Voor mijn peuter/kleuter hebben we een paspoort aangeschaft toen hij 8 maanden oud was, met bijbehorende foto. Inmiddels is hij bijna 4 jaar en hij lijkt dus niet meer op zijn pasfoto. De pasfoto lijkt wel op zijn broertje nu overigens. We willen op vakantie in het najaar en gaan vliegen. Naar Spanje of Griekenland. Mag mijn dan kleuter nog met zijn babypaspoort vliegen? De gemeente gaf geen eenduidig antwoord eerder deze week
Met vliegen heb ik geen ervaring, maar ik denk dat elke baby dat heeft. Wij gingen kamperen in het buitenland toen dochter 9 weken was, toen moest ze ook een ID, de jongste was 5 maanden toen hij zijn ID kreeg, tja, die foto's lijken natuurlijk voor geen meter meer, maar ik heb er nooit iets over gehoord. Overigens ook niet nodig gehad verder, behalve in het ziekenhuis voor beiden, maar er werd niks gezegd over de onherkenbare foto.
Mijn zoon was een week oud op zijn eerste paspoort. Hij had zelfs zijn ogen dicht (Brits paspoort, daar mag dat). Nooit problemen gehad met zeer regelmatig reizen, tot zijn vijfde aan toe (toen paspoort vernieuwd)
Tuurlijk zolang paspoort geldig is maakt het niet uit. Iemand die extreem is afgevallen of ernstig ziek is geworden heeft ook geen nieuw paspoort nodig. Je moet op de foto lijken op het moment van indienen paspoort en foto.
Laatstgenoemde is niet waar - en sterk afhankelijk waar je naartoe reist. De algemene regel is dat je identifieerbaar moet zijn adhv foto op je paspoort, verandert je uiterlijk sterk, dan moet je vernieuwen. Maar het land van inreizen bepaalt. Plastische chirurgie (ook na ongeluk), een lading nieuwe gezichtstattoos en veel aankomen/afvallen worden bij veel ambassades genoemd als reden om wél je paspoort te vernieuwen. Een nieuw kapsel of een snor laten staan, dan gelukkig weer niet. Verouderen is geen reden tot vernieuwen paspoort, zelfs niet voor kindjes die mega snel veranderen en snel niet meer lijken. De meeste landen zijn daar gewoon coulant. Onze dame was nog geen week oud op haar foto - en de foto was ook nog slecht - ik zou haar zelf ook niet herkennen als ik die foto niet zelf had gemaakt
Binnen de eu verwacht ik die problemen niet. Aangezien ze niet naar Ecuador wil gaan dan zit je ook met visum etc.
Nee, voor TS verwacht ik sowieso geen problemen, want de vraag gaat over kids. Zelfs de US schrijft daar begripvol te zijn. Nou, dat zegt heel wat Ik reageer alleen op dat jij zegt dat extreem afvallen, etc geen reden is. Ik ging ervan uit dat je daarbij volwassenen bedoelde en niet een kleuter - en dat wordt dus meestal wél specifiek genoemd als reden tot vroegtijdig vernieuwen paspoort.
Wij zijn dit jaar zo naar Portugal gevlogen, prima. Sowieso checken ze paspoort niet meer bij de douane. En bij de bagage of aan de gate doen ze daar niets mee. Dus prima
Wij zijn meerdere keren gaan vliegen met een baby foto voor onze peuter/kleuter, ze vragen weleens of de kinderen zelf hun naam kunnen zeggen, dat is neem ik aan hun verificatie methode. Daarbij hoef je binnen europa, shengen gebied je id eigenlijk meestal niet eens te laten zien. Behalve of de naam op je ticket hetzelfde is, maar dat is puur voor de luchtvaartmaatschappij niet de douane.
Geen probleem is dat! Vaak gevlogen met kind van 4 met baby foto. Ze lachen er vaak wel om. Let er wel op dat paspoort bij terugreis niet binnen 6 maanden verloopt.
Mijn zus vloog naar de us en due heeft er behoorlijke problemen mee gehad. Nu wij zelf op vakantie gaan hebben wij toch maar een nieuwe paspoorten aangevraagd voor onze kinderen.