Ons zoontje is nu vier maanden en sinds een paar dagen zijn we 's avonds begonnen met een papfles. Hierdoor hoeven we om 22.30 uur geen fles meer te geven en slaapt hij dus de hele nacht van ongeveer 20.00 tot 7.00 uur. Prima dus. Maar hier zit een klein nadeel aan; Normaal kreeg hij om 18.30 uur een fles. Hierna anderhalf uur wakker. In die tijd gingen we douchen enz. En dan ging hij rond 20.00 uur naar bed. Om 22.30 uur nog een fles. Een mooi ritme want dan hadden wij vanaf 20.30 uur ook nog de avond voor ons zelf. Nu krijgt hij dus rond 16.00 uur een fles en dan rond 20.00/ 20.30 uur een papfles. Maar om hem na die tijd nog te gaan douchen en alles zie ik niet zitten. Dan zijn we 's avonds tot 22.00 uur met hem bezig. Het liefst heb ik hem anderhalf uur voor de papfles wakker waarin we hem kunnen douchen en dergelijke en dan na de papfles naar bed. Nu is mijn vraag aan jullie of iemand tips heeft om dit voor elkaar te krijgen? Wakker houden tussen de laatste twee flessen is geen optie, dit houdt hij niet vol. Wakker maken rond 18.30 en dan niet meteen de fles geven zorgt waarschijnlijk voor een chagrijnig kind. Zijn ritme is zo dat hij na een fles anderhalf uur wakker is, dan slapen tot de volgende fles. Wanneer hij bij het wakker worden/ maken niet meteen een fles krijgt is hij chagrijnig. Dan is hij niet gezellig wakker en hebben we alleen maar werk met hem. Iemand ideeën???
Gewoon even geen avondritueel... De schema's veranderen toch altijd.. Dus binnekort zal je vast weer tijd hebben om m wel savobds in bad te doen
Hoihoi. Ik heb hetzelfde gehad..doe hem ook liever savonds in bad. Maar ons zoontje trok het savonds ook lag niet altijd. Ik deed hem alleen savonds in bad als het het toch wel volhield of niet wilde slapen als we hem in bed legden. Nu sinds 3 avonden is hij supervrolijk tot kwart voor 8, 8 uur. Hij is nu een half jaar. Zou gewoon kijken wat hij aangeeft, als hij de avonden wat langer volhoud kan je wat meer. Maar weet dat het moeilijk is als hij al zo'n ritme had..
Hier ook net een week bezig met de papfles. Ik deed haar sowieso altijd al voor de middagfles in bad, dus savonds geen gedoe... ik heb nu: 7:30 / 8:00 flesje afwisselend wakker spelen op kleed of in box / dutjes in de box 11:30 eventueel badje (doe ik niet elke dag) 12:00 flesje, na de fles naar bed 16:00 flesje (soms iets later, als mevrouwtje NOG slaapt ) afwisselend wakker spelen op kleed of in box / dutjes in de box 20:00 papflesje, en dan lekker naar bed tot de volgende dag Hier heb ik echt 1 duidelijk moment dat ze slaapt overdag, en de rest zijn dutjes op wisselende tijden. Ik heb het eigenlijk andersom als jou, na haar flesje is ze gewend (even) te slapen, en voor het flesje is ze al een poos wakker. Dus eigenlijk nooit chagerijnig (voor zover dat kan met een baby, haha) Ik ben zeer blij met dit dagritme, want het geeft me straks mooi de ruimte om sochtends en savonds met andere hapjes te beginnen als ze er aan toe is. Met haar dutjes breng ik haar eigenlijk niet naar bed. Alleen met haar echte middagslaap dus... Als je het om wilt gooien met het badje, zou ik het gewoon resoluut doen. Dus badje om 19:00 of 19:30 en dan lekker papflesje en naar bed. Gooi dr gewoon een nieuw avond ritueel in, en als je dat volhoud went hij er echt wel aan, volgens mij denken baby's niet terug aan hoe het vorige week ging. Misschien is hij even van slag, maar dan heb je er daarna wel gemak van, en met het papflesje word hij wel weer rustig toch? Succes!!!
