Wassen van groente/fruit

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Zwanger1, 23 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwanger1

Zwanger1 Lid

25 apr 2015
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik weet dat je goed fruit en groente moet wassen ivm toxoplasmose/ listeria, maar wassen jullie ook avocado's en sinaasappels? Ik heb dit eigenlijk nooit gedaan omdat ik dacht ik eet de schil toch niet op maar nu las ik ergens dat je deze ook goed moet wassen omdat ivm opensnijden toch de bacteriën er op kunnen komen? Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen maar ben gewoon benieuwd wat jullie doen!

2. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Die was ik ook niet nee. Je kunt onderhand wel in een hut op de heide gaan leven als je zwanger bent zoveel 'gevaren' er zijn... al zal dat hutje op de heide vast ook weer allerlei schadelijke enge gevolgen kunnen hebben :D

3. LianneE

LianneE Niet meer actief

Op de hei heb je vast wilde katten die toxoplasmose kunnen verspreiden en over geiten nog maar te zwijgen :D

On topic: nee, die was ik niet. Ik was dingen die je met schil en al opeet (spoel ze kort af onder de kraan) en verder niet.

4. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

11 sep 2008
    800
    0
    0
    +1

Ik doe dit dus ook niet. Zou doodzenuwachtig worden. :D
    Ik denk maar zo, als ik hoor dat iemand die dagelijks een pakje sigaretten rookt, bij gelegenheid bier en wijn blijft drinken een gezond kind op de wereld kan zetten.....doe ik het heeeeel goed als ik gezond eet, niet rook, niet drink, niet meer dan 2 kopjes koffie per dag drink, gezond eet (ok op die waterijsjes na.....heeeeerlijk).

5. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Zie! Daar heb je het al :D

6. Zwanger1

Zwanger1 Lid

25 apr 2015
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens hoor, heb het tijdens mijn vorige zwangerschap ook nooit gedaan, alleen inderdaad fruit wat ik echt ongeschild op at. Maar was gewoon benieuwd. Las vooral dat avocado's nogal is gelinkt worden met listeria.. Al is het dus nooit in mijn hoofd opgekomen om die te wassen 😊 en ik ben er nog al verslaafd aan..😁

7. LianneE

LianneE Niet meer actief

Volgens mij worden avocado's sowieso gewassen na het oogsten. Als je ze koopt zit er bijvoorbeeld geen aarde ofzo meer op :)

En Nederland heeft strenge eisen voor voedsel in het algemeen. ik maak me niet zo druk hier.

8. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Oe, wel een goede eigenlijk! Met sinaasappels let ik altijd op, daar zitten immers ook erg veel bestrijdingsmiddelen op en die kunnen ook erg ongezond zijn. Ik wist niet dat er op avocado's ook Listeria kan zitten, dat is toch vooral op gesneden groenten die al wat langer in de koelkast liggen?

9. VSC

VSC Niet meer actief

De kans op Listeria is echt te verwaarlozen. Ik was fruit uberhaupt al nooit, bewaar t ook niet in de koelkast trouwens.
    Volgens mij loop je nog meer kans om buiten onder een auto te lopen

10. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Een avocado (en sinaasappel) groeit aan een boom dus daar zit sowieso geen aarde aan oid.

Ik spoel alleen de dingen af waarvan ik de schil opeet, dus avocado en sinaasappels niet :) Maar je word echt niet meteen ziek als je een keer een aardbei eet die je niet afspoelt. Ik zou eerdere oppassen als ik bijv. een moestuin had waar ook katten poepen etc, over het groente & fruit uit de supermarkt wat allemaal uit kassen komt maak ik me niet zo druk.

11. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Ze groeien aan een boom, dus kan wel kloppen dat er geen aarde op zit ;)
    Maar ot, ik was alleen groente en fruit dat ik niet schil en direct opeet.

12. LianneE

LianneE Niet meer actief

Dat weet ik (heb het speciaal gegoogled), maar ik neem aan dat die dingen dan misschien eerst op de grond/ op een krat of waar dan ook worden neergelegd waar door ze in aanmerking kunnen komen met dingen als aarde ;) maar goed maakt ook niet uit.

Nou ja goed, dan kan er wel vogelpoep o.i.d. opzitten maar dat wordt er echt wel af gewassen (ik weet dat cacao wordt getest op salmonella omdat er vogels op poepen).

13. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Nee die was ik absoluut niet. Ik moet zeggen dat ik groente en fruit wel was, maar echt niet heel grondig ofzo.. Meer een beetje afspoelen.
    Maar toxoplasmose wil ik echt niet onderschatten want het kan hele nare gevolgen hebben. Ik doe daarom ook niets in de tuin nu (alleen een beetje snoeien, niets met aarde) want er zitten genoeg katten!

14. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    Dit dus, man man man,... meiden, relax eens een keertje.. goeie genade... Ik kan me je vraag voorstellen maar zie ook reacties waar van ik denk, kom op, keep on going... Sorry als ik bod over kom..
    kirijg wat van die topics over eten hahah :D

Deel Deze Pagina