Afgelopen vrijdag ben ik bij mijn ouders geweest en nu blijkt mijn zusje onder de vlekken te zitten en echt ziek te zijn (ze is ook al 2 dagen thuis van school) mijn moeder denkt aan de vijfde ziekte. Nou zou ik morgen moeten oppassen, maar mijn moeder heeft liever niet dat ik kom aangezien ze het zichzelf niet zou kunnen vergeven als er iets met de baby gebeurd. Kan ik überhaupt besmet zijn en moet ik hier wat mee doen? Ik ben 31 weken zwanger. Alvast bedankt!
na 20 weken is het geen probleem meer om in contact te komen met de 5e ziekte, het kan dan (volgens het rivm) niet meer gevaarlijk zijn voor de baby. zelf kan je dan nog wel besmet zijn maar volwassenen merken vaak niet zoveel van de symptomen (stijve gewrichten komt dan vaker voor). in de eerste 20 weken heb je een verhoogde kans op een miskraam of bloedarmoede bij de baby. Wanneer je je toch onzeker voelt hierover lees dan even op de rivm website wat er staat over de 5e ziekte, daar wordt het heel goed uitgelegd.
Bedankt voor je berichtje! Ik las op Google (vooral oude topics) dat je je bloed moet laten controleren of je het al een keer gehad hebt, en dus anti stoffen in je lichaam hebt. Maar overal staat iets anders, dus het is een beetje tegenstrijdig. We gaan er dan maar van uit dat het niets is, en hopelijk voelt mijn zusje zich snel wat beter!
Ik ben er mee in aanraking gekomen rond 5 weken en weer met 16 weken, toen werd er wel beide keren bloed geprikt. 1ste keer bleek ik geen antistoffen te hebben en daarom noest ik de 2de keer ook bloed laten prikken. werd toen tegen me gezegd dat het na 20 weken geen probleem meer is dus daar ga ik vanuit je kan natuurlijk altijd voor de zekerheid bellen met de vk voor bloed onderzoek. weet je wel voor een mogelijke volgende zwangerschap of je immuun bent of niet (60% is immuun). Beterschap voor je zusje.
Als je het na de 20 weken hebt opgelopen is het niet zo problematisch (volgens mijn gyn). Ik heb het dus wel opgelopen voor de 20 weken (kwam bij 11 weken uit de test) en nu onder wekelijkse controle (tot einde zwangerschap!!!). Misschien voor de zekerheid toch maar even de verloskundige bellen?!! Want wat ik heb begrepen is niet alles wat er staat geschreven (ook niet in medische publicaties) nog actueel is (toch nog meer risico's iig als je het voor 20wkn hebt gekregen dan voorheen bekend). Ik zou zeggen neem het zekere voor het onzekere!!!! (dan kunnen ze je hopelijk ook geruststellen )
Hier krijg ik extra controles als ik het oploop. Heb geen antstoffen en heerst in de klas van mijn dochter, dochter heeft het ook nooit gehad. Ondanks dat ik de 20 weken voorbij ben houden ze het in de gaten.
Dat je als volwassene niet veel merkt is niet helemaal waar . Je kan er als volwassene wel flink ziek v worden , alleen kan je er niet veel aan doen Ik had al mijn gewrichten acuut ontstoken.. Wat maanden duurde.. Meer dan alleen pijnstilling kon er toen niet aan gedaan worden. Maar idd voor de 20,wk is het gevaarlijk voor de baby..