Weinig follikels en amh...?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Asley, Jan 10, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Hoi lieve mensen,

Wij hebben net onze eerste icsi poging achter de rug vanwege weinig zaad.
    Ik heb 15 dagen triptofem gespoten en 12 dagen 150 ie menopur. Op cd 15 de otrivelle gespoten en dan 17 punctie. Nu had ik maar 5 follikels, voor de zekerheid heeft de gyn er toch 7 aangeprikt, waar maar 3 eitjes uitgekomen zijn... Ik vond dit persoonlijk een grote teleurstelling, je leest vaak over veel meer eitjes. Ik ben zelf 26 en voor zover ze de vrouw onderzoeken wanneer er in eerste instantie bij de man wat is is, is er bij mij niets mis. Maar hoormoonwaardes enzo zijn bij mij voor zover bekend nooit geprikt..
    Als ik zoek op 3 eitjes bij punctie kom ik vooral mensen met een laag amh tegen en daar ben ik van geschrokken. Zal ik dan ook een laag amh hebben..?

Bij de uitgangsecho zag mijn gyn ruim voldoende follikels klaar liggen. Hij vermoedde dan ook geen ver roerde overgang. Maar de resultaten lijken nu naar wat anders te wijzen..? Zijn er hier meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Van de drie eitjes waren er trouwens twee volwassen en deze zijn ook beide goed bevrucht en gedeeld. Ik hoop dat ik de eerste nu in mijn buik aan het broeden ben. Op een cryo moesten we volgens de embrioloog niet rekenen gezien de hoge eisen voor cryos. Daar ga ik dus maar niet vanuit. En dat brengt mij wel weer zorgen, op deze manier ga je snel door je pogingen heen...

Hoop dat er succes verhalen zijn en dat dit niet hoeft te betekenen dat ik een paar amh heb:).
    En we twijfelen ook of we obv deze resultaten een eventuele volgende poging niet beter naar Gent kunnen gaan..?

Liefs!

2. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Ik heb zelf een laag amh en het aantal follikels bij jou na stimulatie is wel heel weinig voor jouw leeftijd. Een normale situatie is ongeveer 25 a 30 eitjes vooraf klaar liggend waar er makkelijk 15 van gepuncteerd moeten kunnen worden na stimulatie.

Ik zou de gynaecoloog dus vragen naar aan amh test. Overigens kan het, gezien je leeftijd, dat deze embryo’s een prachtig zwanger resultaat geven hè? Het is meer dat als je ook een gezinswens hebt voor meerdere kinderen je goed weet waar je staat.

3. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Gekke is dat mijn gyn steeds zei dat mijn lichaam goed reageerde. Maar mijn gevoel zegt heel wat anders. En op internet lees ik ook alleen mensen met een laag amh bij zo weinig eitjes...
    Hoop dat het ziekenhuis mijn amh wil meten als deze niet lukt. Dan kunnen we beslissen om dan toch maar dd te gaan.

4. Fennec

Fennec Fanatiek lid

Dec 30, 2016
    2,480
    2,974
    113
    ICT-er bij overheid
    Misschien vragen om Gonal f ipv Menopur volgende ronde. Van Menopur hoor ik vaker dat de opbrengst lager is (maar kwaliteit beter).

5. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Het hoeft niet perse een laag amh te betekenen. Mogelijk was de medicatie te laag. Of voor jou niet de juiste. Waarom heb je geen gonal f gehad?

Ik was zelf 28 met icsi 1 en had een bovengemiddeld AMH voor die leeftijd. Ik meen 3.5 ofzo. Ik had 150 gonal f gespoten en had 8 eitjes, waarvan maar 2 goede eitjes. 1 daarvan bevrucht. Ik was ook enorm teleurgesteld, de arts had dit ook niet verwacht en wilde bij icsi 2 ophogen. Maar icsi 2 is nooit nodig geweest :)

6. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Zat ik inderdaad ook aan te denken. Al vind ik die wisseling ook wel spannend gezien ik met menopur van de twee eitjes er wel twee bevrucht heb. Met gronal f heb je dat volgens mij niet zo snel? Gezien ze van minder kwaliteit zijn..?

7. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Wauw jouw berichtje stelt mij echt gerust!! Testte ze bij jou standaard je amh?
    Ik weet ook niet waarom ik menopur gespoten heb gezien mijn leeftijd. Krijg het idee dat mijn ziekenhuis het standaard gebruikt. Maar heb het helaas nog nooit aan mijn arts kunnen vragen, kreeg tijdens de icsi steeds een andere ivm kerstvakantie. Wil het wel nog vragen.
    Maar zo zie je maar dat gronal f dus ook niet perse meer oplevert en dat het in jouw geval dus ook niet nodig was. Al had jij wel 8 eitjes en ik maar 3. Hoop dat ik ook gewoon geen volgende keer hoef! :)

Tijdens de eerste echo rond mijn eisprong in mijn gewone cyclus zag mijn gyn ook ruim voldoende follikels klaar liggen. Ik heb gister avond mij wat meer verdiept in wat amh nou precies inhoud. Maar als je amh laag is dan had hij volgens mij niet ruim voldoende follikels kunnen zien?! :)

8. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    AMH wordt in Nederland inderdaad niet standaard bepaald geloof ik. Ik ben in Düsseldorf geweest, vandaar. Als het aan het ziekenhuis in NL had gelegen dan had ik eerst 12x iui moeten doen, terwijl het zaad echt icsi kwaliteit was. Ben na een aantal iui op eigen houtje naar Düsseldorf gegaan en die bevestigenden dat iui kansloos was. Vandaar.

Van de 8 eitjes waren er 3 niet rijp en 3 ongeschikt. 2 goede over. Bij mij had de punctie dus mogelijk ook een dag later gemoeten, maar de follikels waren wel voldoende groot bij de punctie. Zo zie je maar weer dat daar dus ook bij iedereen verschil in zit.

Je amh vragen kan ik trouwens niet beantwoorden. Je kunt die eventueel eens voorleggen in het Düsseldorf topic hier op zp. Daar zaten toen ik er nog actief was altijd wel vrouwen die er verstand van hadden, omdat Düsseldorf erg goed is in het behandelen van vrouwen met laag amh.

Laat je weten hoe deze poging os afgelopen?

Asley likes this.
  9. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Dankjewel! Denk dat ik maar probeer rustig af te wachten en mijn vragen bij de gyn neer ga leggen als dat nog nodig is. Gister hebben we in studies gevonden dat je op een echo idd ook kan zien of je amh vermoedelijk laag is of niet. Je moet dan wel rond je eisprong een echo hebben volgens mij, maar dat had ik toen toevallig :) De arts zei toen al dst ik niet in de vervroegde overgang was, omdat hij ruim voldoende follikels zag. Dus laat ik daar maar vanuit gaan. En mocht het nodig zijn hopelijk de volgende ronde met meer of andere hormonen veel beter reageer:thumup:

10. lynole

lynole Fanatiek lid

Nov 22, 2014
    1,433
    587
    113
    Female
    Het aantal follikels wat op de uitgangecho klaar ligt kan een indicatie geven voor een laag amh.

De opbrengst kan van heel veel factoren afhankelijk zijn en soms kan een dosis hoger op een dag meer spuiten al heel veel verschil maken. Ook een ander soort medicijn kan de opbrengst anders zijn.

Ik heb een laag amh (0,4) en heb in alle 4 mijn icsi behandelingen nooit meer dan 6 follikels gehad en vaak waren het er minder.

Uit de poging waar mijn dochter en zoon uit zijn ontstaan had ik 5 follikels, 5 eicellen waarvan 1 niet rijp, 1 te rijp en 3 goede eicellen. Deze zijn alle 3 bevrucht en der verse tp was raak, andere 2 zijn cryo's geworden en de 2de cryo is mijn zoon.

Asley likes this.
  11. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

Jul 11, 2012
    3,880
    330
    83
    Female
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Het kan zomaar zijn dat jij niet reageert op een lage dosis. Ik spoot 300ie omdat mijn lijf op minder niet reageerde en mijn amh was prima.

