Wat een dilemma, ik wil heel graag een groter huis kopen met een mooie tuin, maar zoals sommige weten is mijn man de gene die het geld in het laatje brengt. ( ik ben afgekeurd) We mogen ontzettend trots zijn op wat we samen al bereikt hebben, we hebben echt een mooi appartement! Maar die tuin en een trap in huis, wat mis ik dat zeg. Ik wil het gevoel kunnen hebben dat ik kan rondlopen in mijn huis en nu heb ik het idee dat als ik 2 stappen zet ik al bij de slaapkamers ben. ( wat niet zo is) En dan nu het dilemma, ons appartement heeft een fixe overwaarde, in mijn ogen is dit het moment om te verkopen en ergens anders te kopen. straks stort de hele woning markt weer in elkaar en zitten wij hier "vast". Ik merk dat mijn man het allemaal wat lastig vind, hij is in deze stad geboren en we hebben hier ons appartement gekocht. Mij maakt het niet uit waar ik woon als ik er maar mijn draai kan vinden en gelukkig ben samen met hem en onze zoon. Ik zou ook best uit deze stad weg willen en ergens anders in Nederland willen kopen. Ik heb het idee dat ik mijn man een beetje moet sturen, maar stiekem kijkt hij ook wel op funda. Wat zouden jullie doen en vooral hoe ga je zo'n gesprek voeren zonder dat het persee het "moeten" word. Ik heb namelijk even geen idee ik wil hem absoluut niet onder druk zetten en buiten dat, ik ben wel heel blij met ons appartement omdat wij er samen met met ons 3e wonen en vooral dat is mij alles waard.
Ik ben van mening dat je van elke plek je thuis kunt maken als je je geliefden maar bij je hebt. Wij wonen nu groot, bieden een veel grond. Wegens gezondheidsredenen en het ver wonen van voorzieningen denk ik niet dat wij hier oud gaan worden. Heel moeilijk ook want mijn man zou graag hier blijven.... Hij ziet wel de problemen voor de toekomst trouwens. Soms praten we hierover, vraag ik hem ook wat hij graag wil (hij is bij ons ook de verdienen). Hoe hij de toekomst ziet een of hij nog dingen en wensen heeft die hij graag zou willen nastreven. Nu hebben wij nog paarden, maar als deze er niet meer zijn verandert alles. Want wat moet je dan met al die grond en stallen? Alles niet bijgehouden worden immers. Vooral blijven praten samen, openstaan voor elkaars visie en kijken of het te rijmen is met elkaar. Succes, dat hij wel op Funda kijkt is al iets natuurlijk.
Oh wauw! Wat geweldig dat jullie paarden aan huis hebben. Super lastig als de 1 er anders over denkt dan de ander, het gaat immers niet over een pakje boter. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat dat je vooral moet blijven praten en moet luisteren naar elkaar. Ik zal binnenkort eens pijlen waarom hij dan liever hier wilt blijven.
Tja lastig. Ik snap jouw wens om groter te willen wonen. Ik snap ook jouw mans visie dat hij in of rondom jullie huidige woonplaats wil blijven wonen. Ik zit zelf namelijk met hetzelfde, maar dan deze 2 gedachten waar ik op hink die ik zelf heb. Ik zou best wat groter willen wonen, maar in de stad waar ik woon is naar een groter huis verhuizen voor ons niet betaalbaar. Wij hebben wel overwaarde op onze woning (de prijzen rijzen de pan uit hier), maar ik moet ook wat anders terugkopen en die huizen zijn ook heel duur. Ik wil absoluut niet naar een andere stad verhuizen en zeker niet naar een dorp. In onze omgeving blijven weegt voor mij op dit moment dus zwaarder dan verhuizen naar een grotere woning. Ik denk dat het voor jullie belangrijk is om met elkaar in gesprek te blijven en goed te luisteren naar elkaars argumenten.
Ik zou hem inderdaad niet onder druk zetten, want dat werkt meestal averechts. Dat hij al op funda kijkt is een goed teken, ik zou zeggen laat hem een paar maanden aan het idee wennen. Zoekt hij op funda alleen in zijn eigen stad of ook daarbuiten?
Ik zou beginnen met een vrijblijvende waardebepaling door een makelaar. Dan kijken wat jullie zouden kunnen krijgen aan hypotheek, en dan kijken wat je daarvoor kan krijgen. Als je niet blijer wordt van de dingen die je kan kopen, uiteraard niet doen. Als je makkelijk een huisje kan kopen, in of mss in de buurt van de stad, of je man ziet wat je zou kunnen kopen iets verder van die stad, dan kan je besluiten het toch te gaan doen. Aangezien alles vrijblijvend is tot je een echte beslissing maakt, kan je man toch moeilijk protesteren?