Oja, als hij dan tot 20:00 slaapt voor hij zn papfles krijgt, heb je al tijd om alles klaar te zetten voor badje, ik bereid het altijd tot in de puntjes voor, zelfs het flesje heb ik dan al klaarstaan, aan de warme kant zodat het met 10 minuten staan ook nog lekker is. Dan haal ik haar op, badje duurt hier al met al een kwartiertje, en ik ruim het pas op allemaal als zij lekker in bed of weer in de box ligt. Als mn vriend thuis is ruimt hij alles op en smeert hij vast broodjes voor ons (voor de middag dan he, in jouw geval kan je vriend vast lekker koffie zetten ofzo, haha )
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben volgens mij niet helemaal duidelijk geweest met mijn vraag. Het gaat me namelijk niet om het douchen/ in bad gaan. Dit houdt hij wel vol, dit vindt hij leuk. Mijn vraag is hoe ik hem anderhalf uur vóór de fles 'gezellig' wakker kan hebben i.p.v. anderhalf uur na de fles. Ik probeer nu het volgende; 15.30 uur fles, rond 17.00 uur naar bed, rond 18.00 uur uit bed en groentehapje. Hierna douche en dergelijke en dan rond 19.30 papfles en naar bed. Tot nu toe is dit nog niet ideaal want het gaat helemaal tegen zijn ritme in. Ten eerste lukt het slapen rond 17.00 uur vaak niet. Als hij dan later in slaap is gevallen zou ik hem weer wakker moeten maken omdat hij anders doorslaapt tot aan de fles. Als hij wakker blijft jengelt hij en zit hij zichzelf (en ons ; ) ) in de weg door vermoeidheid.
Tja... gewoon je kind volgen is hierin het beste volgens mij. Hij zal zijn ritme nog heel vaak omgooien. Ik vraag me ook af of je die 1,5 wakker na de fles kan volhouden, gezien zijn leeftijd zal hij steeds langer wakker kunnen blijven. Als hij niet wil slapen om 17 uur, is het juist heel duidelijk? En als hij wel in slaap valt, ga je hem toch niet wakker maken? Wakker maken voor een voeding (en zeker voor bijvoeding) hoeft echt niet. Het is geen ramp als hij een dag geen groenten eet op deze leeftijd. Als je zijn ritme niet probeert te veranderen of aan te passen omdat het beter uit zou komen, krijg je een veel blijer kind. Die bedtijd wordt vanzelf wel vroeger. Mijn dochter heeft haar bedtijd zelf 'getuned', van 1 uur 's nachts naar 23 uur en daarna binnen een week naar 8 uur. Toen was ze 4 maanden en hadden wij 'de avond voor onszelf'.
Zie @Nescio en van het weekend gaat de klok een uur vooruit en wordt het weer anders, zou nu sowieso dus niet gaan rommelen met tijden...
Hier pas sinds kort de avond voor onszelf. Wij doen alles op vraag, eten en slapen. Nu slaapt hij van 20.00-7.00 en daar zijn wij ook blij mee. Dus ik snap je vraag wel, maar ik ben niet zo'n voorstander van baby's in een ritme duwen. Dus misschien heb je wel geen bal aan mijn antwoord Ik zou dus gewoon je kleintje laten bepalen.
Ik zou hem ook gewoon laten slapen tot de fles. Dat geeft hij zelf aan. En kijken of het badje oid op een ander moment op de dag kan. Het is heel normaal dat baby's slapen tot aan een fles. Hier was het echt geen optie om wakker te maken, 1,5 uur bezig te houden en dan pas een fles...
Onze zoon van 11 weken heeft om 4 uur een flesje, daarna is het spelen tot ie moe wordt, dan gaat ie zn bedje in. Om half 8 maken we hem altijd wakker voor ons 'avondritueeltje': badderen, pyama aan, knuffelen, flesje. Meestal valt ie na het flesje zo rond half 9 direct in slaap tot de volgende ochtend. Het wakker maken duurt lang omdat meneer diep in slaap is, maar als je hem met geduld wakker maakt, lief tegen hem blijft praten en hem pas echt uit bed haalt als zn oogjes helemaal open zijn komt het helemaal goed. Dit schema werkt eigenlijk altijd perfect. Zo kunnen wij lekker zelf koken, eten en afwassen en hebben we daarna prima de tijd om aan de kleine te besteden. Ook als we ergens anders eten of op visite zijn proberen we dit schema erin te houden en zijn we eigenlijk altijd weer om half 8 thuis voor zn badje. We merken dat hij dat fijn vindt. Wij hadden wel al heel snel geen laatste fles om 11 uur meer en hebben dat er toen geprobeerd weer in te krijgen. Dit lukte voor geen ene meter en meneer kwam gewoon midden in de nacht weer voor een volgende voeding, net al wanneer we de laatste fles om 8 uur deden. Daarom hebben we het maar laten zitten. Op sommige momenten is het dus eigenlijk maar beter om de kleine het ritme te laten bepalen. Soms is het gewoon onmogelijk om het te veranderen :S
oh trouwens, ons kleintje is erg ongeduldig en kan inderdaad heel chagrijnig doen als ie zn fles niet op tijd krijgt. Maar we merken wel dat het ritueel met het badje daarom erg belangrijk is. Hij vind het heerlijk in het badje en ontspant vaak direct. Hij vergeet dan gewoon even dat ie honger heeft Als het hem te lang duurt geeft ie het wel aan... dan schieten we gewoon even op en krijgt ie iets eerder de fles! Jouw kleintje zal er waarschijnlijk ook wel aan wennen. Succes in ieder geval!