tips tegen zwangerschapsjeuk op voeten

Discussie in 'Eerste symptomen' gestart door xSimone, 16 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xSimone

    xSimone Niet meer actief

    Hoi Meiden,

    Ik ben nu 24+ weken zwanger.
    Ik heb sinds ongeveer 3 weken ontzettend last van jeuk op de bovenkant van mijn voeten en tenen. Ben hiervoor op controle geweest bij vlk om uit te stellen dat het wel of niet iets met het lever te maken heeft of andere huid aandoeningen (zolang het niet erger wordt houden ze het bij zwangerschap jeuk).
    Nou kan ik er niet heel veel aan doen volgens de vlk.
    Ik gebruikte voor de controle 2 á 3x daags bodylotion, maar daar moest ik mee stoppen omdat dat het ook erger kon maken ivm een parfum die erin zit, nou dat schild want het hielp ook voor geen meter!
    Maar nou moest ik menthol gel gebruiken, doe ik ook.. maar het brand zo enorm, en dat duurt zo verschrikkelijk lang voor dat branden weg is. Dat ik er haast niet over kan, en of het nou echt helpt..?? Ik weet het niet!
    Nou spoel ik na het douchen ook mijn voeten al af met koud water, helpt misschien een beetje, maar blijft zo ontzettend veel jeuken, niet normaal!
    Ik krap alles open! :(

    dus mijn vraag is, of mensen hier ervaring mee hebben (evt. op andere plekken), en wat jullie gebruiken en of dat echt de jeuk weg nam, want ik wordt echt helemaal gek!!!

    Liefs xSimone♡
     
  2. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Oh dat is vervelend!
    Je zou bij de apotheek een tube vaseline/parafine kunnen halen. Dit gebruikte ik voor de kinderen tijdens een aanval van eczeem. Het is vrij verkrijgbaar en zonder parfum.
    Je zou dan het dik op je voeten kunnen smeren en dan even omwikkelen met huishoudfolie.
    Je maakt dan een soort packing, waardoor het goed in kan trekken.
     
  3. famke89

    famke89 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Hier helpt koelzalf erg goed! Ook zo verkrijgbaar bij de apotheek..

    En t brand niet zoals mentholzalf.. maar verkoeld dus wel ;)
     
  4. neletje

    neletje Actief lid

    25 jan 2009
    377
    0
    0
    Hebben ze wel bloed geprikt om uit te sluiten dat het iets met je lever was?
     
  5. xSimone

    xSimone Niet meer actief

    Nee geen bloed geprikt, omdat ik verder nergens jeuk/uitslag had. Als het erger werd als dit dan zouden ze bloed prikken..

    Oké, zal ik koelzalf proberen!
     
  6. neletje

    neletje Actief lid

    25 jan 2009
    377
    0
    0
    dan zou ik daar maar op aandringen. ik heb in beide zwangerschappen cholestase gehad. en het beginkenmerk was ALLEEN jeuk aan de voeten. Geen uitslag of ergens anders jeuk, maar dat is juist het typische aan zwangerschapscholestase, kenmerken daarvan zijn jeuk aan de voeten en GEEN uitslag. daarnaast kan je nog jeuk krijgen ergens anders, zoals je handen en benen, maar hoeft niet. ook hoeft de jeuk niet perse erger te worden, het kan zelf een aantal weken ook weer weg gaan. helaas weten verloskundigen nog niet altijd even veel van deze aandoening.

    Ik heb het in mijn eerste zwangerschap vanaf 28 weken gehad en deze keer vanaf 24 weken, met als eerste kenmerk af en toe jeuk aan mijn voeten. Zelf als de jeuk weg was, verhoogden mijn waardes wel dus ik zou echt even aandringen om je galzure zouten te laten controleren. boven de 10 is verhoogd en moet je medicatie en vaker controles van de baby (bij de gyneacoloog) en boven de 40 moeten ze de baby halen bij 37 weken anders kan het gevaarlijk worden voor de baby.

    Ik hoop dat het bij jou gewone zwangerschapsjeuk is maar dit lijkt wel erg op de klachten die ik in het begin had.

    sterkte ermee!
     
  7. xSimone

    xSimone Niet meer actief

    Ik ben bij de drogist geweest, die rade mij geen koelzalf aan omdat hier ook een menthol in zit, en kan bijten (ik ben daar wel erg gevoelig voor, alles bijt heel gauw bij mij, en me voeten liggen open, dus gaat het sowieo sneller bijten).

    Hij zei je kan Menthol poeder gebruiken, maar hij had nog wat anders, wat volgens hem beter werkte, een erg vette zalf, maar moet volgens hem en de verpakking helpen tegen: "Verlichting van plaatselijk kortdurende jeuk, insectenbeten en oppervlakkige schaaf- en snijwonden". Helpt ook pijnstillend ofzo!?

    Kennen jullie het?
    Nestosyl
     
  8. xSimone

    xSimone Niet meer actief

    OOO! Wat erg.
    Nou ik moet bij 27 weken zwangerschap weer bloedprikken om de resus factor van me kindje te bepalen, kunnen ze met dat bloed ook daar gelijk naar kijken? Ik ben niet zo van de naalden, dus ik ga liever altijd niet zo vaak hihi! Dus zou dan mooi uitkomen als alles in één keer kan! Ik zal wel even met mijn verloskunde overleggen ik moet hier 1 mei weer heen voor controle.
     
