Hallo, Om even te kijken of ik niet een overbezorgde mama ben, vraag ik ook even jullie mening. Onze dochter is 7 weekjes en sinds afgelopen zondag op maandag nacht verkouden geworden. We hebben een paar nachten zoutoplossing gebruikt, wat goed werkte. Nu werkt dit niet meer goed, ook de bv in de neus druppelen haalt niks uit. Ze heeft geen koorts en drinkt ook nog wel gewoon(wel iets lastiger natuurlijk). Sinds gister vind ik haar alleen zo rustig, normaal is ze veel wakker, maar nu niet. Ook heeft ze gisteren voor het eerst niet geclusterd en net heb ik haar maar wakker gemaakt voor een voeding. Ook valt ze vrijwel direct na de voeding weer in slaap. Tijdens het verschonen is ze wel helder en moest ze ook wel even lachen Moet ik hierover overleggen met de hap?
Bij twijfel zou ik altijd bellen. Misschien kunnen ze door te telefoon nog tips geven. Ik zou dus gewoon even bellen.
Ik zou mij niet direct zorgen maken zolang de luiers goed nat zijn en ze met momenten wel gewoon goed alert is.
Als ze niet fit is heeft ze die slaap waarschijnlijk gewoon nodig. En ze is nog maar 7 weken, dan heeft ze sowiso nog heel veel slaap nodig. Mijn zoontje had op die leeftijd ook van die dagen dat ik hem moest wakker maken voor voeding en dan daarna weer slapen. Als ze tussendoor wel even goed wakker is, goed plast en redelijk blijft drinken dan zou ik me niet direct zorgen maken. Af en toe even tempen of ze geen koorts krijgt is nog een tip. Dan wel bellen! En misschien wat vaker aanleggen, elke 2,5 uur ofzo?
Als ze niet fit is, heeft ze meer slaap nodig. Is ze niet alert, of krijg je haar moeilijker wakker, dan niet twijfelen maar gewoon bellen.
Nee, ik zou hiervoor niet bellen. Ze is gewoon moe en verkouden, maar klinkt verder volkomen normaal.
Onze dochter was met 4-5 weken ook verkouden. Ze sliep toen ook véél meer dan normaal. Ze had het echt nodig. Was zelf ook onzeker, dus had de huisarts gebeld. Voor de veiligheid wilde die dat we even langskwamen (was op vrijdag, ivm weekend). De longetjes waren schoon en dus een 'gewone verkoudheid'. Inderdaad zoutoplossing (ampullen) gebruikt en een neuspeer. Ze knapte al snel weer op, namelijk binnen enkele dagen (de huisarts rekende met 1-1,5 week dat het over moest zijn). Waar je wel op moet letten is het RS-virus. Dat kan heel gevaarlijk zijn bij die kleintjes. Vandaar dat als je twijfelt, ga naar de HAP / huisarts. Wat ik merkte was dat ze (bij mij dan de huisarts) liever zien dat je te vaak komt, dan die ene keer te weinig.
Ik zou niet bellen. Ze is inderdaad verkouden en daardoor moeier.Onze jongste had het ook behoorlijk te pakken rond de 6/7 weken. Lekker naar buiten en frisse lucht doet ook veel goed. Ze mag natuurlijk geen koorts krijgen. Beterschap!!
Zolang ze geen koorts heeft, en goede natte luiers heeft, en niet hangerig is, zou ik persoonlijk even afwachten. Zelf slaap ik ook meer als ik niet lekker ben. Slaap geneest! Het is moeilijk he, om zo iets in te schatten, zeker in het begin. Vertrouw op je instinct, wat wij hier in dit topic ook beweren. Vertrouw je het uiteindelijk toch niet, dan gewoon bellen!
Hou het in de gaten. Juist goed dat je kindje veel slaapt, hebben ze dan gewoon even nodig om beter te worden. Maar ik snap je twijfel wel hoor. Heb ik zelf ook. Het is je kindje en je wilt graag dat ze snel weer beter worden. Beterschap!
. Protocol bij de HA is als ouders bellen voor kinderen jonger dan een jaar mag je altijd langskomen. Liever voor niets langskomen dan spijt achteraf.. Was ik maar gegaan. Luister naar je gevoel.. Zegt die er is iets mis.. Dan bellen..
We hebben niet gebeld.. Ze heeft genoeg natte luiers en is prima wakker te krijgen. Ook is ze vanmiddag een half uurtje vrolijk wakker gebleven. Denk dat ze gewoon echt aan het bijtanken is. Erg bedankt voor jullie meningen! Heb je als net mama even nodig. Ik ben zelf verpleegkundige, maar als het om je eigen kindje gaat is het toch anders