wijnliefhebber/kenner gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door boxertjes, 23 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    ik ben een beginnende wijn drinker en dan het liefst de chardonnay. Ik heb hem een aantal keer in een restaurant gedronken en ik vond het heerlijk. Vooral de cotes de soleil maar die kan ik alleen maar online bestellen en dan in enorme hoeveelheden.

Welke chardonnay is bij jullie favoriet, welke komt het dichtbij degene die je krijgt in een restaurant?

ik heb laatst wild pig gekocht en die vond ik wel redelijk.

Welke is nu echt de lekkerste droge witte wijn?

2. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Je kunt eigenlijk niet zeggen "ik hou van Chardonnay". Er is geen wijnsoort zo verschillend als alle chardonnay-soorten onderling. De ene Chardonnay kan een wereld verschillen van een andere Chardonnay.
    Dat is anders dan bij bijv een Sauvignon Blanc. De geur en smaak van deze wijnsoort is vaak overal doorheen te herkennen.

Over het algemeen is Chardonnay vol en rijp en een Sauvignon Blanc wat frisser, fruitiger en droger.

Als je een beginnende wijndrinker bent, dan zou ik je zeker aanraden om eens een lekkere Sauvignon Blanc uit Marlborough Nieuw Zeeland te kopen. Gall en Gall heef toevallig een paar hele lekkere zoals Clearwater Cove en Whale's Tale. Die koop ik altijd met mijn pasje voor de helft per doos. Dan kun je nog eens een flesje openmaken :)

Hier bijv de Whale's Tale: nu 2 halen 1 betalen bij G&G
    https://www.gall.nl/shop/385158-whales-tale-sauvignon-blanc-75cl/

3. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld de app Vivino downloaden, en daarin aangeven wat je lekker vind en niet. Dan kan je ook zoeken op basis van wat je invult, dat uitproberen en weer aanvullen :).

Zo doe ik dat, en heb ondertussen (jaja i Know, ik ben alcoholist ;)) een aardige wijnlijst opgebouwd. Ik bestel dus ondertussen ook flessen uit het buitenland, omdat ik die gewoon lekkerder vind. (al heeft de AH ook prima wijnen voor gewoon een glaasje bij het eten en bij de G&G zijn ook goede wijnen te vinden)

Maar zelfs vrienden kijken in die app, om een wijntje uit te zoeken als kadootje ofzoiets! Waardoor ik dus bijna nooit meer wijn krijg die ik niet lust.

En leer onderscheid maken, wat drink je bij het eten, is anders dan de wijn die je drinkt bij een chipje of een worstje. Die smaakcombinatie maakt ook een hoop uit. Zo drink je "standaard" bij visgerechten vaak een lichte droge witte wijn, en bij biefstuk een donker / zwaardere rode wijn.

Of wil je gewoon een makkelijk drinkende wijn, die niet te zwaar valt voor een avondje met vrienden bijvoorbeeld.

Of een middagje wijn, is voor mij weer een ander soort wijn, dan voor de avond, of zomer / winter verschil.

Is wel leuk hoor! Wijn! En lekker! :D

4. Louloute

Louloute Niet meer actief

Inderdaad. Ene chardonnay is een andere niet en zelfs komt het van dezelfde vigne, dan nog het verschilt per jaar hoe het smaakt.
    Daarnaast hangt het eraf wat ik eet. Het moet bij elkaar passen :)
    Is misschien een idee om naar een wijn beurs te gaan. Zo kun je verschillende soorten wijn proeven. :)
    Om gewoon 'zo maar' te drinken drink ik liever rosé. Zijn meestal geen super wijnen maar wel prima op zichzelf.

5. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Probeer eens een Pouilly-Fumé.
    Niet de goedkoopste, maar wel een heel erg lekkere droge witte wijn.

Wij halen hem altijd vers van de wijnboer (Pouilly sur Loire is hier een kwartiertje rijden vandaan), en iedereen die hier op bezoek komt is er weg van.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik haal mijn wijnen bij een wijnhuis waar ik ze eerst proef. Maar ik zou je aanraden als je een beginnende wijnranken bent om gewoon bij je supermarkt te kijken naar wat binnen je budget valt en dan af en toe een fles kopen. Het ergste dat je kan gebeuren is dat je een fles van 5 of 7 euro in de gootsteen kiepert :D

En dan in Google keep of zo foto's van de etiketten bewaren zodat je ze terug kunt vinden.

Ik ben zelf geen chardonnay drinker want vind ze vaak een beetje vlak. Probeer ook eens een Sauvignon blanc inderdaad of een droge riesling (een Duitse druif). Het is een kwestie van smaak. Ik hou bijvoorbeeld niet van een soave maar wel van rueda. Die kun je ook beiden proberen, ze zijn redelijk droog maar niet vlak.

7. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Oh jaloezie!!!! Wij zijn afgelopen zomer met een kofferbak vol pouilly en sancerre naar huis gereden :D.

8. Whysteria

#8 Whysteria, 23 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2016
    Ze gaan altijd veel te snel op ;)

Sancerre is ook lekker (mooi stadje ook), maar ik geef persoonlijk de voorkeur aan Pouilly. Iets zachter van smaak.

9. pandavliegen

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Pouilly laten wij 1x per jaar door vrienden een kofferbak vol meenemen :D

Handig om daar in de buurt te wonen :D

10. Whysteria

Té handig :D

Toevallig willen we één dezer dagen weer gaan. 'Helaas' komen we bij de betreffende boer nooit nuchter de deur uit... Altijd even minstens een glas of twee proeven (hijzelf ook overigens)...

11. pandavliegen

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars

Hahaha, wat vervelend dat proeven! :cool: sterkte ;) :D

enneh, wanneer rij je door naar Nederland met een auto vol?! ;) ik help je wel wat uitladen hoor!

12. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    dank je wel voor de antwoorden. Ik ben echt een sukkel op dit gebied, Iemand anders nog lekkere tips? iets wat ik ook kan voorzetten aan bezoek, gewoon een lekker toegankelijk glaasje?

13. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Ik ben geen kenner, maar vind Lindemans (Bin 65 Chardonnay) lekker. Te koop bij AH, vaak in de aanbieding ook.

Deel Deze Pagina