Hoi, sinsds vorige week weet ikdat ik borstkanker heb,heb meerdereonderzoeken gehad en dochter van 3 uitgelegd dat ik naar ziekenhuis moet voor prikjes. Maar hoe kan ik haar straks uitleggen dat ikelke week chemo krijg,vaak naar het zh moet,erg ziek zal worden.en mijn haar ga verliezen Heeft iemand hier ervaring mee? Ze is 3 jaar en 3 maanden
Jeetje wat ontzettend vervelend! Ik wil je alvast heel veel sterkte en beterschap wensen. Je zou iets kunnen vertellen dat je naar de dokter moet omdat je ziek bent. Als ze dan door vraagt, zou je kunnen zeggen dat je lichaam een beetje hulp nodig heeft om de ziekte weg te halen. En tegen de tijd dat je je haar verliest (Dat hoeft overigens niet, mijn moeder verloor haar haren niet, ondanks hele zware chemo, wel werd het dunner..) zou je kunnen zeggen dat het tijdelijk is en dat ze straks weer teruggroeien als het ziekenhuis klaar is met helpen. Ik zou er geen hele rare verhalen van maken. Zeggen dat je kanker hebt zou ik ook niet doen, want dat zegt ze tegen anderen, en die zorgen er dan weer voor dat zij zich zorgen gaat maken. Hou het gewoon bij ziek. Als ze vraagt hoe het heet zeg je dat het ingewikkeld is. Een kind van die leeftijd vraagt over het algemeen nog niet door. En meestal is het voor ouders spannender dan voor de kinderen, zolang je die spanning niet overbrengt zal ze zich ook geen zorgen maken.
Onwijs veel sterkte en kracht toegewenst. Ik zou even contact opnemen mer het ziekenhuis, vaak hebben zij hier speciale boekjes voor, zodat je haar kunt voorbereiden.
bol.com | Het Monster Van Mama, M. Mutsaers | 9789072219190 | Boeken bol.com | Mama Is Heel Ziek !, J. Moore-Mallinos | 9789054614357 | Boeken Lijst handicap en ziekte - Kinderboekenpraatjes
de boeken die dirksmama laat zien die zou je kunnen gebruiken. Toen mijn moeder ziek werd toen ik net zo oud was als jou dochter heeft een boekje me heel erg geholpen. heel erg veel sterkte en kracht!
Er zijn boekjes te krijgen zoals dm al laat zien en voor de rest denk ik gewoon eerlijkheid op een duidelijk voor kinderen manier. Heel veel sterkte voor wat er komen gaat.
Willen ook niet vertellen dat ik kanker heb want ze weet vast niet wat dat is.misschien hebben ze in de bieb wel boekjes. En wie weet snapt ze het beter dan wij denken en maak ik het voor mezelfmoeilijker
O wat fijn zeg,ik ga thuis eens kijken,zit nu nl met jongste in het zh met rs virus, kan er ook nog wel bij
Allereerst heel veel sterkte! En inderdaad 1 boekje kiezen om voor te lezen. Vertel het kort en simpel wat er is en bedenk eerst wat je wilt vertellen en wat niet. Vaak is er weinig interesse op het moment zelf maar dat komt wel het moet even zakken bij jonge kinderen weet niet hoe pienter je dochter hier mee is. Maar probeer het op haar tempo duidelijk te maken. Vraag inderdaad anders bij het ziekenhuis na wat je kan doen die hebben hier veel ervaring mee anders het cb?
Weet niet wat je wil maar mocht jij je haar voor dat het er echt uit valt weg willen scheren dat je dat samen doet als gezien en het gezellig maakt. Klinkt heel raar maar ook dat kan helpen en minder traumtis zijn ook voor jou zelf.
In het zkh kunnen ze je ook boekjes aanraden, er is als het goed is ook een boekje van Nijntje van. Weet alleen niet hoe die precies heet, je hebt een versie als Nijntje in het ziekenhuis, maar die wordt juist aangeraden als ze zelf naar het ziekenhuis moeten. Maar er is er ook een als bijv ouders naar het zkh moeten. Misschien hebben ze in het zkh ook wel gewoon van die in kleur folders met een kinderuitleg. (Plaatjes) zou het even navragen. Beterschap voor de kleine nu en jij heel veel sterkte met het traject waar je in gaat!
Heel veel sterkte de komende tijd. Probeer zoveel mogelijk het normale ritme vast te houden. Heb je ook een oncologieverpleegkundige? Die heeft vaak ook voorlichtingsmateriaal. Boekjes: chemo kasper, radio robbie, mama heeft bloot haar.