Ik heb deze zwangerschap een flink lage bloeddruk. Vorige controle was het 95/50. Toen voelde ik me ok maar voel me ook regelmatig echt beroerd en heel duizelig. De kans is dus groot dat hij dan nog lager is. Nu eet ik regelmatig zoute dropjes om me ietsje beter te voelen maar dit lijkt me geen handige oplossing op de lange termijn (nu 23 weken zwanger). Heeft er toevallig nog iemand de gouden tip?
-Bouillon drinken.. -Als je lang moet zitten zorg er dan voor dat je voeten wat hoger staan (dmv een krukje bijvoorbeeld) -sta niet direct op van de bank/stoel, maar ga voordat je wilt gaan staan even op het puntje van de stoel zitten, en kom rustig omhoog. - blijf bewegen zodat je bloed goed door blijft stromen.. Veel kun je er niet aan doen.. je kunt beter een te lage bloeddruk hebben dan te hoog. Vaak gaat de bloeddruk wel weer wat hoger worden naarmate de zwangerschap vordert.
Bij mij was hij het 2'e trimester het laagst 80/45. Derder trimester ging hij weer wat omhoog Idd de voorgaande tips gebruikt Dus hopelijk wordt hij straks ook weer iets hoger bij je
Hier ook rond die termijn op zijn laagst.. Bij de VK laagst gemeten in 80/50. Maar dat was na 10 minuten hard fietsen en 2 verdiepingen met de trap omhoog.. Oeps.. Na de 28 weken werd het alweer beter. Inderdaad, zout kan helpen.Bij het opstaan je benen goed aanspannen, zodat je bloed wat meer bovenin je lijf blijft. Genoeg drinken, genoeg bewegen.. En over een paar weken is het vast weer beter..
Zouthout is van nature bloeddruk verhogend, je zou dus kunnen proberen om dagelijks een kopje zouthoutthee te drinken (vind zelf die van de Aldi het lekkerste)
Hier ook lage bloeddruk. Heb ook vaak wel soepjes bij de hand en idd vaak zoute dropjes. Verder eet ik regelmatig iets zouts: blokje kaas, plakje kipfilet, komkommer met beetje zout en peper, beetje zout over de groente 's avonds.. helpt wel!
zoethout zit in veel drop en daarom helpt het je bloeddruk te verhogen. Verder is het effect daarvan ook na niet al te lang verdwenen, zodat je niet bang hoeft te zijn voor een blijvende hoge bloeddruk door het eten van drop/zoethout.
Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook een erg lage bloeddruk gehad, zo laag zelfs, dat ik de alledaagse dingen niet meer kon doen. Ik kon vanaf 11 weken zwangerschap al niet meer werken ivm flauwtes (ook tijdens zitten), ik kon geen eten maken bijvoorbeeld, omdat ik niet rechtop kon staan of lang kon zitten. Ik lag als een dweil op de bank met ook dan nog flauwtes die praktisch niet wegtrokken. Ik heb me suf gegeten aan drop, chips, bouillon, zoethoutthee, op veel eten zout doen e.d., niets hielp het. Ik kon niet winkelen voor spulletjes. En dan nog waren er mensen die zeiden dat een lage bloeddruk goed en gezond was voor het kindje. Ja, en ik dan?? Heel weinig begrip kreeg ik van zowel verloskundige, als van de gynaecoloog en van mijn collega's. Pas vanaf 34 weken zwangerschap begon mijn bloeddruk weer iets te stijgen, toen begon ik mij eindelijk beter te voelen..... Ik heb mij echt heel erg alleen gevoeld tijdens de zwangerschap. Ik gun dat echt niemand.
Herkenbaar. Ik ben nog wel aan het werk maar daar lijken mijn flauwtes wel erger. Ik werk op een keramiek atelier voor mensen met een beperking maar heb de afgelopen twee weken amper meer kunnen doen als zitten. Mijn omgeving zegt dat het al genoeg is dat ik überhaupt aanwezig ben maar zo voelt het niet als je de berg werk ziet liggen die je niet kunt doen. Weet ook niet hoe lang het nog vol te houden is op deze manier
Bij mij was het het ergst aan het eind van het eerste trimester. Toen kon ik nauwelijks onder de douche staan. Wat hier hielp was zoute chips eten en cola drinken (op advies van de vk). Ik had er niet veel van nodig maar dat gaf me net een oppepper om bijv. een werkdag door te komen. Nu is mijn bloeddruk weer gewoon normaal 120/60 en hoef ik die zoute dingen ook niet meer.
Die van mij is inderdaad in korte tijd van 117/77 naar 104/56 gegaan. Ik merk het gelukkig alleen nog maar met snel opstaan en sporten enzo. Ik kan je ook alleen maar dropjes en bouillon adviseren net als de meeste boven mij. Duim voor je dat je je snel weer wat fitter voelt!
Ik heb een te hoge bloeddruk maar werd mij verteld dat zoutloos eten die niet naar beneden gaat helpen. Is een fabel van vroeger. Andersom lijkt het me dus ook sterk. Zou oppassen met meer zout eten. Is niet bevordelijk voor je nieren. Eerder kun je drop, zoethout eten en zoethout thee drinken. Dat zijn dingen die (in wat grote hoeveelheden) echt bloeddruk verhogend zijn.
Het helpt allemaal niet. Zout niet want je nieren passen zich aan aan de zoutinname. Drop ook niet want dat zoethout effect heeft niet iedereen. Goed opletten wanneer je je flauw voelt worden dat je gaat zitten en je hoofd omlaag doet. En hopen dat je bloeddruk de rest van de zwangerschap iets gaat stijgen.
Precies, bij mij hielp het eten van zout ook echt niet. Je krijgt daar echt geen bloeddruk van 80/50 mmHg of lager, ja heb zeker ook lager gehad, mee omhoog. Ik verlangde eigenlijk naar medicijnen die ik ooit in België had gehad om mijn bloeddruk te verhogen. Ik heb namelijk altijd een lage bloeddruk die door langer stilstaan of te snel opstaan en ook bij pijn, schrikken, rapido omlaag schiet met flauwtes tot gevolgd. Ik heb in een ver verleden pillen gekregen van een Belgische huisarts. Nou, prima spul,. Helaas in NL helemaal niets te krijgen. Ik vind het echt belachelijk dat je niets krijgt om je bloeddruk op te hogen zodat je in ieder geval weer de dagelijkse dingen kunt doen zoals boterham smeren, drinken inschenken, naar de wc gaan in één keer ipv in etappes, zelfstandig kunnen douchen, kunnen zitten etc. Ik bedoel dus echt geen hoge bloeddruk, maar een bloeddruk waarbij je je goed voelt en je mobiel bent en voor jezelf kunt zorgen. Ik denk dat de verloskundige en gynaecoloog mij niet serieus namen, omdat ik toch elke keer weer present was op de afspraken. Dat kwam door mijn man (zeker niet onaardig bedoeld, hij was erg lief voor mij en deed echt alles om mij te helpen), die ging elke keer mee en ondersteunde mij tijdens het lopen. Ik hing in het ziekenhuis letterlijk onderuit op de stoel in de wachtkamer, te zuchten door het onwel voelen en bewoog onrustig heen en weer om maar niet flauw te vallen. Men was eigenlijk vooral geïnteresseerd in mijn zwangerschap en niet in mijn lichamelijke (en ook op een gegeven moment geestelijke) gezondheid. Sorry, hoor, als ik er aan terugdenk, word ik nog boos door de in mijn ogen onverschilligheid, frustratie en mijn ziek zijn.