Lage ijzer

Discussion in 'Gezondheid' started by helma85, Dec 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. helma85

helma85 Niet meer actief

Toen k bijna 12 weken zwanger was, moest k bloedprikken. Dat is gebruikelijk bij iedere zangerschap.
    Daaruit kwam oa naar voren dat mijn ijzer aan de lage kant is. Dat hoorde ik gisteren, toen moest k op controle gaan bij VK.
    Nu heb k een fles roosvice Ferro gekocht en noten. Ik las ook op internet gedroogde abrikozen, maar dat vind k vreselijk vies.
    Heeft iemand nog tips voor mijn ijzer?
    Alvast bedankt!!

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Teveel is ook niet goed, kun je ook klachten van krijgen, dus als je al aan de roosvicee ferro etc bent, zou ik het daar even mee aankijken :) In zwangerschapsmultivitamines zit overigens ook ijzer, ik weet niet of je die ook slikt?

3. helma85

helma85 Niet meer actief

Die van etos slik ik. Maar mijn waarde was 7.2. Ik weet niet wat het normale is.

4. cupcake85

cupcake85 Actief lid

Jul 16, 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Spinazie eten.... en appelstroop op je brood! Zit beide veel ijzer in. Ik ben begind van de week nar de vk geweest, mijn ijzerwaarde was 8.8, dit was goed volgens haar. Heb geen idee wat de normale waardes verder zijn...

5. cupcake85

cupcake85 Actief lid

Jul 16, 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Normale waardes zijn tussen 7,5 -10 mmol vind ik op internet.
    Hier een linkje met info over ijzertekort/bloedarmoede.
    En welke producten te eten enz...

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Bij zwangerschap is 6,8 de ondergrens, dus 7,2 is gewoon prima hoor.

7. helma85

helma85 Niet meer actief

oke, dank je wel voor de informatie! Hopelijk ben k binnenkort minder moe en kan k beetje langer doorgaan 's avonds

8. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

Jul 30, 2010
    1,415
    52
    48
    Ik heb de tip gekregen om Floradix te nemen.Een drankje van 10 ml wat je 2 x daags mag innemen. Hier krik je je hb goed mee omhoog.
    Ik lees er veel positieve dingen over er het is goed te drinken.
    Te verkrijgen bij natuurwinkels.

9. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    ja idd floradix is erg goed!!!
    ik al veel appelstroop op brood.

ik had vaak aan de lage kant hb en een lagebloeddruk dus ook vele dropjes gegeten

10. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,050
    1
    0
    Floradix heeft mij idd ook goed geholpen, het effect is echt heel vlug voelbaar.

Wat voeding betreft is rood vlees een belangrijkste bron (als je vlees eet tenminste), ijzer uit plantaardige bronnen is moeilijker op te nemen als deze gebruikt is het aan te raden niet tegelijk melk of thee te gebruiken (omdat dat bindt) maar wel juist sinaasappelsap (vitamine C) omdat dat de opname bevordert.

11. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

Oct 18, 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Ik heb zelf floradix gebruikt, werkt goed. Roosvice kreeg ik echt niet naar binnen.

En van de verloskunde heb ik via de apotheek ijzertabletten gekregen. En nu voel ik me nog beter.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Bij een iets verlaagde hb gaat het vooral om goede voeding:
    'rood' vlees (maar wel gaar, goed kauwen dus :D)
    groene groente (broccoli bevat meer ijzer dan spinazie, overigens)
    volkoren brood en - pasta
    zilvervliesrijst
    noten
    peulvruchten

en dan kun je eventueel aanvullen met floradix (heeft meer effect dan roosvicee ferro). in principe zou je het daarmee net wat op moeten kunnen krikken.

13. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Floradix werkt hier ook goed, maar net zoals bij ijzertabletjes kan ik daardoor zo slecht naar de wc. Ik neem het dus niet dagelijks, maar af en toe.

Daarbij goed (groene) groenten eten, nootjes en rundvlees. Sinaasappelsap (of eigenlijk, vitamine C) helpt bij de opname van ijzer in je lichaam. Een bruine boterham met een glas sinaasappelsap is dus een goeie combi! Daarom zijn ijzerpillen op zichzelf ook niet altijd nuttig, omdat het bijna een overdosis ijzer is. Als je het niet combineert met andere vitamines komt het niet goed in je lichaam over. Floradix is daarom beter soms.

Share This Page