Onze zoon (bijna 4) is al een ruime tijd een slechte groente en fruit eter. Hij lust erg weinig wat dat betreft... Over t algemeen dwingen we niet en dachten; zal vast goedkomen.. maar dat lijkt er dus niet op en we willen hem wat meer gaan stimuleren. We hebben overigens wel een tijdje een strengere aanpak geprobeerd, maar de sfeer rondom eten werd daar niet beter op en het eten zelf dus ook niet. Hij vindt rauwe wortel en komkommer lekker, dat krijgt dus regelmatig. Nu wil ik smiddags, standaard, een bord/schaal op tafel zetten met verschillende soorten rauwe groentesnacks.. Naast de bekende komkommer, wortel, selderij, tomaat, paprika ben ik een beetje inspiratieloos. Er zijn vast meer lekkere groentes die je daarvoor kunt gebruiken. En makkelijke dipsausjes? Die maken t weer wat aantrekkelijker. Ik hoop zo, op een laagdrempelige manier, dat hij wat meer groentes gaat proberen... Andere tips zijn ook welkom, maar we hebben echt al veel geprobeerd...
Onze zoon weigerde vanaf 2 jaar alle groenten, als hij groente op zijn bord zag moest hij al spugen, we hadden alles geprobeerd, maar wouden het eten toch wel leuk houden voor hem voor onszelf en voor de andere kinderen, hun weigerden hun groenten niet, in tegendeel die aten juist graag groenten, We besloten er geen discussie van te maken, ik maakte zelf wekelijks zelf tomaten soep en pureerde alle groentes helemaal glad zodat hij het niet zou zien, idem met de tomaten saus voor de pasta, hij kreeg na het eten ook altijd nog een bakje fruit ( krijgen ze trouwens nog steeds allemaal een toetje of fruit ) Toen hij bijna 6 werd ( ongeveer 1,5 maand van te voren ) hebben wij dageliiis gezegd dat zodra hij 6 geweest hij 1 keer per week groenten moet eten, hij mag dan zelf kiezen welke groente en ook met jus of met appelmoes eten, het was alsof hij zich geestelijk kon voorbereiden, het hielp hem te accepteren dat er nu de tijd was gekomen toch echt groenten te eten, Hij begon met bloemkool en vond het zowaar lekker ! Na een paar weken 1 keer per week bloemkool te hebben gegeten mocht hij een tweede groente uitzoeken dit werd broccoli, daarna een derde en een een vierde etc, hij mocht dus elke keer zelf bepalen welke groente hij zou gaan proeven. Na een half jaar luste hij spinazie bloemkool broccoli en doperwten Nu is hij bijna 8, hij blijft een beetje in dezelfde groenten hangen maar kan er een bord vol van eten, hij lust nu bloemkool broccoli bonen andijvie spinazie doperwten en witlof( met ham en kaas)
Het zijn fases, ik vond groente zelf ook afschuwelijk toen ik klein was en mijn moeder verbog groente in het eten. Ze maakte bijvoorbeeld pannenkoeken van spinazie. Gebakken brood met bloemkool en aadrappels. Je kunt er zo veel mee variëren in plaats van rauw of alleen gekookt te eten. Mijn man heeft een fobie wat betreft gekookte aardappels omdat hij uren aan tafel moest zitten om ze op te eten. Maak het leuk met leuke gerechten en lekkere gerechten.
Broccoliroosjes, bloemkoolroosjes (erg lekker om beetje na te grillen), blaadjes sla. Verder maken wij groentensoep, gehaktballetjes met geraspte courgette erdoor in tomatensaus, avocadobootjes (uitgehold partje tomaat en plakje avocado erin en vlaggetje erop) (avocado kan ook op brood), quiche met allerlei onherkenbare groenten erin, bladerdeegflapjes met ham/kaas/spinazie (inhaker op de tosti , omelet met spinazie ) . Fruit laat ik haar altijd helpen wassen/snijden (banaan, kiwi). Altijd meerdere soorten, mango, peer en aardbeien zijn favoriet. je kan er ook gezichtjes e.a. grappige dingen mee maken, om positief in te steken als hij niet wil.
Hier verstoppen we de groentes ook.. Maar zodra hij doorheeft dat hij groentes zit te eten, hoeft hij niet meer. Terwijl hij daarvoor lekker zit te eten. Hij moet zn imago hooghouden natuurlijk Dus tosti met spinazie, trapt hij niet in. Die courgette rasp je dus door de gehakt? Dat kan ik nog wel proberen.. das niet zo'n uitgesproken smaak.
Hier doet soep het altijd goed. Erwtensoep en groentesoep zijn favoriet. Erwtensoep is lekker dik en daardoor makkelijk zelf te eten voor kleine kinderen. Overigens noemen wij erwtensoep 'worstensoep'. Dat heeft de oudste zo bedacht en dan ligt de nadruk niet zo op de erwten
Zal ook wel een fase zijn en tijdens het eten doen we er ook niet moeilijk om. We eten gewoon en als man en ik klaar zijn, ruimen we af. Hij krijgt een toetje en daarna niets meer. Hij heeft vaak last van obsipatie en ben bang dat het door een gebrek aan groente en fruit komt. Het zou lekker zijn als hij wat meer ging proeven/smaak uitbreiden.
Nou hier is het een "fase" die inmiddels al 8 jaar duurt, dus zo zeker zou ik er niet van zijn dat het een fase is. Mijn zoontje eet geen fruit, helemaal niets, hij moet ook spugen als iemand naast hem fruit eet. Wij zijn nu aan het oefenen, maar heel hard gaat het nog niet.
Ja, grof raspen en gewoon erdoor kneden. Je proeft er niks van, vind ik. (we doen het door het mengsel voor de albondigas/spaanse gehaktballetjes)
Bij jouw zoontje is het eerder een selectieve eetstoornis. Dat is natuurlijk wat anders dan een dwarse peuter die niet wil eten. Er is maar een klein gedeelte van de bevolking die daaraan leidt...itt 75%van de peuters die zo'n fase doormaakt.