Mijn zoontje heeft tot ongeveer 6 weken geleden niet goed gedronken. Nu drinkt hij 5x180+6 meestal leeg (soms niet) echt honger om de 4 uur (nutrilon omneo 1) hij wordt meestal wakker rond 630 uur (dan moet ik ook gaan werken dus dat is prima) dus flessen zijn: 630- 11-15-19-22/23. Hij wordt echt nog wakker om 22/23 en als ik die fles niet geef hebben we een drama nacht if gaat hij niet slapen. Alke flessen wil hij echt. Hij krijgt sinds gisteren bijvoeding maar dat zijn echt een paar lepeltjes nog. Nu zie ik overal dat ik naar 4 flessen moet rond 6 maanden. Maar hoe doen mensen dat? Moet ik gewoon wachten tot hij meer bijvoeding heeft en zelf z'n flessen laat vallen? Niet druk maken om tijd , schema's en maanden? Gewoon zoonlief blijven volgen? Heel soms slaapt hij van 19-630 maar dat is nu twee keer gebeurd
Volg je zoon en geef het de tijd. 4 flessen kan als in 7-11-15-19, maar ook als bijv 7-13-19-23 (oid). Tot 6 maanden is het bijvoeding. Vanaf 6 maanden is het; "jij bepaald wat hij eet, hij bepaald hoeveel". Vaak gaan ze dan ook steeds meer vaste voedsel eten en vermindert de fv vanzelf. Daarnaast 'moet' je nuet naar 4 flessen Van nr2 mag je max 24 schepjes geven, maar je kunt prima langer door op nr1
Thanks! Wij blijven wat langer op nr 1 omdat hij gevoelige darmen heeft en zijn eerste hapjes ook niet best vielen. Dus bedoeling is nu eerst bijvoeding te gaan geven en als dat goed gaat pas over naar nummer 2. Hij vraagt nu echt om de 4 uur om voeding. Hij is ook nog war te licht en heeft een paar keer flink gedipt dus ik heb het idee dat hij echt honger heeft. Meer tijd er tussen lukt soms per toeval maar meestal niet. Ik dacht dat het wellicht straks met bijvoeding wel vanzelf gaat maar ik krijg om mij heen best wat reacties van: wat? 5x nog? Dus vandaar dat ik weer begin te twijfelen. Dus superbedankt voor je reactie. Memo aan mijzelf mijn baby is geen schema 😉
Volgens mij heb jij altijd je kindje gevolgd Dus dat komt nu ook goed hoor! Het lijkt een heel gedoe,ik had zelfs bij nr 3, toen we met hapjes begonnen, nog zoiets van, euhm hoe ging dat ook al weer? Maar voor je het weet loopt het allemaal en vinden de melkvoedingen ook de weg
Thanks Zoe! Ik ga soms echt van heel zeker zijn dat hem volgen goed is naar uhm klopt het wel wat ik doe dus op zulke momenten ben ik blij met jullie reacties hier! Volg de baby!
Nog een vraag: wij geven nu gepureerd (omdat hij dan echt duidelijk wat binnen krijgt om even te zien wat zijn darmen doen op advies ka) maar willen straks ook war meer rapley gaan doen. Krijgen ze dan ook niet vaker wat minder binnen en zal hij wat langer op flessen blijven hangen? Vind ik echt een nadeel van flesvoeding dat gehannes met die maxen en afbouwen naar flesjes pfff
Ja met rapley krijgen ze wel minder binnen op het begin. Maar in gepureerde bijvoeding zit sowieso veel vocht. Plus het zijn hapjes om te oefenen, niet om vol te raken. Dus de flessen vullen sowieso meer. En je kan trouwens nr 1 blijven geven totdat hij geen flessen meer nodig heeft.
Nee hoor dat hoeft niet zo te zijn. Ik hoor juist van iedereen dat mijn kinderen zo snel van de flessen af waren en die hebben van begin af aan rapley gekregen. Ze warenner heel vlot mee. Met 6 maanden bij de jongste begonnen, 2 weken pletten en gooien en daarna werkte hij al best flinke hoeveelheden naar binnen. Wel denk ik dat hoe langer je pruthapjes geeft des te langer het duurt voordat een kind went aan stukken...omdat ze dus weten dat ze het ook als een sapje binnen kunnen krijgen en daar hoeven ze niks voor te doen..mond open en het glijdt naar binnen. Als ze na maanden ineens stukken krijgen kennen ze het verschil en vinden ze het lastiger of doen "moeilijker"
Ik heb hem wel al een komkommer en een sperzieboon gegeven haha. Was even wennen overigens pureer ik sowieso vrij grof. Maar misschien ook wat sneller gewoon geven dus. Ach waarschijnlijk is het gewoon per kind verschillend 😉
Ik heb dat ook lange tijd zo'n gedoe gevonden met die flessen, bijhouden hoeveel je gegeven hebt en hoeveel ze nog mogen pff... Tot ik op een dag dus over die liter heen ging omdat onze dochter honger bleef hebben. Achteraf kwam ik er pas achter dat we over de liter heengegaan waren, ik in paniek! Daarna kon ik het makkelijker loslaten, ook met het laten vallen van flessen en richtlijnen van het CB uit. Met 9 maanden zat DL op te veel voedingen volgens het CB, er moesten flessen af. Ze kreeg toen, geloof ik, nog 4 flessen en soms nog een nachtvoeding. Dat kon écht niet en moest ik echt wat aan doen! Ze moest het maar leren zeiden ze. Nou, mooi dat ik er niks aan gedaan heb! Een paar maanden later, bij 12 maanden ongeveer, zat ze nog maar op 2 flessen en daar heb ik helemaal niks voor hoeven sturen of rekken. Uiteindelijk komt het vanzelf goed, en hier was het dus inderdaad wel toen ze meer vaste voeding ging eten. Maar zolang zij niet aangaf een fles te willen minderen kreeg ze hem gewoon. Niet elk kindje is hetzelfde, en het is heel leuk al die richtlijnen maar ik heb weinig kindjes gezien die precies de richtlijnen volgt die opgesteld zijn. Dus volgens mij doe je het gewoon harstikke goed, kijk naar wat je baby nodig heeft da's belangrijker dan het aantal flessen dat hij volgens anderen zou mogen!
Ik zou zeggen volg je kindje, wij konden niet van 5 naar 4 flessen. Achteraf bleek op het cb dat zoontje in die maanden ook amper gegroeid was dus hij had die flessen gewoon nodig (wel erg beweeglijk en druk kindje). Nu moeten we van 4 naar 3 flessen, ook dit gaat nog niet echt, aangezien zoontje weer een stilstand had qua groei hebben we de 4 flessen nog gewoon gegeven incl. bijvoeding. Nu komen we af en toe uit op 4 flessen en af en toe 3, volgens schema zou hij nu op 3 flessen zitten. Aangezien zijn groeicurve netjes weer op het lijntje loop volgen we gewoon zijn behoeften.