Verloskundige vermoed tweeling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door chick111, 24 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chick111

chick111 Lid

6 mrt 2008
    38
    0
    0
    Tijdens mijn eerste echo was een 2 eiige tweeling te zien. De weken daarop hebben we vele echo's gehad, het leek allemaal goed te gaan, maar bij 8weken bleek uiteindelijk dat 1 kindje t niet overleeft had (vanishing twin). Bij 14 weken leek het tweede vruchtzakje bijna verdwenen te zijn.
    Kort daarna kreeg ik het gevoel dat er gewoon nog 2 kindjes zaten, maar relativeerde dat door te zeggen dat op de echo toch echt maar 1 kindje te zien was.
    Nu ben ik ruim 20 weken en gisteren zei de verloskundige dat ze grote twijfels had of er toch niet 2 kindjes zaten. Mijn baarmoeder is namelijk 8 cm groter als dat t zou moeten zijn met 20wk.
    Volgende week hebben we de echo en dan moeten we melden dat ze extra goed moeten kijken naar een 2e kindje.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt??

Bij 15wk hebben we een pret echo gehad en daar was 1 kindje te zien. Nu hoor ik van verschillende kanten dat de kindjes achter elkaar ingenesteld kunnen zijn. Daarbij heb ik een gekantelde baarmoeder waardoor ze alles wat moeilijker kunnen zien op de echo. Ook de huisarts heeft al gemeld dat ie vermoed dat er toch 2 kindjes zitten.
    Ben ook al getest op zwangerschapsdiabetes maar dat is het niet!! (heb hier verder ook geen symptomen van behalve die dikke buik).

Ik hoop dat iemand hier een reactie op kan geven.

2. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    mijn schoonzus heeft zoiets ook gehad maar volgens de gyn was het bijna onmogelijk tenzij ze 2 baarmoeders zou hebben en die heeft ze niet , tussen mijn nichtjes zit ook een mega verschil ( bij 32weken geboren en wogen 900 en 1800 gram ..) dus ene kant lijkt het logisch dat ze er later bij gekomen is
    vreemddat ze je nog n week laten wachten op n echo :S

3. chick111

chick111 Lid

6 mrt 2008
    38
    0
    0
    Ik had dinsdag sowieso al een afspraak staan voor de 20 weken echo. Het ziekenhuis heeft t erg druk dus t wordt moeilijk om eerder te gaan voor een echo. Daarom hoef ik niet eerder voor een echo en mag ik wachten tot volgende week tot ik (wellicht) meer weet.

4. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Verschil in gewicht hoeft niets te zeggen denk ik, een vriendin van mij is pas bevallen van een tweeling, 1 van 5 pond en 1 van 7 pond...

Bij haar zagen ze ook pas op de 3e echo dat het er 2 waren....
    Ik heb er geen verstand van, maar als er zoveel mensen zeggen dat het wel eens zou kunnen....
    Succes met afwachten!

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Collega van mij kreeg pas bij de 20-weken echo te horen dat er twee kloppende hartjes zaten.
    Zij waren juist verbaasd bij de termijnecho dat er maar eentje zou zitten. Zij nl beiden erfelijk "belast" met twee-eiïge tweelingen... dus gingen er van uit dat er vast twee zouden zitten.

6. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

sjonge, wat een apart verhaal zeg. heb er nog nooit van gehoord, maar hopelijk kunnen ze volgende week meer duidelijkheid geven. spannend hoor voor jullie! laat even weten wat de uitslag is. ik ben echt reuze benieuwd!

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Dan nog is de kans maar 5%!! En dat haar man tweelingen in de familie heeft verhoogt dekans niet.;)

Ik heb 11 twee eiige tweelingen in de familie en ben dus ook zwaar erfelijk belast. Bij beide zwangerschappen ben ik bij iedere echo op een meerling gecontroleerd, het kan schijnbaar iddgebeuren dat ze bij de termijnecho een hartje missen.

Spannend!

8. Nyna

Nyna Niet meer actief

Spannend en apart, ik hoop dat jullie volgende week duidelijkheid hebben ;)

Hebben ze met de doptone ook maar steeds één hartslag gehoord?
    Voel je ook meer beweging?

