Als ik zeker weet dat het geen kwaad kan, dan is het nog wel draaglijk, maar ik word er bloednerveus van. Hoeveel heb jij er per dag?
Ik maak me ook zorgen over die harde buiken, vooral nu ik lees dat het vrij vroeg is en je er echt op moet letten om rustiger te doen. Volgens mij heb ik wel minimaal 20 keer een harde buik per dag. Elke keer als ik buk heb ik 8 van de 10 keer een harde buik, loop ik de trap op ook, sta ik wat langer te koken ook weer. Dat zijn toch eigelijk normale dingen die je moet kunnen doen en waar je ook niet op kunt bezuinigen. Misschien minder gaan werken, dan komt je lichaam meer tot rust.
het is zeker iets om naar te luisteren hoor en als je hier onzeker van word gwoon je vk/gyn ff bellen die weten wel raad. bij mijn vorige zw.schap had ik bij lange na niet zoveel en vaak harde buiken en ook later dan nu(nu extreem vroeg vanaf 15 weken al) en toen deed ik ook nog eens meer dan nu oa sporten. kindje opvoeden enz is ook wel veel hoor als je kijkt hoe beweeglijk mannetje ik heb hoor orlando is ook te vroeg geboren en was aan de kleine kant dat is ook de reden dat ze een groeiecho hebben gedaan bij mij, dat is de reden dat we erachter kwamen dat deze kleine 'veel' te klein is. nogmaals hoeft het niet te betekenen dat dit bij jullie ook het geval is maar ik wil alleen aangeven dat harde buiken wel een reden is om te luisteren naar je lichaam vooral voor de kleine gr saskia
pilar; bij mij is het gwoon zodra ik maar 'iets' doe is hij al gespannen maw dus ook met plassen, ik kan niets doen zonder gespannen of harde buik heb ook begrepen dat je met blaasontsteking ook harde buiken kan hebben en aangezien je met je zwangerschap de 'pijn' die je voelt met blaasontsteking minder voelt dan normaal, kan het dus ook met een blaasontsteking te maken hebben. dus mocht je daarbij heeeeel vaak moeten plassen zou ik dit ook ff checken wie weet is dit het wel gr saskia
Dag allemaal, klinkt heel herkenbaar, die harde buiken. En vooral de zorgen die je erom kan hebben. Ik ben zelf bijna 24 weken zwanger en heb ze ook al vanaf 20 weken. Afgelopen dinsdag zelf naar het ziekenhuis gemoeten voor onderzoek omdat ook de verloskundige het niet vertrouwde. Gelukkig was alles ok. Ik voel ze alleen onderaan (alsof ik ineens heel nodig moet plassen en kramp krijg) en ze zijn ook best pijnlijk. Blaasontsteking heb ik niet. Ik heb een aantal dingen geprobeerd en die lijken wonder boven wonder al een beetje te helpen: 1. Een buikband kopen (b.v. bij Prenatal). Die draag je onder je kleren en geeft steun aan je buik. Je moet hem wel alleen dragen als je actief bent 2. zodra het even kan op de bank gaan liggen, op je LINKERZIJ. Dat schijnt goed te zijn voor de bloedtoevoer naar de placenta. Ik geloof dat harde buiken dit ook als 'doel' hebben. Sinds ik dit dagelijks doe, nemen ze ehct af bij mij! 3. Minder hard lopen en fietsen. Neem de bus als het even kan. Succes iedereen en een fijne zwangerschap!
Karrie, bedoel je een bekkenband? Of zo een elastische band? Ik merk ook hoe strakker mijn buik zit ingesnoerd hoe minder last ik er van heb. Dus als ik zo een grote 'oma'-onderbroek aan heb met een broek met buikband er over heen heb ik minder last. Mijn VK zei ook nog dat er een verschil is tussen een harde buik (dus echt zo keiharde bal) en een gespannen buik. Dat laatste is niet echt een harde buik, dat heeft meer met buikspieren te maken.
