Baby 4 maanden huilen fruit en groente

Discussie in 'Voeding' gestart door Melsss, 8 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melsss

Melsss Actief lid

7 mei 2014
    211
    0
    16
    Mijn zoontje (4mnd) huilt vaak na zijn fles 1 minuut lang hysterisch, daarna is hij weer vrolijk.
    Nu mochten we op advies van de ka beginnen met fruit en groente hap. Dit vindt hij heel lekker maar na een paar hapjes begint hij ontzettend hard te huilen en gillen en lijkt het hem op de een of andere manier pijn te doen. Hij stopt ook niet met huilen totdat ik hem een klein flesje geef.
    Hij wordt helemaal rood en de tranen lopen over zijn wangen. Ik ben dus gelijk weer gestopt! Dit was bij zowel fruit als groente.

Herkend iemand dit? Kan dit met verborgen reflux te maken hebben? Hier heeft hij een tijd lang nexium voor gehad maar we hoorde hem niet meer slikken of iets terug geven dus mee gestopt.

2. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Geen herkenning maar wat vervelend joh!
    Is hij misschien verkouden dat het wat prikt in zijn keel? Of als zn slokdarm idd geïrriteerd is door reflux. Als je toch bij een ka loopt, kan je misschien even bellen.
    Met 4 maanden is het nog helemaal niet belangrijk om bij te voeden dus je kan ook stoppen en het over een tijdje weer proberen.

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik zou sowieso stoppen met bijvoeding. Maar ik ben al geen fan van zo'n jonge baby iets anders dan melk te geven, maar goed ;)
    Je zegt dat je baby na de fles ook zo hard huilt? Klinkt inderdaad alsof er iets niet helemaal lekker zit bij je kleintje.

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    na een paar slokken/happen brullen alsof je zoutzuur geeft is (wat onze huisarts aangaf) een indicator voor irritatie aan de slokdarm/keel door t zuur. Ik zou even navragen, juist omdat je aan de medicatie zat. Hier hadden we geen medicatie nodig maar moesten echt op de kleinste signalen letten om t voor te blijven en elke 2 uur wel iets eten (met een slaapje ertussen is t dan wat langer). Ze is nu 1 jaar en dat geldt nog steeds.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

@Averlhach , je kennis is hier weer van toepassing. Alvast bedankt!

Averlhach vindt dit leuk.
  6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #6 Averlhach, 9 jan 2018
    Laatst bewerkt: 9 jan 2018
    Dat je niet meer hoort slikken of iets terug ziet geven wil niet zeggen dat de reflux daadwerkelijk voorbij is. Bij de meeste kinderen zie je terug dat het bij 6, 9 of 12 maanden over is. Afhankelijk van hoe heftig het is.

In dit geval; stoppen met bijvoeding. Dat verergert het nu, dus ook al mag het is het voor jouw kindje nu nog niet goed.
    Ga weer nexium geven. En daarnaast uiteraard alle leefregels opvolgen (zie ook mijn weblog, link in handtekening)

Als alles weer goed is wacht je nog minstens 2 weken voordat je opnieuw bijvoeding introduceert, als je dat dan wilt doen. Tot 6 maanden mag je namelijk ook wachten.

Als je begint met bijvoeding is het altijd verstandig dit vooral rustig op te bouwen. Dus bij zo'n jonge baby geen groente EN fruit, maar alleen groente. Fruit is zoeter, dus mogelijk willen kindjes erna minder goed groente eten en op fruit kan sneller een allergische reactie volgen. Daarom is voor elke baby het advies om eerst met 1 soort groente te beginnen en dan het liefst in onderstaand schema;
    Dag 1; 1 hapje groente X,
    dag 2; 2-3 hapjea groente X,
    Dag 3; 1 eetlepel groente X
    Dag 4; 1 hapje groente Y
    Dag 5 ; 2-3 hapjes groente Y
    Dag 6; 1 eetlepel groente Y
    Dag 7; rust, bekende groente geven.
    Dag 8 is dag 1 en zo ga je door tot je diverse groente hebt gegeven. Dan pas begin je met fruit, op dezelfde manier. Nooit nieuwe groente en fruit op dezelfde dag.
    Dit is bedoelt om het hele lichaam rustig te laten wennen aan nieuwe voeding en je kindje rustig te laten wennen aan alle andere smaken. Daarnaast zal een eventuele reactie op de voeding veel minder heftig zijn dan wanneer je geeft tot je kindje niet meer hoeft.
    Tot 6 maanden mag bijvoeding geen fles vervangen.

Fuddey en Uuz vinden dit leuk.
  7. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ik zou direct stoppen maar ik ben net als @Jackie87 geen fan van bijvoeding zo vroeg, ookal word aangegeven dat het wel 'mag'.
    Volg vooral je gevoel daarin, ik zou toch even na gaan of het geen reflux is.
    Mijn dochter had reflux en ik bood haar altijd gedurende dag kleine flesjes aan ipv een hele sloot en met medicatie werd het toen nog minder.

annabel88 vindt dit leuk.
  8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ja, wij zijn begonnen met courgette, en daarna peer. Ik herken het huilen etc dus van dl, die kon pas veeeel later dan 6 maanden met vast voedsel starten.

Deel Deze Pagina