2 wasvraagjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Anique, 15 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Ik heb even twee wasvraagjes :

1. Ik heb wat spullen die nieuw zijn en gekleurd zijn. kan ik deze de eerste keer allemaal bij elkaar wassen met een colourwasmiddel? Of moet ik eerst alles een keertje apart wassen (miniwasje?) om te voorkomen dat het gaat vlekken?

2.Hoe houd ik spullen die gekleurd zijn maar ook wit erin hebben (dus bijvoorbeeld mijn wit-zwartgestreepte truitje) mooi? Dus dat het wit wel mooi wit blijft, maar de kleuren niet dof worden of doorlopen?

Ik kijk uit naar jullie tips!

Groetjes
    Anique

2. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik lees even mee, met name ivm jouw tweede vraag!
    Ben ook niet zo'n was-wonder en zit ook altijd met dat probleem! :oops:

3. esther78

esther78 Bekend lid

23 nov 2007
    584
    0
    0
    randstad
    ik gooi nieuwe kleding waarvan ik het vermoede heb dat het af gaat geven altijd even in een emmertje warm water met witte azijn.

4. Anique

Anique Niet meer actief

Witte azijn? Gewone azijn uit de keuken bedoel je? Of schoonmaakazijn? En laat je het er dan echt een poosje instaan of even erin spoelen? Ik heb nu namelijk heel veel gekleurd spul (tsja babykleertjes en baby-beddengoed he....) en om dat nu allemaal afzonderlijk in een emmertje te zetten.. dan ben ik wel even bezig.. :rolleyes: :(

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik doe rood en donker altijd gewoon bij elkaar. Volgens mij lopen gestreepte shirtjes eigenlijk nooit uit. Maar hoe je het zwart zwart houd en het wit wit? Geen idee, misschien een beetje van beide wasmiddels :D

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    nieuwe kleding doe ik altijd eerst met een handwasje.

En als ik iets wit/gekleurd gestreepts heb gooi ik dat gewoon bij de gekleurde was en tot nu toe gaat het nog steeds goed.

Nou moet ik daar wel bij zeggen. ik ben niet iemand die om merk kleding geeft,dus vind het dan ook minder erg als een truitje mislukt in de was..dan draag ik het gewoon ergens onder.

7. mvamberenkeenan

mvamberenkeenan Fanatiek lid

29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Even off topic: volgens mij slaat de nesteldrang toe bij je, hihihi !

8. Anique

Anique Niet meer actief

Hihi.... zou het? :( Nou heeeeel erg schoonmakerig ben ik nog niet hoor, maar wel veel erger dan het was ( maar ik ben van mezelf nogal vrij slordig). Maar huis is nog nooit zo schoon geweest... dat is wel echt zo!

9. Een nachtje in een mengsel van lau water en keukenazijn laten staan en dan doe ik wel roze bij roze en af en toe bij rood

Zwart wit gaat bij mij in de zwarte was met al reeds gewassen spullen
    Ik heb de babywas voordat ik bevallen was met de hand eerst gedaan als het erg fel was.

Suc6

10. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik doe de nieuwe was altijd eerst een keer op het koude was programma. als ik was doe ik altijd de donkere en lichtere bonte was apart en het wit.

11. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik doe alle was eerst min. 1 nacht in koud water laten staan... verder wit bij wit, gekleurd bij gekleurd en donker bij donker en bij gekleurd doe ik vaak zo'n colordoekje (idd veel wit gestreepte truitjes), bovenkleding doe ik op spijkerbroeken na niet in de droger... kleding ziet er altijd goed uit (verkoop ook veel en krijg er vaak nog 60% van de oorspronkelijke waarde van)

12. Milla

Milla Niet meer actief

Ik was nieuwe was ook altijd eerst apart. Ik koop bewust geen kleding met hele tegengestelde kleuren, het lichtste wordt altijd grauw. Ben ook wel benieuwd naar verdere tips!

13. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Je hebt toch ook van die doekjes,colorcatchers?
    Als je een trui met bruin en wit hebt pakt dat doekje de kleur op die afgeeft en blijft wit mooi wit.

14. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Ik was ook alle nieuwe kleding eerst apart in een handwasje.Verder ok wit bij wit,donker bij donker ,bont gekleurd.Truitjes met streepjes doe ik bij de gekleurde was.
    Ik heb ook van die doekjes gehoord maar nog nooit gebruikt eigenlijk.

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

bij kleren met tegenstelde kleuren heb ik eigenlijk nooit dat het dof wordt.
    bonte kleren was ik de eerste keer altijd met de hand.

16. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Kledingstukken die wit en een andere kleur zijn (bijv dat zwart wit gestreepte dingetje) doe ik altijd in de witte was.
    Ik heb begrepen dat die andere kleur altijd kleurecht is, dat betekent dat ie niet afgeeft in de was.
    En ik heb best veel van dat soort kledingstukken en mijn witte was is nog altijd spierwit.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik zet alles eerst even in lauw water met een scheut azijn. Daarna was ik het gewoon zoals ik alles was.
    Ik heb wel eens van die color catcherdoekjes gebruikt, maar ik vond het niet echt veel uitmaken.

18. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

idd lang leve de color catchers!

die hebben ook doekjes voor de witte was! ideaal!

19. Remmar

Remmar VIP lid

25 mrt 2008
    5.181
    0
    0
    Overijssel
    Hier ook of een nacht in koud water met azijn of zout (bij zwarte kleding). Of als het veel is: mini wasje op 30 graden met azijn of zout. En dan ook: gekleurd, rood / roze, donder en wit apart. Maar nu ben ik ook wel een miep met de was... En gebruik ook eigenlijk altijd hetzelfde (merk) wasmiddel, denk dat hier ook wel erg veel verschil inzit..

Deel Deze Pagina