Wanneer wordt het beter? Het zoveelste slaaptopic (zl 10 maanden)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juf1985, 7 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Dag dames,
    ik ben vast niet de eerste en ook zeker niet de laatste die hier last van heeft (gehad). Mijn zoon is al vanaf het begin niet een geweldige slaper in de nacht dan. Met 3 maanden heb ik toen besloten om met de puckababy mini te beginnen, zodat meneer geen last meer had van zijn maaiende armen. Met 6 maanden netjes begonnen met af te bouwen, maar het werd niet beter het slapen, het werd alleen maar slechter. Toch maar weer terug gepakt op de puckababy en met 9 maanden (ooh ik weet het, ik vind het ook heel slecht, maar hij kon er in rollen, wat hij in zijn slaap nog steeds niet doet en dan kon hij zich alsnog omhoog duwen). Toen uiteraard maar weer gestopt met de puckababy, want daar kan hij niet in blijven slapen. En aangezien hij in de puckababy ook niet geweldig meer sliep, toch maar overgegaan naar een gewone slaapzak.

Alleen in plaats van dat hij om half 6 wakker wordt, wordt meneer nu om half 5 wakker:(. Hij krijgt nog steeds borstvoeding en wordt ook minstens 2 keer wakker tussen half 8 en half 5. Dan voeden en weer verder geslapen. Uiteraard hebben we ook geprobeerd om dit op te rekken, door niet te geven. Gevolg daarvan was, 1 a 2 uur wakker in de nacht, dan alsnog maar voeden en dan weer slapen. Ja en dan wordt hij om 5 uur wakker;).

Overdag slaapt hij prima, in de ochtend anderhalf uur en valt dan ook in coma na het drinken. daarna wakker tot een uur of 1, half 2 en dan weer slapen, vaak 2 tot 3 uur. Om kwart voor 7 beginnen we met zijn slaaproutine en meestal slaapt hij dan tussen kwart over 7 en half 8. Hij is alle keren ook echt moe, niet te moe, en gaat prima slapen. Voorheen sliep hij aldoor met speen, maar die laat meneer inmiddels zelf liggen. Daardoor slaapt hij wel rustiger in de avond, omdat hij voorheen vaak nog wel eens zijn speen uit zijn mond pakte en daar half wakker van werd.

Overdag krijg meneer nu nog bv, maar ik denk dat ik over wil gaan naar fv. Om te kijken of dit misschien nog enig verschil maakt. Ik werk als juf 3 dagen in de week, maar door bloedarmoede en flauwvallen op mijn werk, heb ik tot de herfstvakantie zorgverlof gekregen. ( ik heb echt een hele lieve directrice). Ik trok het gewoon niet. Op vrije dagen haalde ik wat slaap in door de eerste slaap in de ochtend mee te doen. maar op dagen dat ik werkte ging ik op tijd naar bed, maar genoeg slaap kreeg ik hiermee alsnog niet.

Overdag eet N. meer dan genoeg en geeft ook duidelijk aan dat hij vol zit en niet meer hoeft. Dus dat hij wakker wordt in de nacht lijkt me niet echt van de honger. Ik ben al bij de kinderarts geweest hiervoor en die zegt het is de fase van verlatingsangst en dan wil hij graag nog weten of je er bent. Heb dit opgezocht, en dit is tussen de 8-10 maanden, zo ongeveer dan natuurlijk. Kiekeboe spelletjes kunnen hierbij helpen, dat doen we al meer dan genoeg. Op het moment ook geen doorkomende tandjes. Waarom wordt hij dan wakker? Waarom gaat hij niet slapen tot 6 uur op zijn minst?

We hebben verduisterende gordijnen, dit helpt een beetje. We hebben het ook geprobeerd met een nachtlichtje. We zijn naar de osteopaat geweest, die kon niks bijzonders vinden. Qua gedrag is het ook een prima normaal kind, erg vrolijk, onderzoekend etc. We hebben ook 1 slaapje geprobeerd voor overdag. Dit hielp voor een week, maar hield daarna weer op.

Iemand nog tips of opbeurende woorden? We houden ons zelf al heel lang voor dat het ooit een keer goed komt. Maar wat is dit zwaar om vol te houden :(.

P.s. laten huilen doen en willen we niet.

2. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Alleen erg veel herkenning, en dus een hart onder je riem! Hopelijk komt iemand met de tip!

3. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Zoals ik al dacht niet de enige Kara ;). Rond 8-9 maanden was het nog erger, toen was hij elke keer 1-2 uur wakker, gevoed of niet gevoed.

Zou ook fijn zijn als iemand met een datum kan komen, wanneer het beter wordt :D. Dan weet ik in ieder geval tot wanneer ik dit moet volhouden. Nu lijkt het soms zo uitzichtloos, alsof het nooit goed komt. Wat uiteraard (hoop ik ook heel erg) onzin is:).

4. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Mijn zoontje is nu 5 weken dus ben nog niet zo lang bezig als jij maar zoonlief drinkt dus het maximale van wat hij dagelijks mag en word ook Snachts wakker en dan denk ik.. je kan nog geen honger hebben dat bestaat niet! Volgens het cb houdt hij het ritme aan qua slaap van om de 3 uur voeden. En als meneertje wakker is dat wil hij actie hihi

Mijn dochter was heel anders dus het is enorm zoeken voor ons nu. Mijn dochter sliep eigenlijk al heel vlot Snachts door! En voor de 6 mnd volgens mij al van 7-7!

Wat je misschien al doet maar nog een mogelijkheid kan zijn is verandering qua bijvoeding. Een vriendin van mij gaf haar dochter ook bv en na een poosje werd mevrouw continue wakker. Sinds ze begonnen is met bijvoeding waaronder een pap fles gaat het beter!

En ik denk dat heel veel mama's zich vroeg of later soms ff zo voelen hoor! Nachtrust is zo belangrijk! :)

Succes🍀

5. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Hier ook fases waarin het slapen soms goed en soms bagger gaat. Ik heb me voorgenomen dat, als we weer in een bagger-periode zitten, om naar een kinderhomeopaat te gaan. Ik hoor hier goede verhalen over en het lijkt me geen kwaad kunnen.
    Slaapproblemen bij kinderen | Kinderhomeopaat

6. Humava

Humava Niet meer actief

Mijn zoontje is nu 1 en slaapt zelden door, hij is soms 1 keer 10 minuten wakker maar soms ook 2,5 uur lang of 3 keer per nacht. Ik wou dat ik de gouden tip had maar die is er gewoon niet. Het is idd echt wel zwaar. Onze dochter sliep zo goed dat dit echt heel erg wennen was en nog is. Volhouden en hopen dat het snel beter gaat is het enige wat je kan doen ben ik bang.

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Het enige dat ik me kan voorstellen is dat je zoontje overdag net iets teveel slaapt met 2 x 1,5 op deze leeftijd. Hij heeft het nu waarschijnlijk nodig, omdat hij steeds zo vroeg wakker wordt en dan niet aaneengesloten slaapt, maar als hij overdag net iets minder zou slapen zou hij misschien s ochtends net iets langer slapen?

Ik weet het ook niet hoor. Ieder kindje is natuurlijk verschillend. Maar mijn jongste slaapt op de opvang overdag ongeveer 1,5 uur meer dan thuis en de ochtenden nadat ze op de opvang is geweest wordt ze tot wel een uur eerder wakker dan de ochtenden nadat ze de dag ervoor thuis was. Het is echt elke dag vaste prik- je kunt de klok erop gelijk zetten. Ze heeft de slaap op de opvang wel nodig door alle drukte, maar kennelijk is het net teveel om echt een goede nacht te maken.

Wat betreft wanneer het écht structureel beter wordt: ook hier geldt natuurlijk ieder kindje is verschillend :), maar onze oudste ging vanaf 15 mnd echt goed slapen. Toen hoefden we er s nachts eigenlijk nooit meer uit en werd ze s ochtends altijd na 7.00u wakker (vaak nog later). Ik hoop maar dat haar kleine zusje haar volgt!

Sterkte en succes!

8. bloem3

bloem3 Actief lid

17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook ervaring met slechte slapers. Bij eerste waren het achteraf de oren, dus misschien even laten uitsluiten. Bij de tweede, nu bijna 9 mnd gaat het sinds een maand goed. Daarvoor hebben we vanaf dag 1 gemodderd. Hij slaapt overdag alleen in wagen, 1 of 2x 45 min. Van kleins af aan geven we hem een knuffelkonijn waarvan hij zelf de oren in zn gezicht wrijft en gaat dan slapen. Hij gaat overigens altijd sschreeuwend naar bed. Het lichamelijke ongemak (reflux) is zo goed als over dus dit zit ook mee. Hij wordt s nachts wel regelmatig wakker voor of een fles of een speentje maar geen langdurige krijspartijen meer. Weet je zeker dat je kindje het niet koud heeft of gewoon geborgen wil liggen. Hier een puckabag slaapzak, heerlijk zacht en warm. In een andere slaapzak wordt hij veel wakker... succes, ik heb bij de eerste ervaren dat het beter wordt, maar wanneer blijft een vraag.

9. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik wilde je even dit laten lezen(ik kan het ook typen, maar hier staat wat ik wilde zeggen) Nachtvoedingen

en dit
    http://www.dewieg.be/eerste_hulp/nachtvoeding.pdf

Je babytje is nog zo ontzettend jong! Nachtvoeding is het normaalste van de wereld voor zon klein dropje. Met maagje is ook nog erg klein en dan is doorslapen eerder een uitzondering dan de regel op deze leeftijd. Misschien geven deze artikelen je wat meer vertrouwen.

En nu mijn reactie op ts:

Je schreef:"Waarom wordt hij dan wakker? Waarom gaat hij dan niet slapen tot 6uur op zn minst?".

Ik herken veel in je verhaal en vooral ook de frustratie. Mijn ervaring is dat het al heel wat scheelt als je berust in hoe het is. Moeilijk ja, maar ik heb ook òveral gezocht naar een oplossing. Een deel wat bij ons wel medisch te verklaren, maar er waren genoeg momenten dat hij niet van de pijn wakker werd. Maar waarvan wel? Ik weet het nog niet en het gouden ei bestaat niet. Je moet je eigen weg erin vinden en vooral proberen het vl te houden. Klinkt stom, maar door goed voor jezelf te zorgen/eten, huishouden iets minder belangrijk te vinden, vroeg naar bed te gaan, afwisselen met je partner en af en toe de boel de boel laten en een avondje weg gaan of een uur jezelf opsluiten in de badkamer.., maken dat je er wel doorheen komt.
    En het gaat over ja. Ik heb nog steeds de cosleeper naast mijn bed staan. De nachten met mijn zoon begonnen met hem bovenop me, naast kon nog niet. Later lukte het hem op mijn arm naast me te leggen, later draaide hij iets verder van me weg en toen brak de tijd aan dat hij prima en graag in zijn eigen bedje slaapt. Hij valt er sinds 1,5 zoiets, zelf in slaap. En als er eens in de zoveel weken een nacht gespookt wordt leg ik hem weer bij me.
    Ze zijn nog zo klein, de wereld is nog zo groot en ze hebben je hard nodig om alles te kunnen verwerken. Wel geef ik mijn zoon al heel lang een spuugdoekje mee naar bed. Of hij nou bij me lag of niet. Het geeft hem troost en hoef ik er niet altijd heen als hij huilt s nachts, omdat het dan binnen een halve minuut stopt.

Oh en wij gaven tot 14 mnd nog een nachtfles. Dat omdat na alles geprobeerd te hebben, dat alleen hielp. Wil maar zeggen dat fleskindjes dus niet per se sneller doorslapen! Ik heb het erg jammer gevonden dat ik de borstvoeding moest stoppen, vooral omdat ik achteraf mijn zoon veel pijn had kunnen besparen (kma).
    Ik denk dat je kindjes hun handjes mogen dichtknijpen met zon lieve betrokken moeder. Veel succes en sterkte.

10. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

@lala, toen N. zo oud was, begreep ik het wel. Vooral omdat hun maagje ook maar zo klein is als hun vuist maar ze wel binnen een paar maanden verdubbelen in gewicht. Dus dan zijn nachtvoedingen zo normaal, al blijft het zwaar.

@Bloe, wauw ook heftig gehad dus. Hier geen medische oorzaak. Het is een volkomen gezond mannetje. Nou ja tje, hij is 78 cm en weegt ruim 10 kilo. Dus dat is het niet. Hij slaapt nu in een vipsleeper slaapzak. Een zomerslaapzak met mouwen. Hij valt heel makkelijk in slaap en als hij wakker wordt voelt hij heerlijk warm, je weet wel precies de juiste temperatuur. Denk dat het hem daar niet in zit. Vindt de puckabag wel erg duur, maar ga het toch nog maar eens overwegen. Thanks voor de hart onder de riem. Het komt inderdaad een keer goed...

