Willen jullie foto bekijken afplatting of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vruchtje24, 24 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.209
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi hoi,

Ik heb in mijn album een foto staan van achterhoofdje van mijn zoontje. Is deze nou afgeplat of is dit gewoon mooi rond? Ik weet het niet hoor!

Super bedankt als jullie even willen meekijken:)

2. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi hoi,

op deze foto vind ik het moeilijk te zien. Heb je misschien ene foto van de zijkant?

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.209
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    sowieso alvast bedankt voor het kijken. Een foto van de zijkant zal ik dan morgen even plaatsen. Wil je dan van beide zijkanten of van de kant dat ik zou twijfelen of het afgeplat is?

4. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Inderdaad wel lastig te zien.

5. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.209
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ja sorry dames :). Ik dacht dat het juist een foto van de achterkant moest zijn!!

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik zou het van beide kanten maken zodat je het met elkaar kunt vergelijken.
    Voorzover ik het nu kan zien, zie ik niets bijzonders.

Heb je een reden waarom je denkt dat het hoofdje afgeplat zou kunnen zijn? Voorkeurshouding bijvoorbeeld?

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Een foto van bovenaf is misschien ook wel makkelijk, als je toch bezig bent ;).
    Op deze foto zie ik iig niks bijzonders.

8. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.209
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Tja dat is juist een beetje het probleem. Wij hebben er niet zoveel verstand van. Het is zo dat hij zijn hoofdje wel goed kan draaien. Zowel naar links als naar rechts. Maar als ik hem in bed leg en na half uurtje bij hem ga kijken ligt hij 9 van de 10 keer op rechts. Zo ook vannacht 10 uur lang. Of hij draait in die tussentijd weet ik niet. Maar toen ik keek om 23 uur lag hij op rechts en vanochtend om 7 uur ook nog. Moet wel zeggen dat ik net plafond lamp aan liet zijn (dimlicht) en dat hij nu wel op links in slaap is gevallen. Dus ik weet niet of hij nu een vkh heeft? Ook kan ik niet echt zien dat zijn hoofdje rechts platter is, maar je gaat je vanzelf wel dingen in je hoofd halen.

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.209
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    ja is goed. Foto's maken van hem is sowieso altijd leuk:D

10. odet

odet Niet meer actief

foto's nemen van boven, dan kun je de oortjes vergelijken.
    aan de oortjes kun je vaak goed zien of het hoofdje ongelijk is.
    dan zitten de oortjes nl op verschillende plaatsen

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mwah afplattingen kunnen er ook zijn als de oortjes recht zitten.

Hier in het begin een lichte voorkeurshouding maar wij zijn toen heel intensief aan de slag gegaan met dingen aan de andere kant aanbieden etc en toen was het zo verholpen. Voorkeurshouding heeft ie absoluut niet meer, afplatting nog wel wat (maar het is zijn achterhoofd en komt dus niet van de voorkeurshouding). Ik maakte me daar in het begin ook wel eens zorgen om maar vrijwel niemand ziet het en als ik objectief kijk is het ook helemaal niet zo erg.

12. christina

christina Niet meer actief

ik heb je foto bekeken, en het lijkt dat het iets schuin is aan de rechter kant, is wel moeilijk te beoordelen hoor! Foto's maken van een mogelijke afplatting is wel moeilijk, hebben wij ook geprobeerd maar dan zie je nagenoeg niks. Ga anders eens met hem naar de kinderfysio die kunnen heel goed beoordelen of er een voorkeurshouding is en of er een afplatting is. De afplatting kunnen ze meten dmv plagiocephalometrie. moet je maar even googlen.

mijn zoontje heeft een "lichte" afplatting, maar ligt altijd op rechts of kijkt/slaapt met de neus naar het plafond, we zijn met hem naar de osteopaat geweest toen hij 1,5 week oud was en die zei direct al voorkeurshouding naar rechts. Vervolgens behandeld, maar de afplatting die bleef. Dus uiteindelijk vanalles geprobeerd, zijligger, alles van de andere kant aanbieden, maar niks hielp. Dus we zijn naar de kinderfysio gegaan en die heeft een meting gedaan en zijn hoofdje had een afwijking van 106% dwz twijfel geval voor een helmpje. De een zegt het trekt wel bij en de ander zegt ik weet het niet, dus hebben wij ervoor gekozen om een verwijsbrief naar de helmpoli om daar nog eens naar te laten kijken, daar weer een meting gedaan kwamen we op een afwijking van 108%. De KA twijfelde maar omdat meneer toch graag op rechts ligt/ of naar het plafond kijkt hebben we toch gekozen voor een helmpje. Deze gaan we morgen ophalen en dan moet hij deze in iedergeval tot 17 aug 23 uur per dag op want dan gaan we weer naar de KA. En daarna ws alleen tijdens slapen. De keuze voor een helmpje geeft voor ons het gevoel dat we al het mogelijke eraan hebben gedaan. De ene keer als ik naar hem kijk denk ik valt wel mee en de volgende keer denk ik er is toch een afplatting.

