Tips ter ontspanning (voor zoon)

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Koraal82, Oct 26, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Ik ben op zoek naar tips zodat mijn zoon (10) wat meer kan ontspannen. Hij ligt in bed altijd heel stijf/gespannen te slapen. Ook geeft hij aan dat hij stress ervaart en zijn hoofd vol zit en heeft buikpijn. Wij hebben over 2 weken een afspraak voor medicijnen vanwege ADD. Ik hoop dat die er al voor zorgen dat zijn hoofd minder vol zit. Maar ik weet niet precies hoe lang het duurt voordat we daar effect van zijn.

Zelf hebben we een kletsboek gekocht zodat we de dag rustig doornemen voordat hij naar bed gaat. Heb ook geprobeerd om een massage te geven maar dan moet hij alleen maar lachen. Heeft iemand nog andere tips? De psycholoog die het add onderzoek had uitgevoerd zei misschien een ergotherapeut inschakelen maar als ik op internet zoek lijken die andere dingen te doen. Iemand ideeën?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier helpt muziek luisteren ook erg goed tegen vol hoofd.
    Masseren ook. Maar daar heb ik zelf niet altijd zin in. Ik neem zijn onrust heel erg over, dus kan zelf dan de rust ook niet vinden.

Maar hij kiest dan bijvoorbeeld de cd van Suzan en Freek. Soms zelfs bepaalde nummers op repeat. Jaap reesema ook.
    Hij luistert ook graag snollebollekes, maar daar wordt ie niet echt rustig van. Z’n koppie wordt er wel leeg van. Maar die kiezen we dan alleen overdag en niet voor het slapen.

Koraal82 likes this.
  3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Goede tip bedankt! Had ik zelf totaal niet aan gedacht :oops:. Hij luistert ook graag muziek dus dat ga ik sowieso uitproberen

Fristi2012 likes this.
  4. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Koraal82 likes this.
  5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,608
    8,359
    113
    Female
    Bewegende gekleurde lampjes.

Koraal82 likes this.
  6. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,053
    2,554
    113
    Limburg
    Een verzwaringsdeken of slaaptunnel kan ook helpen om te ontspannen.

jada08 and Koraal82 like this.
  7. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,876
    2,876
    113
    Noord-Holland
    Aan symptoombestrijdende tips geen gebrek maar waarom ervaart hij stress? Ik neem aan dat de buikpijn en het volle hoofd ook daardoor komen. Vind de oorzaak en werk daaraan, zou mijn tip zijn :)

Koraal82 likes this.
  8. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

Feb 25, 2015
    2,612
    996
    113
    Een verzwaringsdeken dacht ik inderdaad ook aan

Koraal82 likes this.
  9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,413
    113
    Hier luisterde ze altijd rustig muziek in bed met een koptelefoon voor ze ging slapen, anders kon ze niet haar rust vinden. Verzwaringsdeken ook geprobeerd, maar was voor haar niet zo’n succes (ze vond het wel fijn, maar het gaf geen ontspanning).
    Inmiddels slaapt ze zonder muziek, ze leest even een Donald Duck in bed en gaat dan slapen. Dat is zo sinds ze goed is ingesteld op haar medicatie voor ADHD, ze heeft nu veel minder stress en ook helemaal geen buikpijn meer door de stress. Door de medicatie zijn de dagen nu veel minder overprikkelend en kan ze dus ‘s avonds veel beter haar rust vinden :)

Koraal82 likes this.
  10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Een kind kan door AD(H)D een vol hoofd hebben en stress ervaren ed. Dat is hier tenminste wel zo. Ze ziet, hoort, ruikt, enz. alles, waardoor ze continu zwaar overprikkeld is. In de ideale situatie neem je een groot deel van de prikkels weg, maar dat gaat in de huidige maatschappij helaas maar tot op zekere hoogte. Medicatie helpt hier zeker (en dat zie ik niet (meer) als symptoombestrijding, het pakt de oorzaak aan, daarnaast is meer nodig, maar dat deed hier pas iets toen ze medicatie gebruikte, daarvoor was er nergens ruimte voor).

Muziek luisteren werkt hier ook goed, door de afleiding werkt haar hoofd dan iets minder hard. Bij mij zelf werkt een verzwaringsdeken goed.

