hoe weten wat je wil?

Discussie in 'De lounge' gestart door skatjuh87, 10 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skatjuh87

skatjuh87 Niet meer actief

Hallo,

Mijn man werkt op dit moment in de ICT-onderhoud maar allang niet meer met plezier. Hij wil heel graag ander werk maar heeft eigenlijk geen idee waar zijn interesses liggen.

Hij heeft alleen de middelbare school gedaan in de banketbakkers branche maar is er verder nooit mee doorgegaan. Overal word er gevraagd naar een diploma en/of ervaring en dit heeft hij eigenlijk nergens bij. Niet voldoende in ieder geval.

Ik heb aangegeven dat het misschien een idee is om via LOI een opleiding te doen maar een keuze maken is erg moeilijk als je niet weet wat je wil. Verder heeft hij moeite met theorie en ongelooflijk faalangst dus het is belangrijk dat hij er echt achter staat.

Ik wil hem zo graag helpen maar weet ondertussen echt niet meer hoe, maar het doet me pijn om hem zo te zien.

Heeft iemand misschien een tip voor me?

Alvast bedankt.

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

bij het CWI kan je een beroepentest doen, misschien is dat wat? Randstad heeft ook testen die je online kan doen.

dan kan hij zich orienteren en misschien beter een keus maken.
    succes!

3. skatjuh87

We hebben al heel veel van deze tests gedaan, ook via de sites die je aangeeft maar er komen echt de meest rare dingen uit.

Vooral leraar schijnt bij hem te horen, terwijl hij overal heeft ingevuld graag met zijn handen te werken.

4. skatjuh87

verder niemand een idee?

5. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Ik zit zelf met hetzelfde probleem.Ben al naar het cwi geweest en kreeg ook allemaal rare adviezen die helemaal niet bij mij psate vind ik.Zo`n test word je ook niet wijzer van.Er bestaan mensen (beroepsbegleiders geloof ik) die je kunnen helpen maar dat kost weer heel veel geld.Ik lees dus even mee voor advies.

6. skatjuh87

gelukkig zijn we niet de enige met het probleem. Ik vind die testen meestal heel vaag en ook bij mij zijn ze vaak niet juist.
    Hij had gesolliciteerd op een vacature en daarin had hij wel ervaring maar dat was al een poos geleden. Ik zie net dat hij is afgewezen en baal er zo van. Ze geven m niet eens een kans ( is via uitzendbureau )

7. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Ja een tijd geleden wer je nog wel een zo aangenomen op basis van ervarin of kon je intern opgeleid worden.Maar tegenwoordig willen ze eerst papieren zien.
    Ik heb een opleiding als Bloemist gehad en wil eens iets anders.Zo moeilijk om iets leuks te vinden.Omdat ik partime werk is het ook moeilijk om nu een opleiding te doen want dat is vaak 3 dagen werken 1 dag naar school

8. skatjuh87

de tijden zijn behoorlijk veranderd inderdaad. Zonder ervaring en een papiertje ben je de l*l

Hij wil wel gewoon fulltime werken dus daarin is de keus wat groter. Maar nog is het niks.

En je bent al snel te oud op het moment

9. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Je zegt dat hij graag met z'n handen werkt. Gaat hij ook graag buiten of juist binnen aan de slag?

(Ik probeer met je mee te denken wat er zoal voor werk zou zijn...)

10. skatjuh87

buiten of binnen werken maakt hem niet uit.

En ja hij werkt graag met zijn handen. Achter een bureautje zitten is niks voor hem

11. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Is het trouwens echt zo dat zijn ICT-werk hem tegenstaat of vindt hij het gewoon niet meer zo leuk als eerst? Als het niet echt heel erg is, kan hij wellicht met een leuke hobby naast z'n werk weer wat plezier in de dag krijgen..?

12. skatjuh87

hij trekt het hier echt niet meer. hij word behandeld als oud vuil, zowel door zijn baas en zijn collegas ( zijn collegas hebben allebei hun baan aan hem te danken )

13. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    Hebben ze op het werk geen POP (persoonlijk ontwikkelplan) gesprekken 1x per jaar?
    Of hebben ze een loopbaanwinkel?

Bij ons bieden ze nu een 4 daags loopbaanorientatietraining aan (leuk puzzelwoord) daarin wordt gekeken naar je hele hebben en houden.

Wellicht dat een HRM adviseur hem kan bijstaan? Succes iig.

14. MamavanDane

MamavanDane Bekend lid

23 sep 2009
    916
    2
    18
    Centralist meldkamer
    Voorschoten
    En een baan als concierge op een school of in een bejaardentehuis ofzo?

Of misschien leraar o.i.d. in het omgaan met computers?

15. skatjuh87

leraar is echt niks voor hem. Hij is slecht in nederlands en kan niet voor groepen praten.

Op zijn werk bieden ze hem helemaal niks. Er word niet gewerkt volgens een CAO en eigenlijk moet je zelf alles maar oplossen. Een gesprek aanknopen met zijn baas is ook geen optie omdat hij alles wegwuift.

We zullen gewoon moeten blijven zoeken denk ik

16. tulip

tulip Niet meer actief

hm, ja lastig dan, ik zou dan toch eens een gesprek aanvragen met een loopbaancoach o.i.d.

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier het zelfde problem, met man in zelfde branche ongeveer.. doet buiten onderhoud ook wifi plaatsen op campings.

Rottig he geen CAO..

Hier weet hij het ook niet goed wat hij wil doen,wel papieren in ict en elektra. maar wat hij echt wil.. hij heeft geen idee.. zomoeilijk.

Concierge is een optie.. ga ik hem voorleggen..:D thanx,,

skatjuh: Het werk opzich ergens anders zou dus geen punt zijn .. of wel..hij is het bedrijf zat?

18. skatjuh87

nou er zijn weinig bedrijven die dit werk bieden, nog maar 1 in het hele land. Daar zijn geen vacatures. Verder zou het leuk zijn om een baan te hebben waarin je je kan ontwikkelen, dat kan hier absoluut niet.
    Plus dit werk is funest voor zijn rug dus dat is niet vol te houden tot 65 jaar.

Maar irritant is het he, als je niet weet wat je wil. Mijn man zou wel autospuiter willen worden maar overal is een diploma en ervaring nodig. Dat diploma kan je aan werken maar voor ervaring moet je toch echt een baan krijgen en dat lukt gewoon niet

Deel Deze Pagina