Hoi allemaal, 11 dagen geleden ben ik voor de eerste keer moeder geworden van een prachtdochter! Zoals vele eerste moeders ben ik bezorgd en google ik (te?) veel... Ik geef borstvoeding en deze kwam goed op gang. Te goed want ik heb last van overproductie. De melk stroomt uit mijn tepel als mijn meisje loslaat. Als ze drinkt in het begin, stroomt de melk uit haar mondje. Verschillende vroedvrouwen hebben meegekeken en ze hapte prima aan en ze komt ook bij. Maar ze zuigt ook veel lucht naar binnen en kan niet goed boeren waardoor ze soms hele voedingen teruggeeft. Komt dit door de vele toestroom van melk? De laatste 2 dagen laat ze ook vaak los tijdens het voeden in het begin. Ze hapt dan ook minder goed aan en zuigt mijn tepel gewoon naar binnen ipv aanhappen. Hebben jullie misschien tips voor mij? Nu zag ik gisteren ook dat ze een wit tongetje had. Is dit van de melkresten of is dit spruw? Ik heb zelf geen klachten en mijn kleine meid ook niet buiten het bovengenoemde. Dinsdag of woensdag heb ik een videocall met de vroedvrouw terug en zal ik dit ook vragen maar eerst de komende dagen gerust doorkomen.
Kun je het wegvegen met een gaasje? Meestal is t gewoon n melktongetje. Ik had bij mijn zoontje ook veel melk wat eruit spoot. Op een gegeven momeny deed ik voir elke voeding eerst handmatig de ergste druk eraf kolven voordat ik de borst gaf. Of eerst laten aanhappen en dan loshalen en dat weg laten spuiten/kolven. Is wel even een gedoetje maar op n gegeven moment gaan je borsten zich weer aanpassen en heb je dat minder.
Lijkt inderdaad gewoon op een melktongetje. Ik had hetzelfde probleem bij mij zoontje. Te veel melk en hij kreeg er niet tegenin gedronken. Melk liep langs zijn mond en kreeg veel lucht binnen. Boeren deed hij ook slecht en gaf daardoor wel geregeld wat terug (geen hele voedingen). Maar dit is allemaal vanzelf steeds beter gegaan, borstvoeding werd wat beter aangepast op zijn behoefte en hij kon sterker drinken. Ik hield wel altijd een hydrofiel erbij om de eerste lekstroom op te vangen en dan legde ik hem pas aan, dat hielp wel enorm.
Dankuwel voor jullie reacties! Ik ben nu bezig met de ergste druk handmatig van af te kolven. Veel heeft het niet nodig om er uit te spuiten. Ze lijkt in eerste instantie dan al rustiger te beginnen maar we zijn net bezig. @MolliMuis dat klinkt dus net als hier! Er komen nu ook geen volledige voedingen meer uit na wat tips van de vroedvrouw en ze komt ook mooi bij! Gelukkig! Die hydrofielen gebruik ik ook al om op te vangen. Hopelijk went onze kleine meid snel aan die toestroom en mijn borsten aan de hoeveelheid van haar. Het melktongetje/spruw hou ik voorlopig in de gaten en laat ik morgen of overmorgen beoordelen door de vroedvrouw.
Eventueel kun je ook in een andere houding voeden biological nurturing. Je gaat dan beetje half liggen en legt haar dan op je buik. Dan helpt de zwaartekracht mee