Koraal82 and Fristi2012 like this.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,959
    15,002
    113
    Boekje en grijs potlood om dingen van zich af te schrijven wat anders in zn hoofd blijft zitten?

Ik had t ook heel erg vroeger maar heb ooit op de commodore 64 een vliegspelletje gedaan (graphics bal natuurlijk) en dan moest je met je vliegtuig over en onder barricades vliegen om bij de "eindbaas" te komen.

Dus als mn hoofd overloopt dan ben ik in gedachten weer met hoger en lager van een vliegtuigje met barricades bezig. Enige wat al eigenlijk al jaren helpt als in doelloos aan t spoken ben. Voor functionele dingen boekje en een pen dan staat t genoteerd en hoeft mn hoofd t niet meer bij te houden.

Koraal82 likes this.
  12. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Nou ja is een gevolg van add dat zijn hoofd zo vol zit en daar werken we aan.

13. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,314
    10,281
    113
    Geen ad(h)d maar een hb kind. Een kind wat dus ook constant aanstaat.

Hij is 9, savonds drinken we een kopje thee, we lezen voor en op zijn kamer zet hij regengeluiden aan.

Eerder gebruikte we slaapklets. Nu heeft hij op school een schrift. Als hij gefrustreerd is of er is een voorval mag hij zijn schrift pakken. Dan is de druk er al af.

Koraal82 likes this.
  14. annabel10

annabel10 Actief lid

Dec 28, 2010
    474
    54
    28
    Kinder slaap meditaties via Spotify?

Onze zoon vond dat heel fijn voor het slapen gaan.

Koraal82 likes this.
  15. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Hier 2 HB kinderen die ook regelmatig niet kunnen slapen omdat hun hoofd overloopt.

De oudste (13) vindt het prettig om dan voor het slapen gaan een minuut of 10 te douchen (langer mag niet van mij anders zou hij gerust een half uur staan), om zo zijn hoofd even leeg te maken. Een kopje tijm thee met honing (paar takjes tijm uit de tuin even in kokend water weken) werkt soms ook ontspannend voor hem.
    Soms lukt dat ook niet, als hij dan rond 23.30u nog wakker is, dan komt hij beneden om een 'slaappil' vragen. Dat is dan een half tabletje melatonine.

De jongste (net 11), is meer van de andere dingen. Even een Donald duck lezen, of een rug massage vindt ze heel fijn en ontspannend. Soms werkt dat niet voldoende om haar hoofd leeg te maken en dan gaat ze even 10 minuten voluit boksen (ze heeft een boksbal aan het plafond hangen op haar kamer). Daarna slaapt ze altijd erg snel.

Dus 2 kinderen met de zelfde diagnose hier, maar wel heel andere methodes die werken. Dus ik zou gewoon wat dingen uitproberen bij je zoon, als ik jou was.

Koraal82, owly and cosdy like this.
  16. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,189
    113
    Een verzwaringsdeken

Koraal82 likes this.
  17. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

De ergotherapeut kan SI-therapie geven, dus die inschakelen is inderdaad een goed plan.
    Bij mijn dochter met ASS hielp voor volle hoofden om het letterlijk leeg te tekenen samen. Dus samen de dag doorlopen, uittekenen en alle openstaande mapjes sluiten. Ook haar verzwaringsdeken hielp. Toen ze nog jonger was hielp borstelen en diepe druk geven erg goed. (onderdeel van SI-therapie) Inmiddels heeft ze het niet meer nodig en slaapt ze makkelijker in.

Koraal82 likes this.
  18. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,278
    1,441
    113
    Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag!

19. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

Oct 22, 2018
    4,210
    1,753
    113
    Female
    Douchen, wandelen

Koraal82 likes this.
  20. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Je kunt ook kijken naar het afbouwen van de prikkels aan het einde van de dag. Dus wat heeft hij al nodig voor hij zijn bed in stapt. Bijv geen scherm aan, maar samen nog even op de bank voor lezen. Douchen en wandelen werd ook al genoemd, dat zijn ook mooie dingen die kunnen helpen om al wat te ontprikkelen voor het slapen.

Je zou ook nog kunnen denken aan Relax kids. Dat zijn een soort mindfullnes verhaaltjes.

Koraal82 likes this.

Share This Page