oh jeej, ik voel mij opeens zo dom, wat bedoel je met ''opvoedingskwesties die hier op dit forum constant onder de loep genomen worden?''
Bv versus fv, welk type school, wat doen we met de multiculturele samenleving, hoe ga ik om met mijn hoogsensitieve kleuter...
Minder insecten klinkt als een droom Maar zonder gekheid... Ik denk (als ik het goed inschat) dat bij jou het milieu een punt is waar veel aandacht aan word besteed. Ik moet eerlijk bekennen dat het hier zo goed als nooit een punt is wat word meegenomen in overwegingen iets wel of niet te doen. Zoals met 4 personen 2x per dag douchen, voor 1 tshirt een wasmachine een uur laten draaien of de kachel op 23 graden zetten zodat ik in korte broek in huis kan lopen. Maar ik denk dat het wel goed is dat er net als jou mensen zijn die dit wel heel belangrijk vinden, dat zorgt voor evenwicht. Ik maak me druk om bijv. goed onderwijs en maak me daar hard voor en een ander voor het milieu. het voelt voor mij alleen niet zo dat het een bedreiging voor onze kinderen is als we nu niet bewust met het milieu om gaan. Meer iets voor 40 generaties verder (een soort ver van mijn bed show gevoel) waardoor het nu ook niet speelt voor mij.
Hm... niet helemaal toch? Tuinaanleg heeft wel invloed op het (lokale) milieu, maar is geen opvoedingskwestie. Tenzij je met de aanleg van je tuin je kind bewust en actief bepaalde waardes meegeeft. Dan is de opvoedingskwestie dat je je kind betrekt bij tuinaanleg. Je zou een interessantere discussie kunnen voeren over natuursteen vs. baksteen vs. betonsteen bijvoorbeeld. Het gebruik van beton op de schaal waarop we het tegenwoordig gebruiken is écht een aanslag op het milieu. Als je dan toch holistisch wil zijn, is er wel meer aan te merken op de gemiddelde stadstuin. De totaal niet duurzame productie van tuinmeubelen en speeltoestellen bijvoorbeeld. Overdreven consumentisme dat zich uit in het neerleggen van plastic buitenvloerkleden en het ophangen van Action-lantaarntjes en Intratuin-decoratieve spiegels. Gratis bloempotten van de AH die 1 seizoen meegaan. Ik snap je punt wel: er zijn altijd dingen op te noemen die erger zijn dan andere, dat het één nog slechter is maakt het andere niet goed etc. Maar de slechte afwatering van tuinen zijn enkel op bepaalde plaatsen een 'probleem' en vaak heeft dat te maken met de overbelasting van riolen die zijn aangelegd in een tijd dat de bebouwing minder dicht was. Dat insecten minder kans krijgen heeft met tal van zaken te maken, waarvan bestrating zeker niet de voornaamste oorzaak is. Maar goed, uiteraard is het beter om alles heerlijk te laten groeien en bloeien. Ik wil alleen dat het er mooi bij ligt Ik denk serieus dat je meer voor het milieu doet als je een dag in de week minder vlees eet.
Oef, die voorbeelden van jou, daar word ik echt heel triest van En wat dat laatste betreft ben je je dus compleet fout. Bijen zijn massaal aan het sterven door onze klinische tuintjes. Geen bijen meer, vrijwel geen fruit en groente meer. Géén fruit... Ik moet niet zeggen wat dat betekent? En dat gaat écht niet pas binnen veertig generaties gebeuren hoor.
Ik bedoelde: de teloorgang van het milieu hangt als een zwaard van damocles boven de hoofden van onze kinderen. Maar toch is dat voor velen op dit forum veel minder belangrijk dan kwesties als bv versus fv.
@Shakes Je hebt mij wel een klein beetje bij de bijen. Ik had toen ik klein was een bijen kast op mijn kamer staan. (stiefvader was imker)
En heel veel imkers zijn zeer zeer bezorgd over de toekomst van insekten. Veel van hun kasten sterven compleet uit. Er zijn onderzoeken gedaan naar verschillende soorten honing. In alle soorten (ook de biologische) zit plastic en heel veel gif. Heel veel mooie bloemen, die je kunt kopen in de tuincentra en die zo leuk staan in onze plantenbakken, zijn doordrenkt met gif. Zaden em bloembollen idemdito. Het is echt om te huilen. Zelf ben ik (hobby)vogelaar. En ook ik maak me zorgen. De afname van heel veel soorten is ronduit angstaanjagend, soms wel tot 70 procent in de afgelopen 20/30 jaar. Veel vogels eten insekten. Insekten die steeds minder te vinden zijn. De insekten die er nog wel zijn besmet met gif...
Sorry noem ze echt niet om jou te pesten of een discussie uit te lokken. Maar probeerde een beeld te scheppen van hoe onbewust er hier mee om word gegaan. Ik geloof je als je het zegt over de bijen en het fruit, alleen ik heb er geen gevoel bij (ik weet niet of ik het zo goed verwoord) het is iets waar ik me geen voorstelling van kan maken waardoor ik er ook niet bang voor word, snap je wat ik bedoel?
Ik snap het helemaal. Het is ook best begrijpelijk, dat je daar niet bij stilstaat. Reden te meer toch voor mij om het in dit topic, waar zovelen meteen goochelen met azijn en zout, aan te brengen? Dat is namelijk de enige manier waarop er ooit iets zal veranderen.
Ja hoor en omdat jij er zo bewust mee bezig bent snap ik heel goed dat je in een topic als deze dan niet door kunt scrollen of op je vingers kunt gaan zitten want die zullen wel zijn gaan kriebelen na het lezen van alle tips en reacties. Ben in ieder geval blij dat we elkaar begrijpen ondanks dat we niet op 1 lijn zitten
Ik snap je wel hoor nan. Ik denk dat dit voor heel veel mensen geldt. Het is ook niet direct een aanval naar jou (neem ik aan), het is een soort onbewuste drang naar het creëren van bewustwording (merk ik bij mezelf). Ik ben ook niet heilig (het zijn op deze aarde is immers op zichzelf al vervuiling) maar merk bv wel dat ik veel bewuster ben geworden in wat ik wel en niet toepas in de tuin. Daar staat tegenover dat ik rustig een zakje geraspte wortelen koop (in plastic) ipv dat ik ze zelf rasp. Ik geloof dat iedereen (ook de hele groene types) behoorlijk selectief zijn in hun milieubewustzijn.
Het voelde ook absoluut niet als aanval hoor! Probeerde te verwoorden waarom ik onbewust met het milieu bezig ben en dat is puur omdat ik het gevoel van angst voor wat er kan gebeuren niet heb. Het voelt onwerkelijk. En ik snap dat mensen die dat wel voelen de drang hebben dit over te brengen want het is natuurlijk ook heel belangrijk (dat zal ik niet ontkennen).
Dat het slecht is voor het milieu is een feit. Maar dat het ook jouw grond vervuild maakt voor het milieu denk ik weinig uit. Die wesp of bij ziet de grens tussen jouw tuin en die van de buurvrouw namelijk niet.
Gewoon een oproepje op zo FB koopjeshoek zetten. Maak een foto van je tuin, en zet erbij wat je het waard vind om het onkruid te verwijderen. Dat werkte bij ons prima! Hoe lang ze erover doen, maakt dan niet uit.