ik heb bij mijn zwangerschapsyoga de tip gekregen om met een harde buik even te ontspannen en rustig naar de buik toeademen en je voorstellen dat je kindje zo meer ruimte krijgt in de baarmoeder.. bij mij helpt dit meestal wel goed vooral omdat je er zelf zo ontspannen van wordt door die buikademhaling
Hier ook heel veel harde buiken en sinds vorige week totale bedrust voor 1 week op gekregen! Ik vind ook dat ik de normale dingen moet kunnen doen, maar mijn lichaam denkt er anders over. Op dit moment doe ik dus niks. Heb een honden uitlaat service 1x per dag voor mijn 4 honden geregeld, vriendlief doet het huishouden, koken etc. En zodra hij thuis is laat ie de honden weer uit.Heel erg lastig want hij werkt zo'n 13 uur per dag, maar het moet maar even. Ik ga langzaam kijken wat mijn lichaam wel aankan. Niet meer werken in elk geval. En dan beginnen met licht huishoudelijke klusjes, niet langer dan een kwartier en dan weer een uur liggen ofzo. En weer kleine blokjes om met de honden en weer rusten. Zelfs 20 min staan voor het koken is al te veel. Nu is mijn buik in elk geval na die week rust, een stuk rustiger, maar merk het gelijk wanneer ik te lang zit of loop, of sta. Sterkte allemaal! en luister wel naar je lichaam! gr, bar
hi hi, karrie die tips kun je zeker toepassen alhoewel ik bij de buikband een beetje twijfels heb zelf, de rest is heel goed denk ik zo ik heb dus juist al mijn buik wat meer aangespannen is bv dmv een buikband dat het juist gaat opzetten. mss zit ik wel raar in elkaar pilar; hoe bedoel je dat dit met je buikspieren te maken heeft? bij mijn vorige zw,schap gaven ze continue aan dat ik een heel sterke buikwand had bv maar dat dit dan weer afzonderlijk was van mijn buikspieren was(die ook heel sterk waren toen). vandaar dat ik dit vraag? gr saskia ps; zover het tot nu toe te zien is gaat het iig de goede kant op met de kleine na de bedrust dus dit werkt goed, aanrader dus als het even kan, voor de kleine ukkies onder ons
@ pilar, harde buiken na het plassen kan duiden op blaasontsteking. Ik zou even de ha bellen daarover (mijn blaasontsteking begon ook zo). Verder zou ik me niet druk maken over veel beweging van de beeb hoor MerleQ, dat wordt nog veel erger de komende weken
Mijn spieren zijn erg gespannen en sterk, waardoor het lijkt als ik sta alsof ik voortdurend een harde buik heb. Maar een harde buik is echt als je baarmoeder samentrekt en zo'n harde bal wordt. Ik dacht dus dat ik de hele dag een harde buik had, maar dat was niet zo. Blaasontsteking heb ik niet, is 2x getest.
Mijn gynaecoloog heeft de laatste keer gezegd dat je het niet vaker dan 3 keer per uur mag hebben. Als dat wel zo is, moet je echt rustiger aan doen. Omdat je later kans op vroeggeboorte hebt... PS Ik heb bij Kynan toen ik heel veel last had van harde buiken van de HA magnesiumpoeder gekregen, dat ontspant de spieren van je baarmoeder
hi hi, pilar; ok snap jouw situatie maar in mijn geval(ook vrij sterke buikspieren en sterke buikwand) was het dus toch wel degelijk gespannen ivm semi harde buiken, ben toen met 36 wkn bevallen, niet heeel veeeel te vroeg maar wel te vroeg. nu is het ook echt harde buiken en semi harde buiken die ik dit keer heb en dacht in eerste instantie ook dat het kwam door mijn buikspieren, dat dit voor mij normaal was, nou niet dus . ik wil nml niet weer te vroeg bevallen en het liefst de klein straks zsm mee naar huis nemen ipv tijdje in het ziekenhuis verblijven.... gr saskia
ik heb het ook alleen als ik sta of loop. Als ik gewoon lig of zit heb ik hooguit 1 harde buik per 3 uur, en dan meestal als mijn blaas vol is.
Hoi, Pilar, ik bedoel inderdaad zo'n bekkenband. Zo'n ding dat je onder je kleren draagt dus niet voor de sier. Die extra steun lijkt wel te helpen En Melliemel, ik weet ook niet zeker of het goed blijft werken bij mij. Soms krijg ik ook juist een harde buik als ik de band omdoe. Alsof die druk het, zoals jij ook beschrijft, oproept. Volgens mij moeten we ook maar proberen er minder veel op te focussen. Aandacht richten op het gevoel, versterkt het meestal. Als je te veel aan een klein pukkeltje krabt, wordt het ook een megabult, toch? Zeker omdat zo'n harde buik met spanning en stresse maken heeft. Weet iemand van jullie trouwens of je zo'n harde buik ook gedeeltelijk kunt hebben? Dus alleen onderaan kan voelen?
hi hi, dat laatste durf ik niet te zeggen moet morgen naar de gyn als ik het onthoud zal ik het vragen gr saskia
Je hebt wel gelijk Karrie. Mijn VK heeft me geadviseerd het te proberen een beetje los te laten en dat helpt wel. Soms voel ik een harde buik amper, maar als je de hele dag er op let, lijk je ze wel constant te hebben.
hallo meiden Ik heb al 4 weken last van harde buiken bij mij gaan ze miss een kwartiertje weg en dan komen die harde buiken weer ik kan niet eens normaal naar de wc of in bed gaan liggen want dat is al teveel voor me buik.Ik moet van me verloskundige ook veel rusten maar meer rusten wat ik nu doe kan egt niet.En ik heb sinds 2 weken ook een vingertopje ontsluiting door klysma`s en stress van in het ziekenhuis liggen.Maar ik ben zo bang dat de kleine eerder komt.Want heb nu ook de afgelopen week menstruatie klachten erbij.Dus nu moet ik het nog rustiger aan doen en de verloskungie zei ook als je langer dan een kwartier die krampen houd+harde buiken moet je gelijk bellen.Bij wie komt dit ook voor? Ben bang me kleine mannetjuh kwijt te raken. Dikke (K)dientjuh