Bloedtransfusie en 13 weken zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mammavanbijna4, 25 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammavanbijna4

19 apr 2014
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey allemaal ik ben nu 13 weken zwanger en had dinsdag mijn bloed laten prikken.Nu belde vandaag mijn gyn dat ik hele lage bloedwaarde had iets van 5,7.
    Nu moet ik maandag gaan voor een bloedtransfusie.
    Zijn er zwangere mamas die dit ook hebben gehad en kan het kwaad voor het kindje?
    Maak me nu wel een beetje zorgen.

2. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Een transfusie bij 5.7? Bizar.. Waarom wil de gyn dat doen? Onder de 4 hoort dat toch pas overwogen te worden?
    Er zijn bij deze waarde nog voldoende alternatieven zonder bloedproducten te gebruiken, waar toch altijd een bepaald (klein)risico aan vast zit.
    Ijzerpillen natuurlijk of had je die al. Of een Ferro infuus, dat lijkt me toch een goede optie?

3. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Jeeetje, meestal doen ze dat pas als je onder de 5 gaat en ze doen het liever sowieso niet (al niet zonder zwangerschap) en zullen altijd eerst proberen met andere dingen het omhoog te helpen??

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een bloedtransfusie bij 5,7????
    Je gyn zal er vast een goede reden voor hebben, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar (ben medisch analist).
    Heb hier bij zo'n uitslag nog nooit van gehoord.

5. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Krijg je een bloedtransfusie of een ijzer infuus? Je bent pas 13 wk zwanger. Tijd zat lijkt me om voor de bevalling je hb op te krikken.

6. Mammavanbijna4

19 apr 2014
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey ik heb er zelf geen verstand van.Ik heb wel een paar jaar geleden een gastric bypass laten doen en daardoor heb ik al veel vitaminetekorten en ijzertekort misschien dat dat de reden is.
    Ik zal zondag nog is navragen hoe het precies zit.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Laat je het jog even weten? Ik ben wel benieuwd.

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Bloedtransfusie bij 5,7?
    daar moet wel een heel goed verhaal achter zitten. Kan daar de logica niet achter vinden. Ook een vitaminetekort los je niet op met erytrocyten. Dat los je op met vitamines.
    Ik zou even goed uitleg vragen voor je akkoord gaat.

9. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd, goed bespreken hoor! Ik heb een veel lagere waarde gehad, maar toen werd gezegd dat ze zelfs onder de 4 niet graag een transfusie doen omdat herstel uiteindelijk even lang duurt met bv staalpillen (en dat geeft toch minder risico's uiteindelijk).
    Maar misschien dat de gyn hier toch een heldere reden voor heeft; dus zeker goed bespreken :)

10. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik moet zeggen dat ik mijn hoofd er nog steeds over loop te breken.
    Als je geen actief bloedverlies hebt is een bloedtransfusie de oplossing niet. Je krijgt namelijk een verhoogde erytrocyten afbraak. Zoals ik het lees heb je ook geen klachten van een laag Hb...dat zal komen omdat hij niet ernstig verlaagd is.

Echter loop je wel kans op infecties, transfusie reacties en problemen met antistoffen bij het kind.

Vitamine B12 is wel iets waar ze naar kunnen kijken. Die kun je via een infuus krijgen indien die te laag is. Maar ik neem aan dat je advies van een dietiste hebt gekregen (zoals wordt aanbevolen bij zwangerschap na een gastric bypass) die je helpt om een tekort te voorkomen? Je krijgt namelijk ook minder voeding binnen...dus theoretisch kun je door een verkeerde voeding tijdens de zwangerschap een anemie ontwikkelen. Echter is hier totaal geen sprake van een indicatie voor een transfusie. Je schiet er namelijk niets mee op.
    Echter lijkt een dietiste en supplementen wel noodzakelijk.

Laat je weten wat zijn gedachtegang is en wat je er mee doet?

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Er zal vast een goede gedachten achter zitten (wel nog even naar vragen hoor! Niet zomaar accoord gaan!). Als het vanwege je lichamelijke conditie niet te verwachten is dat een hb met supplementen op te krikken is, dan kan ik me voorstellen dat je niet wilt wachten met transfusie tot je hb echt heel laag is. Je moet immers nog een heel eind in je zwangerschap en als je conditie te ver achteruit gaat, dan heb je veel te lang werk om weer bij te komen. Het is dus niet gelijk dat ik twijfel aan het oordeel van je arts. Waarschijnlijk kennen wij maar een fractie van je medische status en kunnen wij hierdoor geen goed oordeel vellen. Daar had je in eerste plaats ook niet om gevraagd, maar ik kan me voorstellen dat dat nu zo overkomt door al die verbaasde reacties 😊

Deel Deze Pagina