Overigens een raar antwoord van de embryoloog.. ik had deze poging maar 3 eitjes, 2 bevrucht, 1 zie banner en de ander is mooi in de vriezer!!!! Je kan er 10 hebben en geen cryo en weinig bevruchtingen en een cryo.

Asley likes this.
  12. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Ik denk dat de embryoloog geen valse verwachtingen wilde geven ofzo. Misschien zag ze aan onze embryo al dat het er niet goed uit zag? Al zei ze wel wat het twee goede embryo's waren, neem aan dat als ze slecht waren ze dat ook wel zei.

Jouw verhaal stelt mij wel gerust! Hopelijk hebben wij ook gene cryo meer nodig:).. Had jij 3 eitjes met 300 ei? En toch geen laag amh? Zegt dus allemaal niets, fijn! Zit bij mij ook helemaal niet in de familie ofzo..

13. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Vijf eitjes is best veel met zo'n laag amh toch?! :) fijn wat het allemaal is goed gekomen! Wel een lange we geweest zo te lezen. Maar de uitkomst is geweldig!!

Had jij weinig follikels op de uitgangsecho, of is daar toen niets over gezegd?

14. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

Jul 11, 2012
    3,880
    330
    83
    Female
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Mijn amh was vorig jaar, jaar vd poging 2.3 nog met 40 jaar(mijn amh was op mijn 35e 4.4 dus altijd al goed geweest). Dit was de eerste poging waar ik zo weinig eitjes had, normaal rond de 9. Ze zeiden tegen mij dat minder eitjes soms wel betere kwaliteit opleverde. Nu heb ik na de punctie in tranen gezeten. Zei manlief, schat als we zwanger raken van een van deze 3 zeur je niet meer maar ik dacht gelijk dat het over was... dus hou hoop, er hoeft maar 1 gouden ei tussen te zitten!!!

Asley likes this.
  15. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    3,477
    1,140
    113
    Almere
    #15 Tess27, Jan 13, 2019
    Last edited: Jan 13, 2019
    Ik heb de allereerste icsi maar 2 eicellen gehad bij de punctie waar 1 van bevrucht was .

Het was heel erg zoeken naar een dosis, daarvoor 2x afgebroken.

Dus misschien heb je wel gewoon meer medicatie nodig.

Asley likes this.
  16. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Jeetje wat heb jij al ene weg gehad!! :( is er nog meer aan de hand zeker dan alleen slecht zaad?
    Jouw amh was ook goed? Goed te lezen dat weinig eitjes lang niet altijd laag amh betekend :)

17. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Klinkt goed!!! :D

18. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    3,477
    1,140
    113
    Almere

Klopt bij ons (mijn vriend) bleek een DNA afwijking en vandaar alles voor niets gedaan.
    Mijn AMH was prima want alle andere keren zoveel meer eitjes dat zelfs dat niet ‘gezond’ was

Asley likes this.
  19. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Jeetje dat is wel heftig om dat zo mee te maken:(. Hoop dat het nog goed gaat komen bij jullie op welke manier dan ook.

Goed te lezen dat de eerste poging niet alles zegt. Ik had niet meer gedacht dat ik ooit veel meer eitjes zou kunnen maken. Maar zoals ik bij jou lees is er dus nog niets uitgesloten:) Teveel is inderdaad ook niet goed. Gemiddeld lijkt ik het beste !

20. lynole

lynole Fanatiek lid

Nov 22, 2014
    1,433
    587
    113
    Female
    5 is in verhouding nog best veel inderdaad en zoals de arts zegt je eitjes zijn nog jong maar je hebt er niet zoveel. Was 28 bij de 1ste poging.

Ik had bij mijn icsi pogingen een heel verschillendel aantal follikel.
    Icsi 1: 6 follikels (poging gestopt)
    Icsi 2: 4 follikels (2 eicellen)
    Icsi 3: 3 follikels (poging gestopt)
    Icsi 4: 5 follikels (5 eicellen)

Asley likes this.

Share This Page