Hier staan de kleuren in de straat ook vast, dus je mag niet zomaar een andere kleur op je kozijnen. Was bij mijn ouders vroeger ook zo, dus ik weet niet beter.
Gezien het tuintje echt een gedeelde indeling heeft met pleintje en boompje op de erfgrens, zou ik zéker in overleg gaan. Als jullie er iets aan veranderen, dwing je de buren namelijk het ook de veranderen (want een half pleintje met een half boompje ziet er niet uit). Als je daarmee gewoon aan de slag gaat of het enkel mededeelt, wals je gewoon over ze heen en dat vind ik vele malen asocialer dan dat zij een mening geven over een dakkapel en de kleur van jullie kozijnen.
Wij zitten in de zomer ook vaak in de voortuin. Daar is overdag schaduw en dan heb ik zicht op het speeltuintje.
Wij zitten heel vaak in de voortuin. In het voorjaar is het daar als heel snel heerlijk in het zonnetje en in de zomer is het gezellig omdat we dan met alle buren voor in de tuinen zitten en de kids spelen. Ik vind als je een 2 onder 1 kapper hebt je toch wel overlegt over bepaalde zaken omdat het mijn bedoeling zou zijn het een geheel te laten uitstralen. Wat betreft kozijnkleuren hebben wij een clausule, we mogen maar een x aantal kleuren toepassen zodat eenheid behouden word. Hetzelfde geldt voor de voortuin. daar is afscheiding aangebracht in de vorm van bepaling en we zijn verplicht dit te behouden, daar een boete clausule op van 5000 euro.
Ben het met je eens. Wij hebben ook een twee-onder-een-kap, vind eenheid echt wel belangrijk en is dan ook iets waar we rekening mee hebben gehouden toen we voor dit huis gingen. Vind ook dat compromissen belangrijk zijn. De vorige bewoner van ons huis had geen goede relatie met onze buren en heeft geen rekening gehouden met eenheid wat onze huizen een rommelig aanzicht geeft. Wij hebben juist eenheid gebracht in de tuin, maar wel geheel in eigen smaak. De buren houden van strak en modern, wij van natuurlijk en romantisch. In grote lijnen zijn onze tuinen gespiegeld aan elkaar (wat rust geeft) maar wel geheel in eigen stijl. Iedereen tevreden. Ik begrijp de buren wel. Ineens zoveel veranderingen, onrust en slechte communicatie van beide kanten... Ik zou eerst eens een bakkie met de buren doen, even goed kennis maken met elkaar en de ergernissen uitpraten als volwassen mensen doen.
En aan wie betaal je dan die boete????? Ik vind het maar een vreemd iets. Je koopt een huis en dan heb je weinig te vertellen over hoe je het wilt. Qua voortuin, inderdaad overleggen met de buren. Het is aangezicht die ook voor hun ineens veranderd wordt, en oudere mensen kunnen niet goed tegen verandering. Met goed overleg kom je er vast wel.
Ik denk de gemeente maar het kan ook de projectontwikkelaar zijn. Tja, deze clausules wisten we voordat we tekenden dus als we dat niet hadden gewild hadden we niet moeten kopen. Ik vind er niks mis mee, hou wel van eenheid. Moet er niet aan denken dat ieder huis een andere kleur kozijnen heeft