Vanmorgen 2 broodjes met chocopasta gehad, dikke laag... Net bij de vk blds 7,2 iets aan de hoge kant dus. Nu moet ik deze week nog een keer nuchter laten prikken om te kijken hoe het dan is. Heb ik nu al zwangerschapssuiker of niet? Nu al risico's? Ben vergeten het te vragen? Maak me in eerste instantie niet zo heel druk. Wat kunnen evt. gevolgen zijn? Laat de pastapot voorlopig maar staan... Groetjes Emmely
nee, heeft de vk dat gezegt. Zeker na het eten van 2 broodjes vind ik het niet te hoog. Een nuchtere waarde van hoger dan 7 of een willekeurig bepaalde waarde van boven de 10/11 dan heb je zw-suiker. Je was dus vanmorgen niet nuchter. Verder ligt t een beetje aan je gestel en bouw maar dat weet de vk beter. Ik zou me nu iig nog geen zorgen maken. Hoe ver ben je in je zwangerschap?
Hoi Emmely, Bij mij is in week 28 van de zwangerschap zwangerschapsdiabetes geconstateerd. Ik ben er toen achter gekomen dat er veel verschil zit tussen verloskundigen qua richtlijnen. Ik werd nl bij de waarde, niet nuchter, van 6.9 doorgestuurd naar de gyn. Daar vertelden ze mij dat zij erg streng zijn met waarden boven de 7. Ze gaan daar er vanuit dat je als zwangere de zelfde waarden hoort te hebben al een niet zwangere. En starten bij 2 waarden boven de 7 met insuline. Ze zijn nu wel een beetje aan het versoepelen want ik had 3 waarden boven de 7 maar hoefde niet aan de insuline. Ze zijn zo streng omdat er erg goede resultaten mee worden behaald! Ik heb de rest van de zwangerschap met een dieet door gebracht en werd dus wel als zwangerschapsdiabeet gezien. Ik ben om die reden ook ingeleid met 38 weken. Ook weer omdat ze hier erg goede resultaten mee hadden omdat de risico's na die 38 weken iets hoger zijn. Maar dit zijn de richtlijnen van het Martinizh Groningen. Het kan dus best zo zijn dat er bij jou hele andere richtlijnen gevolgt worden. Over het prikken na de maaltijd: Als dit 1.5 uur erna was is dit wel een betrouwbare waarde. Dit heeft te maken met "de verwerking" in je lichaam. Nog wel een tip Vraag altijd voor dat er geprikt wordt of je je handen mag wassen! Er kan altijd nog iets zoets aan je handen zitten waardoor de waarden hoger uit vallen. Als je nog vragen hebt stel ze gerust! Liefs Dinges
Er is ca. een half uur tot een uur geprikt na mijn 2 broodjes met pasta. Nu word ik deze week nuchter geprikt. Heb het Sonja Bakker boek al liggen. Ben wel iets stevig, beetje hoger BMI, maar niet extreem.
Ook ik heb een hoog BMI maar het dieet voor de zwangerschapsdiabetes is niet bedoelt om af te vallen. Het dieet dat je dan nodig hebt is een koolhydraatspreidend dieet maar als je wel zwangerschapsdiabetes hebt moet je begeleiding van een dietiste vragen. Dit omdat je een hoop voedingsstoffen nodig hebt voor je zelf en voor je kindje en deze bij een hoop dieten niet of met mate mogen.
Dmv Sonja Bakker probeer ik regelmaat in mijn eetpatroon te krijgen en zelf wat aanpassingen te doen, zodat ik niet teveel suikers binnenkrijg. Idd koolhydraten ook niet TE veel.. Ik zal deze week wel meer horen na de waarde van het nuchter prikken. Voel me er wel een beetje dom onder... Had ik zelf iets anders kunnen doen denk je?
Ik heb zelf ook zwangerschapsdiabetes, ontdekt in mijn 20ste week. Ik spuit 3x per dag insuline en moet 7x bloedsuiker prikken. Ik weet niet hoeveel weken je zwanger bent, maar mijn gyn vertelde dat na de 20ste zwangerschapsweek je bloedsuiker zowieso omhoog gaat. Waarden van 7 en eronder (tot 4) zijn gewoon goed hoor. bloedsuiker moet je 1,5 uur na de maaltdijd prikken wil je een juist resultaat (dagcurve) prikken. Sonja bakker....ik zou geen dieet gaan volgen om af te vallen..., meestal als je bloedsuiker te hoog blijft en je moet gaan spuiten krijg je ook een afspraak bij de dietist (of je moet er zelf even om vragen). Deze helpt je dan met een koolhydraat arm (verspreid) dieet. Succes ermee.