9. chick111

chick111 Lid

6 mrt 2008
    38
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Met de doptone horen ze steeds een enkele hartslag idd, maar dat schijnt bij tweelingen vaak synchroon met elkaar te lopen.
    Voel erg veel bewegingen in mn buik, al sinds 10 weken en sinds de 19wk voel ik de kleine constant. Bij mn dochter voelde ik voornamelijk veel geschop, nu echt veel geschuif, de billetjes die heen en weer gaan. Weet niet of dat wat betekent..
    Ik zie t di wel, nog ff afwachten...

10. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    dat je geduld kan hebben zeg ik zou n spoedpret echo afspraak maken zou toch wel willen weten of ik 1 of 2 kindjes draag ook voor het praktische eigenlijk :)

11. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Oeh das apart! Zou er idd ook Ff werk van maken en een extra ego vragen (dit hoort de vk/gyn) toch zelf voor te stellen!) zodat je het ook zeker weet!

12. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Wat een apart verhaal zeg!! krijg wel een beetje de "kriebels" van dit topic.. ging er vanuit dat ze tegewoordig met de echo's toch al snel en duidelijk kunnen zien of er 1 of 2 zitten!

Al krijgen natuurlijk veel mensen een eerste echo pas met 12 weken en dan is de 20 weken echo pas de tweede.. maar toch..;) jij hebt er zo te horen al minimaal 2 gehad!

Ben heel benieuwd wat er uit je 20 weken echo komt en vooral hoe het dan kan dat ze dachten met 14 weken dat t vruchtzakje bijna weg was.. denken ze dan dat t er 3 waren? of dat ze gewoon verkeerd gezien hebben dat het kindje het niet gered had?

13. hielkje

hielkje Fanatiek lid

Ik ken helaas iemand in mijn prive kring die er bij 33 wkn alsnog achter kwam dat ze een tweeling kreeg. Het andere kindje had ook steeds verstopt gelegen. Dus zo vreemd is het helaas niet.

14. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Mijn moeder was in 1e instantie ook zwanger van een tweeling, maar dat wist ze zelf niet. Het is waarschijnlijk al vroeg in de zwangerschap misgegaan. Ze heeft de hele zwangerschap een veel grotere buik dan gemiddeld gehad en iedereen dacht dat er twee kindjes inzaten. Daarom heeft ze voor die tijd (32 jaar geleden) veel echo's gehad. Haar baarmoeder was ook te groot en ze dachten dat mijn zus misschien te groot was, maar die groeide gewoon zoals het hoorde. Achteraf bleek dus dat ze in 1e instantie in verwachting van een tweeling was. Dit konden ze terugzien aan de placenta.

Misschien dat het bij jou ook hierdoor komt.
    Ik hoop dat je met de 20 weken echo duidelijkheid krijgt!

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.067
    2.203
    113
    Brabant
    ik vind het raar dat je verloskundige je met zo'n verhaal naar huis stuurt hoor. hoezo kan zij aan de baarmoeder voelend sterk vermoeden dat je een tweeling draagt?
    Ik heb ook steeds een grote baarmoeder gehad, maar er zat er echt maar 1.
    Tuurlijk bestaan uitzonderingen en het komt vast vaker voor dan we denken, maar vind het vreemd dat je verloskundige zomaar zoiets in de groep gooit! En vind dat ze dan iig meteen echo had moeten regelen voor je, echt no way dat ik dan een week zou wachten...
    succes komende week en laat het nog even weten!!:)

16. sannepenning

11 aug 2011
    34
    0
    0
    NULL
    rotterdam
    jemig, spannend hoor! heb hier absoluut geen ervaring mee.....maar wilde je toch even succes wensen......en ben heel benieuwd of het er inderdaad twee zijn.....

17. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat je baarmoeder gewoon groot is...mijn baarmoeder was ook steeds groter dan de termijn
    succes iig

18. pheline

pheline Fanatiek lid

15 dec 2010
    1.455
    0
    0
    ja ben ook erg benieuwd hoor... succes

19. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    jeetje wat vaag allemaal! ik hoop voor je dat ze plots bellen en je toch eerder mag komen.

20. pheline

pheline Fanatiek lid

15 dec 2010
    1.455
    0
    0
    ben benieuwd, je had vandaag je echo toch?

Deel Deze Pagina