ineens moeite met aanhappen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Kirika, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kirika

Kirika Actief lid

5 jul 2012
    173
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van 3 weken heeft ineens sinds gisteren moeite met aanhappen aan de borst. De eerste borst hapt ze meestal wel redelijk snel aan en drinkt dan een minuut of 8. Vervolgens valt ze in slaap en verschonen we haar luier, waarna ze de tweede borst krijgt. Dit doen we al vanaf het begin en ging altijd heel goed. Maar sinds gisteren bij de tweede borst heeft ze moeite. We zien dat ze honger heeft en wil wel graag aanhappen. Maar het lijkt alsof ze dan ineens niet meer weet hoe het moet en raakt enorm gefrustreerd en gaat wild doen en huilen. Als ik mijn pink dan in haar mond doe, duurt het even voor ze daarop zuigt. Dan bied ik gauw mijn tepel weer aan en hapt ze wel toe. Maar dan drinkt ze hooguit een halve minuut en laat dan weer los, waarbij een hoop melk uit haar mond loopt. Weer opnieuw aanhappen is dan weer erg moeilijk. Als ik haar even rechtop hou en opnieuw wil aanleggen, gebeurt precies hetzelfde. Ze drinkt aan de tweede borst dus ineens amper wat. Vaak valt ze dan ook na minutenlang strijden in slaap. Enorm frustrerend voor haar en voor mij. Voorheen had ze hier nooit moeite mee. Heb je enig idee wat er zou kunnen zijn? Op deze manier duurt het voeden ook erg lang, soms wel 1,5 uur.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Och, lieverd, wat vervelend...
    Inmiddels zijn we een week verder :( Hoe is het nu bij jullie?

3. Kirika

Kirika Actief lid

5 jul 2012
    173
    0
    16
    NULL
    NULL
    Eigenlijk nog hetzelfde. Ik kolf nu ook af en toe af en geef het aan haar in een flesje, zodat ze wel genoeg binnen krijgt. Aan de fles drinkt ze wel goed. Het wilde drinken aan de borst is er nog steeds. Ze koopt rood aan, gaat huilen en schudt haar hoofdje wild heen en weer. Ook kromt ze haar rug helemaal en overstrekt zich dan. Als ze dan toch aanhapt, drinkt ze dan zo kort dat ze al gauw weer wakker is voor de volgende voeding. De melk komt er wel gewoon goed uit, zoals ik kan zien als ik zelf in m'n tepel knijp of met kolven. En het is ook niet iedere keer dezelfde borst.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Er kunnen hier twee dingen aan de hand zijn:
    - lichamelijk ongemak (pijn, bijvoorbeeld door spruw, in het mondje bijvoorbeeld.
    - het probleem zit in het aanhappen. Dit kan verholpen worden door iemand mee te laten kijken met je met aanleggen. Bel een lactatiekundige die je kan begeleiden. Ze kan vaak door het gedrag wat je kindje laat zien herleiden wat de oorzaak is. Soms zijn wat kleine aandachtspunten genoeg. Daarnaast kun je ook hulp en een plan krijgen over het kolven, en hoe je volledig aan de borst terug kunt komen.
    Ook zal de lactatiekundige naar de mondmotoriek van je kindje kijken. Mogelijk kan je kindje daardoor niet zo goed aanhappen.

Wat je kunt proberen is aanleggen met een tepelhoedje en dan kijken of het rustiger gaat. Kindjes die moeite hebben met aanhappen of vasthouden van de borst kunnen hier mee geholpen zijn. Prima om dat voor nu uit te proberen tot er iemand met je meekijk!

Veel succes, goed dat je door zet!

Deel Deze Pagina