9 april geloof ik, is het weer open huizen route. Zoek er eens 2 of 3 uit die je aanspreken en ga samen kijken. Dat is geheel vrijblijvend en zo kun je eens sfeer proeven, kijken wat je voor je geld kunt kopen en laten zien aan je man wat je graag zou willen. Je zit nergens aan vast
@Ffion Super lastig! Hij zit meer met zijn werk, nu worden de reiskosten vergoed, maar gaat hij verder wonen moet hij de kilometers dat hij verder weg woont - waarschijnlijk- zelf gaan betalen. Dat is zijn grootste argument. Maar ik denk dan, praat daar eens over op je werk ipv dat je er gewoon vanuit gaat dat ze het niet betalen. De prijzen rijzen inderdaad de pan uit, aan de ene kant fijn aan de andere kant heel jammer want inderdaad wat kan je er voor terug krijgen? Ik zou ook niet naar een dorp willen verhuizen, liever in een grote stad en dan in een buitenwijk zodat je wel snel in de stad bent. Maar stel dat ons droomhuis in een dorp staat wat wel centraal ligt is de keus voor mij snel gemaakt. @Nellie4 Ik wil heb ook absoluut niet onder druk zetten, hij is een man die moet je de tijd geven en die tijd wil ik hem ook zeker geven! Het is wat het is en als het toch onhaalbaar is dan is dat -helaas- maar zo. @Pimpelmeesje Dat opperde ik ook al, misschien moet ik gewoon de stoute schoenen aantrekken en het regelen. Mijn man protesteert niet snel gelukkig, maar hij moet vaak dingen overdenken. Ik opper iets, hij kan er dan maanden over na denken, weet dat ik het wil en opeens begint hij dingen te regelen. Tijd is in dit geval altijd heel belangrijk bij hem. @Lief of Stoer dat is een hele goede tip! Dank je wel ik zal eens kijken of hij op die dag vrij is.(hij werkt ontegelmatig)
Wij zitten met hetzelfde. Al ben ik hier de belemmerende factor. Mijn man is bij mij komen wonen, ik had een eigen koophuis (met emotionele waarde). We groeien nu een beetje uit ons huis en willen een grotere tuin. Mijn man wil het liefst verhuizen. Ik heb dat lang tegen gehouden. Maar inmiddels zie ik ook wel de voordelen van een andere woning, maar blijf het allemaal erg spannend vinden. We hebben wel afgesproken dat mijn man me niet gaat opjagen. Als ik een bepaalde wijk of straat niet zie zitten, dan doen we het niet. Ik woon hier mijn hele leven al, dus heb bij sommige wijken nu eenmaal geen prettig gevoel. Ik heb dus bepaalde wijken aangegeven waar ik wel zou willen wonen. Dus we kijken nu om ons heen en hebben op zo'n manier een soort van compromis gesloten. Wel verhuizen, maar wel naar een plek waar ik me helemaal happy bij voel.
Ik heb mijn man inmiddels al twee keer overgehaald om te verhuizen. De eerste keer van een flat in de stad naar een eengezins woning in een dorp. Zelf ben ik altijd een buitenmens geweest en ik werd helemaal gek in zijn flatje. Zodra ik ook maar een streepje zon zag sleepte ik m'n man dan ook weer naar buiten. Hierdoor zag hij al vrij snel in dat een tuin wel eens praktisch zou kunnen zijn . Nu vijf jaar later is hij zelf ook veranderd in een enorm buitenmens en leven we als gezin meer buiten dan binnen. Wat mij betreft in deze huidige markt het perfecte moment om een stapje groter te gaan wonen. Ik ben op funda gaan kijken en heb 'm uiteindelijk meegesleept in m'n enthousiasme. Bij mijn man werkte het 't beste om samen op funda te kijken en dan vervolgens bij het eerste huis een bezichtiging te plannen. Eenmaal de eerste bezichtiging gehad was hij ook aangestoken en zaten we er beide net zo "fanatiek" in.
Ik zou niet teveel pushen, maar beginnen met een waarde bepaling van jullie huidige woning en hem vervolgens wat leuke huizen op Funda laten zien.
Weet je wat je kan lenen en wat je budget zou zijn voor een nieuwe woning? Inventariseren en kijken kan geen kwaad denk ik... Je móét niks. Maar mogelijk zie je wel je droomhuis. Hier is het echter wel zo, dat bij een leuke woning- 30 anderen dit ook zo vinden en dat nu we de knoop doorgehakt hebben- dit niet betekend dat we zo verhuisd zijn. Ook niet als we een mooi huis zien....
Kijken kan nooit kwaad, misschien dat er dan eens iets op jullie pad komt wat zo goed voelt dat jullie de stap durven te wagen. Jullie hebben een kleintje toch? Dat vind ik zelf ook iets om mee te nemen in eventuele verhuisplannen. Het lijkt mij makkelijker om met een kindje te verhuizen wat nog niet op school zit, dan wanneer je kind al vriendjes en vriendinnetjes heeft gemaakt die gemist gaan worden enz.
Ik wilde even mijn geluk delen. Mijn man is overstag en was al aan het kijken naar een hypotheek, als we dus genoeg overwaarde hebben gaan wij een ander huis kopen!! Ik ben helemaal happy. Het er niet meer over hebben tactiek heeft gewerkt.
Spannend. Laat even weten hoe het afloopt. Ik hoop dat het lukt om dat grotere huis tevoorschijn elkaar te krijgen.
Leuk! Wij willen ook super graag groter wonen want we wonen nu iniminie haha. Mja, de prijzen zijn hier belachelijk en daarnaast gaan we waarschijnlijk voor een tijd naar het buitenland (ander buitenland dan waar we nu zitten ) , dus verhuizen zou niet logisch zijn.
Super joh dat jullie weer naar een ander land gaan, is het voor werk? Dan zou ik inderdaad ook niet gaan verhuizen. Wij wonen bij Amsterdam, de huizen gekte is echt niet normaal. Dit is onze enige kans om te verhuizen omdat de huizen prijzen echt gigantisch zijn hier. En verhuizen we natuurlijk ergens anders naartoe want hier kunnen wij niks betalen.
Voor werk ja Amsterdam slaat ook nergens op inderdaad! Volgens mij zijn de prijzen daar wel vergelijkbaar met hier: zowat onbetaalbaar. Heb je al een idee waar je heen wil?