Tips om om te gaan met pestkoppen (dochter net 4 jaar)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Aquilegia, Mar 20, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn dochter is ongeveer een maand op school. Nu klaagt ze dat grotere kinderen (die bijna naar groep 3 gaan) haar tegenhouden als ze tijdens het buitenspelen naar de wc wil. Ze laten haar er niet langs tot de juf erbij komt. Ze vond het erg vervelend en naar.

Ik weet niet hoe ik haar tips kan geven hoe daarmee om te gaan. Mijn man en ik zijn allebei erg gepest. Mijn eigen manier om ermee om te gaan was dus niet erg succesvol. Ik schiet gewoon helemaal in de kramp als ik zoiets hoor. En voor mijn man geldt hetzelfde.

Ik wil haar eerst tips geven om het zelf op te lossen. Als je op een manier reageert zodat de pestkoppen het niet leuk vinden, houdt het vanzelf op. Hoe gaan jullie kinderen ermee om? Werkt dat? Wat voor adviezen geven jullie aan je kinderen (misschien vanuit jullie eigen schooltijd, wat werkt wel?)

Natuurlijk kan ik het met de juf bespreken, maar ik wil niet meteen door mijn eigen 'trauma' na 1 melding van pesten naar de juf lopen. Uiteraard doe ik dit wel als het blijft gebeuren.

PS: mijn dochter ziet er 'normaal' uit: geen bril, geen rood haar, niet dik, etc. Dus geen fysieke oorzaak waarom ze haar eruit pikken. Wel is ze natuurlijk nog niet zo lang op school, dus ze is jonger dan de grote kinderen. Ze is wel erg lang voor haar leeftijd. Maar ze weten natuurlijk dat ze nog nieuw is.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Ik heb zelf gelukkig geen pestervaring, maar ik zou dit soort acties wel gelijk melden bij de juf, want dit kan echt niet.

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    OK, dat vind je dus niet overdreven? Ik wil niet steeds als een overbezorgde moeke naar de juf hollen als mijn dochter 1x iets minder leuks meemaakt. Al zou ik dat wel willen.

4. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Ik zou het ook melden bij de juf, zij kan het dan in de gaten houden en meteen ingrijpen. Als jij het niet meldt weet zij het misschien niet eens en verandert er dus ok niks.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Het ligt aan het soort pesten ook.
    Maar dat je dochter niet naar de wc mag is gewoon niet de bedoeling.
    Je hoeft niet meteen te zeggen dat je bang is dat ze voor altijd gepest zal worden....

Maar je kunt bijvoorbeeld eens naar de juf lopen en zeggen dat je dochter met een vreemd verhaal thuis kwam en dat je even bij haar wil vragen of zij er soms wat van weet.
    Namelijk.. ze zegt dat de oudste kleuters haar tegen houden als ze naar de wc wil tijdens het buitenspelen.

Waarschijnlijk zegt de juf dan dat ze het in de gaten zal houden.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ok, dan gaat mijn man het maandag melden als hij haar brengt.

Het zijn trouwens kinderen uit een andere klas... maar buitenspelen doen ze dus tegelijkertijd.

7. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

Mar 10, 2015
    236
    0
    0
    Je dochter zeggen dat ze naar de juf moet gaan als die kindjes haar tegenhouden bij het toilet. ( wat doen die andere kindjes buiten het zicht van de juf op de gang?)
    Ik zou toch naar de juf gaan, is helemaal geen ramp en de juf weet waarschijnlijk niet eens dat gebeurt.
    Als ze pas een maandje op school zit en het gebeurt nu al, gaat dat vaker gebeuren.
    Dus dan kan je beter het al voor zijn, en gesprek met de juf aangaan.

Mijn zoon is ook pas net 4 jaar, en kwam ook met zulke verhalen thuis.
    Hij mocht niet mee spelen met de kindjes en hij zei ook dat ze vaak stout waren.
    Het is sowiezo al een rommelige school, dus ik ben een ochtend wezen helpen omdat ik wel eens wilde zien wat de sfeer daar is.
    Nou ik ben me rot geschrokken!
    Ik hielp de jongens in de kleedkamer, en ze maakte elkaar nog net niet af en scholden mij ookuit!
    Daar zag ik dan mijn klein knulletje in de hoek staan terwijl zijn moeder zonder respect werd behandelt.

Per direct heb ik hem van die school afgehaald!

Niet zonder gesprekken met de juf en de directrice, juf gaf mij helemaal gelijk dat ik hem van die school heb afgehaald (hoe erg is dat dan wel niet?)
    Directrice zag geen enkel probleem....

Hij zit nu op een hele fijne school waar de sfeer totaal anders is in goede zin!
    De juffen zitten er bovenop als er wat gebeurd, en als er wat gebeurd worden gelijk de moeders aangesproken.

Ik zeg niet dat je je dochter er vanaf moet halen, maar loop eens een ochtendje mee oid en zie zelf hoe de sfeer is binnen de groep.

Ik ben iig super blij met onze keuze om hem van die school af te halen!

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@mamavanJenY: ik heb geholpen bij de sportdag.. Ook leuk.
    En heb je inderdaad meteen wat meer beeld bij hoe het werkt in de klas.

Hier trouwens ook gehad dat dochterlief een toilet-issue had met een ander meisje.
    Nadat ik de juf heb gezegd dat ik het enigzins verontrustend vond zijn zij in gesprekngegaan met het meisje en is er dus nooit meer iets geks gebeurd.
    Zo kan het ook.

9. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

Feb 1, 2011
    519
    0
    16
    Ik ben zelf kleuterjuf en ik zou dit graag horen. Je kunt niet alles zien.
    Ook wil ik je gerust stellen dat de pestkoppen ook heel goed alle kinderen tegen hebben gehouden en niet alleen jouw dochter. En jongere kinderen zijn altijd een makkelijker slachtoffer. Kinderen die bijna naar groep 3 gaan, hebben regelmatig een soort pubertijd waar ze door gaan. Bij ons op school leren de kinderen te vragen of ze erdoor mogen en anders naar de juf om hulp te vragen.

10. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Een goede tip voor je dochter is denk ik: juf erbij roepen. Toegeven wanneer je iets niet zelf aan kan is ook een kracht, toch :D

11. MHV

MHV Actief lid

Feb 10, 2013
    435
    30
    28
    Melden bij de juf!
    Ik ben zelf ook leerkracht en zou het fijn vinden dit te horen.
    Zeker omdat wij geen ogen in onze achterhoofd hebben en het anders volledig langs ons heen zou gaan.
    Wat er al gezegd werd, de kinderen die bijna naar groep 3 gaan voelen zich heel groot en denken wel even te laten zien een de kleintjes of nieuwe dat ze de 'baas' zijn.
    Gewoon stoer gedrag dus.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ok, bedankt voor jullie antwoorden.

Share This Page