Middagslaapje

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by chillys, Dec 5, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chillys

chillys Lid

May 13, 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring/ideeën.
    Mijn zoontje is bijna 3 en slaapt bij oma en kdv niet meer in de middag. Hij laat erg veel weerstand zien en bij zowel oma als kdv gaat hij niet slapen. Thuis gaat hij, ook met weerstand, naar bed en slaapt hij gerust 1,5 tot 2 uur. Hij lijkt het wel nodig te hebben.
    Bedgang vooral in de middag wordt negatief beladen en rond het middageten(daarna naar bed) gooit hij al zijn kont in de kribben.
    Hij slaapt nog in een ledikant waar hij niet uit klimpt en we leggen hem vaak tegen zijn zin hierin. Hij blijft roepen en uiteindelijk geeft hij het op en gaat slapen. Soms is hij zo boos dat hij niet kan slapen en is het ronduit zielig.
    Ik wil hem laten slapen omdat hij het nodig lijkt te hebben maar ik wil hem ook volgen.
    Hoe hebben jullie dat aangepakt?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Mijn dochter wilde ook nooit slapen 's middags maar ze redde het anders echt niet. Na tien minuten protest hoorde ik haar meestal twee uur niet meer...
    Je zou hem misschien iets later naar bed kunnen doen, dat hij na het middageten nog een half uurtje kan spelen of zo, dat helpt soms wel. En zeggen dat hij niet hoeft te slapen maar gerust mag spelen in bed (en dan toch gewoon in slaap vallen natuurlijk) werkte hier ook goed.
    Als hij echt overstuur raakt en na een half uur of zo nog wakker is zou ik hem er uit halen, soms wil het gewoon niet, dan maar een keer vroeg eten en dan naar bed.

3. Wenda

Wenda Fanatiek lid

Dec 12, 2013
    2,431
    1,398
    113
    Gelderland
    Hier een zoontje van net 2. Het was ook elke dag weer gedoe met slapen. En als hij smiddags wel sliep viel hij savonds pas rond 10uur in slaap. Dus hier is het middagdutje al afgeschaft.

Valt hij savonds wel gewoon goed in slaap?

4. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,292
    10,263
    113
    Hoe slaapt hij savonds? Valt hij snel in slaapt, blijft hij uren in eens midden in de nacht wakker, begin je de dag heel erg vroeg? Als hij niet slaapt hoe is hij aan het einde van de dag?

Als hij aan het einde van de dag niet in slaapt valt aan tafel of onuitstaanbaar zou ik hem niet meer laten slapen. Waarom een strijd aan gaan.

Uk is 2.5 en soms slaapt hij wel overdag maar bijna niet meer, als ik hem na 1 uur niet wakker maak is hij de volgende dag om half 5 wakker of midden in de nacht 1/2 uur wakker. Hij zou makkelijk 2.5 kunnen slapen.

Hier is het heel eenvoudig,ben je moe kruipt hij op de bank en anders speelt hij of gaan we wat doen.
    Geen gevecht meer en hij geeft het zelf aan.

5. chillys

chillys Lid

May 13, 2012
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!
    In het begin van de periode van de weerstand hielp het inderdaad goed om te zeggen dat hij niet hoeft te slapen maar dat hij even rust op bed. Maar zelfs dat wilt hij niet meer. Alles rondom bedgang wilt hij niet. Ook niet een boekje lezen (terwijl hij gek is op lezen).
    Over het algemeen slaapt hij savonds een half uurtje later in en is hij de volgende ochtend rond 7 uur wakker. Als hij bij mijn moeder of op het kdv is geweest is hij dezelfde avond en mogelijk de volgende dag niet te genieten. Ook niet als we hem extra vroeg naar bed hebben gebracht.

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Misschien is het een (lange) periode van doorbijten? Dat hoor je wel eens, dat van wel een slaapje naar helemaal geen slaapje echt het zwaarste is.

Mijn dochter is ook bijna drie en slaapt de ene keer wel en de andere keer niet. Ze biedt wel altijd veel weerstand maar eenmaal in bed slaapt ze snel. En daarna is het weer een stuk eenvoudiger om de dag door te komen. Ik geef haar de ene dag de mogelijkheid om wakker te blijven en de andere dag "dwing" ik een slaapje af. Anders is ze ook echt niet te genieten. Ik heb liever even strijd dan een hele zware dag.

7. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Wij zijn rond haar 3de verjaardag gestopt met het middagslaapje, omdat ze er 's avonds en 's nachts uit bleef komen (slaapt wel in een peuterbed). Terwijl ze 's middags makkelijk 2 uur onder zeil was. Na 1 uurtje wakker maken hielp niet, dan was ze bloedchago :) Dus wij zijn cold turkey gestopt. Ze is wel moe, maar met een filmpje zo rond 3 uur en wat extra 1-op-1-aandacht gaat het goed.
    In de beginperiode liet ik haar wel eens kiezen: wil je vanmiddag slapen of niet? Als ze dan echt moe was, wilde ze wel hoor! Zou je nog kunnen proberen.

8. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Hier ook nog soms middagslaapje (als de bovenburen luidruchtig deden de vorige avond vooral). Als dl echt moe is, dan helpt het wel eens om even in bad te gaan voor het slaapje. Dan valt ze tijdens haar fohnen al bijna in slaap. Of boekje lezen met bekertje warme melk erbij.

Share This Page