Denk je dat een waarde 's ochtends van 7,1 na 2 broodjes chocopasta dan misschien ook wel ok kan zijn?
Waarom voel je je er dom onder? Als je wel zw diabetes heb komt dit door hoe je lichaam reageert en niet door iets dat jij doet. Die 2 broodjes pasta hoor je normaal ook te kunnen eten dus tijdens de zwangerschap ook. Als je zw diabetes hebt hoef je daar pas op te letten!!
Nou ja goed, de remmen waren soms wel een beetje los de afgelopen tijd qua eten. En ook wel meer trek in zoete dingen dan ik anders had.. Daarnaast eet ik wel gezond, voldoende vitamines enzo.
Denk ik.. had ik eerste moeten afvallen en daarna pas zwanger moeten worden? IK lijk niet veel te dik maar volgens BMI wel wat te zwaar.. Voel me gewoon beetje schuldig
Dat wat ze geprikt hebben was een moment opname en heeft niets te maken met wat je de afgelopen tijd hebt gedaan. Mijn BMI is flink te hoog en het zou voor mij sowieso goed zijn om af te vallen (tja dat blijft moeilijk) Maar je niet schuldig voelen! Je draagt het mooiste bij je wat er bestaat! Ik heb dat moois nu gezond en wel op mijn buik liggen. Voor ons sowieso een groot wonder want ik heb ook nog eens PCOS.
je bmi heeft niet direct iets te maken met zw suiker. Mijn bmi is ook te hoog en heb nergens last van . Een collegaatje van me is echt een spriet en heeft t bij beiden gehad. Tis helaas een reactie van het lichaam, kun je ect niks aan doen.
ik heb vandaag een dagcurve moeten laten prikken maar steeds 1 uur na iedere maaltijd: nuchter: 3,9 1 uur na ontbijt: 6,1 1 uur na lunch: 6,5 1 uur na diner: 6,8 Zou dit dan wel betrouwbaar zijn of is mijn suiker nog op weg naar een piek?
Mijn gyn en diabetesverpleegkundige willen dat mijn suiketwaarden, nuchter en na het eten (1,5 uur na het eten) tot max. 7 zijn. Ik persoonlijk vind 7,1 na het eten van brood met pasta (wat veel koolhydraten bevat) nog wel meevallen. Je moet je niet schuldig voelen hoor, het kan iedereen overkomen
een half uur tot een uur na die 2 broodjes en dan 7,2 is echt niet hoog hoor. Ik heb zelf diabetes gehad met de zwangerschap moest 4-6 x per dag spuiten was geen houden aan ik at helemaal geen zoetigheid, werd al misselijk als ik eraan dacht maar als ik 1,5 uur na het eten prikte was die vaak boven de 12. en nuchter was die niet lager dan 7,5 maar dan kwam ik rechtstreeks mijn bed uit. Dus nee dit is niet hoog
ik zou me hier geen zorgen over maken hoor. heel normaal zo kort na eten. ze moet het gewoon zeker weten , daarm laat ze je nuchter prikken. En schuldig voelen over bmi's of gewoon eten wat je lijf vraagt.. lijkt me zeer overbodig.Mijn suiker was 8.4 1 uur na eten en zelf daar werd niet moeilijk over gedaan. Zwangerschapsdiabetes wat ik denk dat je niet hebt hoor trouwens!! is iets wat je niet zelf kan voorkomen, dus hou op met je schuldig voelen.
Hey Dinges Ik heb vanmorgen nuchter bloed af laten weten, krijg volgende week de uitslag, ben hele benieuwd!! Voel me er niet meer zo rot onder. Probeer wat meer regelmaat in mijn eetpatroon te krijgen en als het kan een broodje minder. Nu 3 op een dag ipv 4. Ben heel benieuwd naar mijn blds. Ook naar mijn ijzer, voel me af en toe zo dizzy. Kan door beide komen maar ook wel logisch met dit weer. Geniet van je kleine!!! Wat een heerlijke periode voor je, de zomer. Liefs Emmely