Er zijn tegenwoordig heel wat leuke tooltjes op de markt, waarmee je je inkomsten en uitgaven inzichtelijk kunt maken. Volgens mij hebben de meeste banken zelf zo'n tooltje. De ING heeft geloof ik 'TIM', maar daar moet je dan wel weer voor betalen. Ik gebruik zelf Online Huishoudboekje AFAS Personal, wat gratis is. Wat ie doet, is je transacties analyseren (je moet zelf de transacties importeren, of koppelen aan je rekening) en zo goed hij kan categoriseren. Soms herkent hij dingen niet, maar dan kun jij zeggen wat het is, bijvoorbeeld dat de buurtsupermarkt (Albert Heijn herkent ie wel) hoort bij 'Boodschappen'. Vervolgens kun je per jaar, maand, week of per dag zien wat je waar aan hebt aangegeven. Is alleen niet handig als je vaak geld pint en contact betaalt, maar als je bijna alles pint, is het ideaal! Kan per rekening, maar je kunt ook alles op één hoop gooien. Anyhow... Op deze manier kan ik dus de volgende dingen zeggen (over de laatste 4,5 jaar): Wij geven gemiddeld 50,- uit aan kleding. 420,- aan boodschappen. 120,- aan benzine (voor de auto van mijn man. Ik heb een leaseauto en daar gaan we dus ook mee weg als we SAMEN weg gaan). 60,- aan mobiele telefoons (2 stuks) 45,- per maand aan uit eten gaan (incl. lunch, broodje onderweg, etc) Dat laatste is niet helemaal representatief, want in 2008 en 2009 (voordat onze zoon werd geboren), gingen we ook veel vaker uit eten. Kijk maar naar onderste twee grafiekjes. 1e is per jaar van 2008 tot nu 2e is afgelopen 12 maanden Laatste maand is zo hoog, omdat we op vakantie 4x uit eten zijn geweest in 1 week tijd. Maareuh, wie gebruikt er nog meer zo'n programma en wie wil er ook wel wat cijfertjes delen?
hee, handig! Ik gebruik het dus niet, maar ben het nu aan het bekijken dankzij jou topic! Dankje, zodra ik iets aan duidelijkheid heb zal ik ook wat cijfertjes delen, vind ik wel leuk
Als je begint, gaat ie eerst alles importeren. En dan krijg je een lijst met transacties van wat wat is en soms erbij welke categorie hij denkt dat het hoort. Dat kun je overigens altijd aanpassen! En je kunt zelf categorieën bedenken en toevoegen. Het handigste is, als je één transactie selecteert en er een categorie aan wil hangen, zegt ie gelijk '13 gelijksoortige transacties gevonden', die je meteen kunt inzien en als je wil allemaal tegelijk dezelfde categorie geven. Handig! Enige wat ik nog niet heb uitgevonden, zijn die gemiddeldes. Er staat dan bij 'gemiddeld per maand' bijvoorbeeld, maar da's over alle transacties. Ik wil het bijvoorbeeld alleen over het laatste jaar. Moet ik nog even vragen of dat kan.
haha! Volgens dat programma ligt mijn inkomst op 4duizend nog iets. Nou ECHT niet hoor haha! Even wat aanpassingen maken!
Ik heb het ook toegevoegd!! Super topic dus hahaha Maaarrr ik heb me ingelogd en bank aangegeven. Nu ben ik bij stap 2.. Bestanden toevoegen.. Wat moet ik daar doen? Als ik op verder klik dan gaat hij lang nadenken.. Iemand die me kan helpen?
Inkomsten in totaal kan ook kinderbijslag, zorg-, huur- en kinderopvangtoeslag bevatten. Als je puur salaris wil hebben, moet je die subcategorie selecteren. Mijn salaris was vorige maand overigens ook dubbel, i.v.m. vakantiegeld
Nee weet ik niet ja ik weet dat we 1600 euro hebben voor de boodschappen etc en waar het aan op gaat weet ik niet maar dat maakt me ook niet veel uit
Fijn dat je die luxe hebt, Amfy. Maar er zijn genoeg gezinnen, die net wel of net niet rond kunnen komen met hun maandelijkse inkomsten en dan is dit bijvoorbeeld handig om te zien waar het geld naartoe gaat.
Sorry, had je berichtje niet gezien. Je moet via je eigen internetbankieren eerst de transacties downloaden. Dat verschilt per bank, hoe dat moet. Je kunt ook de add-on van AFAS downloaden en dan kun je door te klikken op de add-on een verbinding leggen tussen je internetbankieren en AFAS. Het enige wat AFAS doet, zijn de transacties overnemen. Maar als je dat niet vertrouwt, kun je dus het beste de transacties downloaden van je bank, opslaan op je PC en uploaden in AFAS. Dat laatste bedoelen ze met bestanden toevoegen.
Ik zit op me tablet.. Had wel de bestanden gedownload via ing.. Maar als ik ze dan wil toevoegen geeft hij aan dat er geen bestanden zijn.. Misschien maar even me laptop erbij pakken..
Oe, ik weet niet veel van tablets... Je moet de bestanden wel in een bepaald format opslaan... Kijk eens op deze pagina voor uitleg: Rekeningen exporteren - AFAS Personal Help | AFAS Personal Help
mijn man wil dat ook graag doen, maar wij hebben meerdere rekeningen en dat schijnt met (de gratis) afas weer niet te kunnen helaas... Ik vind het ook wel érg interessant om te zien anders.
Kan wel! Wij hebben het ook met 2 rekeningen. Maar wel van dezelfde bank. Misschien dat dat scheelt? Je kunt 'rekening toevoegen' doen. Dan kun je als je alles wil bekijken ook de vinkjes bij 1 rekening uitzetten en dat zie je het alleen van de andere rekening. Of beide vinkjes aan en dan zie je het totaal.
Weet iemand ook of dat programma als je iets ingedeeld hebt, het de volgende keer bij het uploaden ook weer in de juiste categorie komt? En hoe krijg ik een mooi overzicht met mijn verschillende uitgaven? Echt een handig programma zeg
Jazeker! Dan doet het daarna geloof ik automatisch. Dat weet ik niet... Ik ken alleen die taartdiagrammen... Even mee spelen en misschien vind je het vanzelf!