  9. xSimone

    xSimone Niet meer actief

    Jek, zelfs een dood geboren kindje neemt toe... :O Of vroeg geboorte enzo!
    Heb even op internet gezocht. Nou ik moet 1 mei naar de verloskundige bij 26+4, ik ga dan wel even vragen hoe en wat, ik moet die week toch bloedprikken!
     
  10. neletje

    neletje Actief lid

    25 jan 2009
    377
    0
    0
    Ja al is die kans heeel klein als je goed gecontroleerd wordt. Je kan zeker vragen of ze het samen kunnen checken.
     
  11. famke89

    famke89 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Klinkt mij meer in de oren als calandula.. moet zeggen dat ik ook altijd wel calendula fan ben! Je hebt de 'gewone' in gel vorm en in vloeibare vorm.. welke ik wel eens gebruikt heb bij krentenbaard.. voordat dokter toe wou geven dat het krentenbaard was en ik voorgeschreven zalf kreeg.. haalde wel de jeuk er erg uit! En gebruik ook de aftersun van hun omdat ik van de eerst zon altijd zonneuitslag/allergie heb.. toen ze de aftersun nog niet hadden gebruikte ik de 'gewone' hiervoor.. erg fijn spul!!

    Enne de koelzalf die wij in de zorg gebruiken bevat geen methol.. dan hebben we echt koelende metholzalf ;).. maar die wordt wel voorgeschreven door arts..dus miss is die net even anders dan die je los in de apotheek koopt!
     
  12. xSimone

    xSimone Niet meer actief

    Ja ga ik ook doen, moet wel even uitgesteld worden.
     
  13. Maranne

    Maranne Actief lid

    23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Ik ben een aantal jaar geleden 'aangevallen' door een zwerm muggen, en mijn voeten waren echt 3x zo dik daarna. Ik ben namelijk overgevoelig voor bepaalde muggenbeten, 1 bultje wordt gelijk een hele grote, harde en pijnlijke bult, en dit waren meer dan 70 beten.

    Toen heb ik ook van alles geprobeerd om van de jeuk af te komen, waaronder ook Nestosyl.
    Ik vind het een beetje een vreemde zalf. Het trekt niet snel in, en naar mijn idee helpt het alleen als de zalf nog koel is.
    Het zou pijnstillend moeten werken op kleine oppervlakken zoals een schaafwondje, maar mijn voeten deden echt heel erg pijn, en daar hielp het niet tegen.
    Ik heb de Nestosyl dus ook niet lang gebruikt, maar voor kleinere plekjes en wondjes werkt het wel.

    Verder: Mentholgel brandt bij mij alleen op gevoelige plekjes, dus waar ik een dunne of beschadigde huid heb. Heb jij misschien je voeten al stukgekrabt? Misschien dat het daarom zo brandt. Maar het kan natuurlijk ook te maken hebben met je gevoelige huid... Helpt bij mij wel (kortdurend) tegen de jeuk.
     
  14. xSimone

    xSimone Niet meer actief

    Misschien een nieuwe naam ervoor?
    En ja, wij gebruiken in de zorg ook koelzalf, zit inderdaad ook geen menthol in. Maar ja die bestel je vaak ook via apotheek, dus misschien hebben ze niet zonder menthol bij drogist? Heb er zelf verder ook niet echt naar gekeken moet ik eerlijk zeggen!:)
     
  15. xSimone

    xSimone Niet meer actief

    Bij mij is het sowieso oppervlakkig, dus zal zien of het werkt haha! En anders weer wat anders proberen! Of gewoon accepteren.

    Ja, ik heb mijn voeten inderdaad al open gekrabd, maar je hebt wel meerdere dingen die heel snel branden bij mij, heb een gevoelige huid!
    Als ik bijvoorbeeld spierbalsem gebruik bij mijn schouders, of ik gebruik spul tegen verkoudheid, weet de naam even niet meer, dat brand ook zo ontzettend erg ! Ik ben daar sowieso snel gevoelig voor, maar inderdaad mijn voeten zijn al open gekrabd, helaas! :)
     
  16. xSimone

    xSimone Niet meer actief

    Zoals jullie zien, dit zijn mijn voeten nu! Het wordt er niet beter op, klauw het steeds meer open! En jeeeeeeuken niet normaal!
     
  17. raglottie

    raglottie Actief lid

    7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb gisteren van de dermatoloog een recept meegekregen omdat ik mijn onderbenen open krab van de jeuk. Ik heb het alleen nog niet ingeleverd, dus weet nog niet de naam. Het is niet te lezen namelijk. Het wordt niet vergoed dus neem aan dat het zonder recept ook te verkrijgen is. Als je wilt, geef ik het door als ik het opgehaald heb. Bij je voeten zou ik ook denken aan zoveel mogelijk blootvoets lopen?
     
  18. neletje

    neletje Actief lid

    25 jan 2009
    377
    0
    0
    als je jeuk zo erg is dan zou ik toch zo snel mogelijk bloed prikken hoor,want medicatie helpt ook tegen de jeuk.
     
  19. Pirouette

    Pirouette Lid

    21 mrt 2014
    88
    0
    6
    Frankrijk
    Ik had tijdens mn 2de zwangerschap een 2 tal weken overal jeuk. Mijn tip doe een washandje om voordat je gaat krabben. Lucht wel op maar je krapt je niet open.
     
  20. Truelove

    Truelove Fanatiek lid

    30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Ik moest insmeren en daarna menthol poeder erop doen en dat verlichtte wel
     

Deel Deze Pagina