Kleuter wil helpen met koken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rijo, 30 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Mijn dochter wil sinds een paar weken heel graag helpen met koken en dat kan ik alleen maar toejuichen. Ze wil het natuurlijk 'zelf' doen, dus ook met de scherpe mesjes werken, maar dat vind ik nog wat eng.. :oops: Ze helpt al met bv. groente wassen, sperziebonen/snijbonen knippen, sla knippen, roeren in de pan :roflmao: en ze leert dat er water bij de groente moet, dat je vlees moet omdraaien etc.
    Maar ze wil bijvoorbeeld ook heel graag aardappelen schillen. Dit doen we dan samen met de dunschiller, maar ze wil het graag alleen doen :rolleyes: Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Zijn er bepaalde mesjes die geschikt zijn voor kinderen? Ze is net 4.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Er bestaat een super mooi hulpmiddel van hard plastic. Daar kunnen de kinderen hun 4 vingers insteken en daar langs snijden. Gebruik het zelf ook als ik iets mooi dun wil snijden.

3. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Mijn kleuter is 5 en helpt ook graag mee.

Hij heeft een groot 'scherp ' plastic mes waar hij veel mee snijdt. Paprika, champignons, komkommer, tomaat, courgette, appel.
    Sinds korte tijd mag hij als ik er constant bij zit met een aardappelschilmesje snijden. Wat hier trouwens helpt is dat ik ergens reepjes van maak (bijv paprika) en dan snijdt hij er stukjes van. Dat zou zelfs met een gewoon brood-smeer-mes kunnen.

Bakken doen we ook regelmatig, dan helpt hij met wegen, dingen in de beslagkom doen, roeren bakblikken invetten ("verven"), koekjes maken (zelf), we oefenen nu ook met ei breken (nog geen succes :p).

Paardenbloem vindt dit leuk.
  4. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Heb je daar toevallig een naam/linkje van? :)

5. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Mijn zoontje mag altijd meehelpen met een gewoon mee waar je brood mee smeert zeg maar. Ik ben ook wel benieuwd naar dat hulpmiddel waar @GossipGirlxoxo het over heeft!

6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
  7. GossipGirlxoxo

Fristi2012 vindt dit leuk.
  8. Paardenbloem

Super! Al zie ik mijn zoon er wel voor aan om nog net even z’n pinkje eronder door te steken op het moment dat hij snijdt ofzo:|:roflmao:
    Maar ik ben gewoon een beetje bang aangelegd waarschijnlijk..

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Een kindicutter :)
    Daarmee kunnen ze zich niet snijden.

Hier snijden ze wel met mesjes, bijv een aardappelschil mesje.
    Gaat prima:)
    Ze snijden hier vaak komkommer, champignons, tomaatjes, paprika, appel, druiven

10. GossipGirlxoxo

Ik was daar ook bang mee. Ik ging in groep 5 in de klas helpen met koken voor de vrijmarkt in school. Hapjes en salades maken met de kinderen om in de avond te verkopen. Mijn zoon was de enige die niet met scherp mes om kon gaan omdat ik dat altijd vermeden had in huis. Daarom doe ik het nu met dochter anders. Wel alles onder streng toezicht en beschermmiddelen maar laat haar met veel dingen helpen zodat ze straks niet heel blue is als ze op school gezamelijk gaan koken.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  11. Paardenbloem

Dat is wel een goed idee ja! Dat is ook echt mijn valkuil:oops: (dingen vermijden omdat het gevaarlijk of onhandig is of troep veroorzaakt bijvoorbeeld) Zo zit ik zoon ook nog vaak soep te ‘voeren’:oops::| Dochtertje weigert dat nu al pertinent:)

Fristi2012 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Wij hebben ook de kiddi cutter. Dochter is 2,5 jaar en helpt met fruit en groente snijden.

Vero0504 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Heel veel kan prima met 4 jaar, maar met een dunschiller laat ik ze nog steeds niet werken (we hebben er trouwens geen eens een, maar als we die zouden hebben), net als met een kaasschaaf, vind ik ook zo'n eng ding. Maar met een gewoon mesje andere dingen laten snijden deed ik wel al vrij snel. En doordat ze dat dan kunnen doen, is wat niet mag ook minder noodzakelijk. En anders hebben ze gewoon pech hier. ;)

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.405
    10.339
    113
    Die van ons helpt ook al langer mee. Vanaf 1.5 ging hij mee de keuken in.eigen stukje deeg om uit te rollen, spullen in een kom doen etc.

Van daar uit steeds wat meer. Met 3 ook afwegen en met 5 leest hij de gebruiksaanwijzing. Met 4 mocht hij hij snijden. Klauwen maken en een scherp schilmesje. Als je een botte gebruikt dan gebeuren er juist ongelukken.

Er naast staan hameren op klauwen maken en dan voorzichtig laten snijden.
    Tot nu toe 1 keer in de vingers gesneden, was ook omdat de concentratie even weg was en geen klauwen had.

We hebben aangegeven dat het belangrijk is om klauwen te maken en als hij gek doet het mes weg gaat.

Hij mag juist nog niet zo vaak bij het fornuis staan omdat daar eerder ongelukken gebeuren. Als ik dingen maken achterop het vuur kan hij mee helpen.

Nu maken we ook brood en snijden we deeg met een pizzames

15. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Hier wordt ook meegeholpen ze snijd met een kiddicutter en dan kun je dus niet in je vingers snijden. Ideaal!

Deel Deze Pagina