@Samarinde, meestal lukt het ook wel om het te accepteren. Maar soms, pfoeh, dan is het tijd om je hart even te luchten en je frustraties te uiten. N. slaapt beter op zijn eigen kamer dan bij ons, dat hebben we inderdaad geprobeerd. Hij vond dat veeeel te gezellig, haha! De waaroms? in mijn opening zijn ook niet zo dramatisch bedoelt, meer als in hoe kan het dat hij wakker wordt, ik zou dat graag willen begrijpen. Jammer dat hij me dat niet kan vertellen. Dat zou fijn zijn. Inmiddels is meneer aan het oefenen met kruipen, staat in de kruipstand, maar gaat nog niet vooruit. Hopelijk gaat hij als hij dat eenmaal onder de knie heeft weer wat beter slapen. Thanks voor de tips ook! Ooit komt het goed, ik hoop dat ooit gauw komt!;)

11. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Hier ook een moeder met een slechte slaper.
    Mijn zoon Werd ook altijd 's nachts wakker en kon dan niet verder slapen zonder mij.
    Hij werd eigenlijk altijd om de 3 uur wakker. Het enige waar hij rustig van werd is drinken bij mij. Dan sliep hij vrij snel weer in.

Toen hij ongeveer 1,5 jaar was kreeg ik een boek van iemand volgens mij heette het slapen zonder huilen. Daarin stond een manier om hem te leren slapen zonder mama en zeker niet onbelangrijk zonder huilen.
    De eerste week was heel zwaar, de tweede week ging al beter, de derde week werd hij in elk geval nog wel wakker maar hoefde ik er al minder vaak naar toe en vanaf de vierde week hoefde ik nog maar 1 keer per nacht even naar hem toe. Hij dronk dan niet meer, maar had gewoon nog even een knuffeltje of aai over zn bol nodig.

Ik weet niet hoe jij je kindje in bed legt? Ik voedde meestal tot hij sliep en legde hem dan in bed. Dat had ik achteraf beter niet kunnen doen. Door die methode legde ik hem half slapend in bed en viel hij zelf in zn bedje in slaap.

12. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Ik voed mijn zoontje op ons bed liggend of op zijn kamer op een stoel, gordijnen dicht, geen licht aan. Als hij klaar is geeft hij dat aan door te stoppen met drinken. Daarna leg ik hem in bed en is hij nog wakker. Hij gaat nog even goed liggen en valt dan met of zonder slaapmuziek in slaap. Hij valt dus vanzelf in slaap. Mijn man kan hem dan ook in bed leggen. Overdag bij oppas gaat hij ook op dezelfde manier slapen. Heel soms, zoals deze week, valt hij in de ochtend al drinkend in slaap. Maar ja hij heeft dan ook een korte nacht, met zijn half 5, 5 uur wakker ;).

Wat moest je doen om hem te leren slapen? Daar ben ik dan heel erg benieuwd naar. Hier laten wij hem ook niet huilen, dat was het enige advies van de wijkverpleegkundige van het CB. De kinderarts zegt dat het hoort bij de leeftijd, wordt vanzelf beter..

13. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Bij mij viel mijn zoon altijd in slaap aan de borst.
    Ik heb hem dus moeten leren om zelf in slaap te vallen, dus van de borst afhalen voordat hij in slaap viel.
    De eerste week werd hij steeds heel boos dat ik hem eraf haalde, Dan legde ik weer aan en als hij bijna sliep haalde ik hem weer los. De tweede week werd hij niet meer boos. En vanaf de derde week leerde hij dat hij zelf weer in slaap kon komen.

Maar jij legt je kindje al wakker in bed, en dat was nou net het probleem bij ons.

Wat de methode wel benadrukte was dat de kleine rustig en vertrouwd in zn bedje werd gelegd. Dus zodra die begin te huilen weer troosten totdat hij weer rustig was (in mijn geval dus weer aan de borst)
    Het is ook wel gewenning, zet zelf maar eens 2 weken lang de wekker op 3 uur 's nachts, na 2 weken wordt je om 3 uur s nacht wakker ook zonder wekker. Maar als je niet zo heel erg wakker wordt ( dus er niet uit gaat of echt iets doen) maar meteen weer verder gaat slapen, dan slaap je na een paar dagen wel weer door.
    Dus als de kleine 's nachts zo min mogelijk wakker wordt (ik bedoel niet heel erg wakker omdat hij erg moet huilen voordat hij getroost wordt) dan slaapt hij makkelijker weer in en de kans is groot dat hij dan op een gegeven moment niet meer wakker wordt.

Deel Deze Pagina