Als je er aan twijfelt laat het onderzoeken nu kan het nog straks als de schedelnaden dicht zijn niet meer.

Mijn zoontje is nu 6 mnd.

13. futuremama

futuremama Fanatiek lid

10 okt 2008
    2.507
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    lekkerkerk
    Haii haii,

Onze Mila heeft ook ietwat een plat achterhoofdje.. Wij hebben van het consultatieburo een aantal tips gekregen.. Het bedje andersom opmaken ( Wij zijn er hierdoor dus achter gekomen dat Mila graag met haar hoord naar de deur ligt. ) Aan de andere kant voeden zodat ze op haar "goede" kant ligt. Het schijnt zo te zijn als je aan de voorkant nog geen scheef groei ziet dat het door middel van de andere kant stimuleren het gewoon vanzelf over gaat.

Als ik jouw was zou ik het even met het consultatieburo overleggen! Succes.

Liefs

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat je even zou kunnen doen om te checken, is dat je je kindje op het ruggetje legt en een speeltje laat volgen, beide kanten op. Bij ons bleek Thirza niet in staat volledig naar links te draaien, en naar rechts dus wel, waar ze ook altijd op lag.
    Als je kleintje wel volledig het koppie kan draaien beide kanten op, (oortje moet plat op de ondergrond kunnen liggen, dus echt helemaal opzij kijkend), is het voldoende om je kindje aan de niet-voorkeurskant te stimuleren. Een lichte afplatting is dan niet zo'n ramp, maar wel iets om in de gaten te houden en wat te ontzien bij het liggen in bed.
    Als het niet lukt om volledig beide kanten op te draaien, zit er wat klem, wat de voorkeurshouding verklaart, en is het wel handig om bij een osteopaat of kinderfysio langs te gaan.
    Hier zijn we bij de osteopaat geweest en na 4 behandelingen was de voorkeurshouding weg, maar ook het opspugen, slecht slapen en drinken, vele huilen bij het op bed leggen en zo nog wat andere zaken die ik eigenlijk alweer vergeten ben, merk ik nu...
    Succes!

15. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Als de schedel afgeplat is zie je dat vrij duidelijk vind ik.
    Bij Tim zie ik het het beste als ik er van de bovenkant op zijn hoofdje kijk.

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.076
    2.220
    113
    Brabant
    sowieso: een afplatting kun je eigenlijk niet beoordelen aan de hand van een foto of zelfs het hoofdje zelf! je moet dit op meten en berekenen! de fysio doet dit soort dingen! Als je een voorkeurshouding hebt kun je het beste naar een fysio of osteopaat! vooral niet te lang afwachten!

17. snoes

snoes Lid

26 feb 2007
    39
    0
    0
    ik zie niks apparts

18. Mamma1984

Mamma1984 Niet meer actief

Als je twijfelt waarom neem je dan niet contact op met een kinderfysiotherapeut bij jou in de buurt? Mijn dochter had een voorkeurshouding en ik zag zelf niet dat ze een afplatting had. Volgens de fysiotherapeute had ze dit dus wel (en dat kan je idd zien door de stand van de oortjes). Dan ben je meteen van je onzekerheid af. Succes!

19. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

deze lag ook 9 van 10 keer op rechts, rechts is vaak de voorkeur voor babietjes. Hierdoor had ie een afplatting, maar die was ook zo weer weg nadat we erop gingen letten dat ie zijn hoofdje wat vaker naar links deed. De fysio adviseerde om gewoon voordat wij gingen slapen, zijn hoofd in zijn slaap naar links te draaien, en hij werd er echt niet wakker van! we hebben ook een paar dagen gebruik gemaakt van de babysleep, zodat hij verplicht naar links keek. Daarna wisselde hij zelf steeds links en rechts af. Ik zie op je foto niets vreemds hoor. gewoon in de gaten houden, en een afplatting valt wel op hoor! groetjes

20. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.209
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik twijfel nog wel of ik iets van afplatting zie, maar mijn man ziet geen verschil. We gaan naar CB dinsdag en dan ga ik het zeker navragen. Hij kan gewoon goed zijn hoofdje draaien van links naar rechts. Overdag als hij wakker is, is het ook geen probleem. Het gaat voornamelijk om in bed s'nachts. Overdag leg ik hem sowieso op links (als hij dat zelf niet heeft gedaan wat meestal is). Maar in de nacht heb ik er niet zoveel kijk op aangezien we zelf ook slapen. En ik kan hem wel omdraaien in de nacht maar ben als de dood dat hij dan wakker wordt en daar zit je ook niet op te wachten om 3 uur s'nachts.

Net trouwens gewandeld met hem en meneer ging zelf op links slapen. Weet niet of hij dat zou doen als hij een voorkeurshouding zou hebben? ?

Deel Deze Pagina