Welk broodbeleg

Discussie in 'De lounge' gestart door Suusjeuh, 22 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Manlief komt net thuis, hij wilt op zijn gezondheid, op zijn cholesterol gaan letten ( Zijn broer heeft een schrikbarend hoog cholesterol en zijn vader heeft een hartstilstand gehad, er is dus wel aanleiding voor, ookal zou er nu nog niets aan de hand zijn )

Hij eet nu veel kaas, chocopasta. Maar dat is natuurlijk niet het ideaalste... Wat zijn nu gezonde alternatieven voor op brood? Ik ben zelf eigenlijk niet zo voor bewerkte vleeswaren, gezien er zo weinig echt vlees in terug te vinden is en er zoveel rotzooi in zit...

2. Delta

Delta Niet meer actief

Hm... Wat ik dus vaak op mijn brood doe; avocado, gekookt ei, amandel of cashew pasta van de reform, jam van de reform.. Is een tonijnsalade zelf gemaakt niks? Met olijfolie ipv mayonaise.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Tonijnsalade eet ik zelf wel graag, maar manlief lust dat niet! Ei & Avocado gaan op de shortlist, lekker!

4. Delta

Delta Niet meer actief

En anders zalm uit blik? Vind ie dat wel lekker? En anders naturel kipfilet zelf in dunne reepjes snijden, kruiden en opbakken? Beetje een werkje, maar ach..

5. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Kipfilet, 'lichte' kaas, appelstroop en wat sowieso goed is om wat rauwkost bij je beleg op te doen. Niet bij de appelstroop hoor:D

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Humus is trouwens ook lekker.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Kipfilet, tomaat, honing

8. minon

minon Niet meer actief

#8 minon, 23 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2014
    Met een verhoogd cholesterol mag je maximaal 1 ei per week en vette vis is wel gezond maar ook max 1/2 keer per week. Mijn man is ook een een dieet ivm erfelijke hartproblemen en cholesterol. Het is zaak je hele eetpatroon aan te passen en niet alleen je broodbeleg.
    Verder margarine ipv roomboter. Becel pro activ bijvoorbeeld.
    Ooijfolie ipv bakboter
    Vloeibaar frituurvet het liefst gemengd met zonnebloemolie.
    Donker brood ipv wit of speltbrood
    Geen grote vette koek maar biscuits
    Weinig chocolade (puur is de beste variant)
    Qua broodbeleg geen ham en als je het wel eet de soorten met de minste vetten en kaas 30+ kaas ip 48+
    Kipfilet, sandwichspread, advocado, fruit op brood, appelstroop.
    En een hele belangrijke: geen varkensvlees. Dat is eigenlijk een belangrijkste waar veel slechte vetten zithen voor je chloresterol.
    Halfvolle melk ipv volle
    Geen cola maar sap of water
    Thee ipv koffie.
    Noten zijn juist wel goed en dat eten ipv chips.
    Moraal: chloresterol verhogende producten zijn niet zozeer de boosdoeners. Het gaat om de verzadigde vetten in producten. Ezelsbruggetje: VERzadigd is VERkeerd. ONverzadigd is OK.
    http://www.hartstichting.nl/9800/13341/15250/brochure_te_hoog_cholesterol

9. BB88

BB88 Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.002
    3
    38
    Mijn vriend is veel meer thuis in voeding dan ik, maar wellicht is het een tip om het boek "de voedselzandloper" te lezen?
    Zo is hij iig begonnen met een stuk gezonder te leven.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Mosterd met plakjes komkommer.

11. sjak

sjak Niet meer actief

http://nl.search.yahoo.com/r/_ylt=A7x9QaW.3OBSsSkAlYkRwCc5;_ylu=X3oDMTByNGxmazk4BHNlYwNzcgRwb3MDMQRjb2xvA2lyZAR2dGlkAw--/SIG=12na4b3ad/EXP=1390497086/**http%3a//www.sfg.nl/Docs/Dietetiek/Cholesterolverlagend%2520dieet.pdf

Ik weet niet of je de folder zo kan openen. Zoek anders eens op cholesterol verlagend dieet sfg, hierin staat wat je allemaal wel mag en dat is veel. Er staan ook dingen in die je beter kunt laten en kleine dingen die je volledig kan veranderen in je voedingspatroon. (Zoals geen blokken boter, maar vloeibaar)

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Bedankt voor alle tips en links! Hij zal volgende week ook 's de huisarts bellen om cholesterolwaarden te prikken. Qua voeding zitten we aardig op het gezonde pad, we gebruiken niets kant en klaar, eten veel groenten, meergranen/volkoren etc en bakken en smeren altijd met kokosolie ipv margarine en dat soort bewerkte vetten.

13. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Banaanplakjes en aardbeien??? Zo lekker!

Deel Deze Pagina