Mijn meid wil maar niet op het potje of op toilet zitten, ze is teeeeee angstig. Iemand tips ervoor? Ze moet echt uit de luier want ze is te oud en het is niet leuk meer om face 2 face te staan met een dikke grote mensen drol (arme ik)
Mijn tip: maak er niet een te groot issue van, geen dwang, maar spelenderwijs. En verder: probeer er anders tegen aan te kijken. Jij kunt je kind niet zindelijk 'maken', ze zal zindelijk zijn wanneer ze er aan toe is, lichamelijk en emotioneel. Geduld dus!
Hoe oud is je kindje? Als ik jou was zou ik zeker niks forseren dit kan namelijk zo averechts werken. Je kindje moet de wc/potje als iets leuks zien. Mijn zoontjes zijn nu ook zinderlijk sinds kort. We hebben dit eerder geprobeerd maar was ook niet zo leuk. Ze wilden beide de luier om, we hebben dit ook gewoon gedaan en een paar weken gewacht. Toen we er weer mee bezig zijn gegaan en hebben we een plaskaart gemaakt en stickers gekocht en hier mee belonen wij hun als ze hebben geplast of de grote boodschap hebben gedaan. Had het niet verwacht maar dit werkt bij ons echt prima. Succes hopelijk heeft je meisje snel minder angst
stickerkaart boven het potje hangen en iedere keer als er (per ongeluk) iets in 'valt' een sticker plakken. een onderbroek onder de luier aantrekken, dan voelt het vies en nat en als je kindje er aan toe is worden ze erg snel zindelijk. (tip: koop goedkope onderbroekjes bij de zeeman o.i.d.) Bij de hema verkopen ze wasbare trainings onderbroeken, hetzelfde effect als een onderbroek onder de luier maar dan alles in een. vooral veel complimentjes geven als het een keertje lukt, en vooral niet boos worden als het misgaat. succes!
hier precies hetzelfde.. vreselijk, dacht dat het nooit ging gebeuren. En als ze er dan eens op zat, dan gebeurde er niks.. ze kan het heeeeel lang ophouden. Nu een hele tijd niks mee gedaan en toevallig gisteren weer begonnen. Gewoon onderbroekje aan en gaanmetdiebanaan. Duidelijk gezegd dat ze dus niet kon plassen, want dan werd alles nat. Gelukkig snapte ze dat wel, en ja hoor, wel 1 sticker verdiend! maar goed, ze houdt het dus op tot ze naar bed gaat, want dan krijgt ze een luier aan Nu we vandaag boodschappen gingen doen heb ik een onderbroekje in de luier gedaan, dat werkte ook wel. maar goed, tips heb ik niet echt. boekjes, filmpjes, dansjes, stickers, we hebben het allemaal al gedaan, ik neem aan, jullie ook neem ik aan
Zoals ook al eerder gezegd is, kun je dit naar mijn idee niet afdwingen.... hoe graag je ook zou willen. Mijn dochter is nu ruim 3, bijna 3,5 jaar en ook ik had haar graag erder zindelijk gezien, maar helaas ze was echt bang voor de wc en het potje. Dus had het eerst weer laten zitten. Ik kan en wil haar niet dwingen werkt alleen maar averechts. Ik kreeg zelfs al opmerkingen uit de omgeving of ze nou nog steeds niet zindelijk was! Uiteindelijk een maand geleden ongeveer vertelde ze me dat ze aan het plassen was, en die periode heb ik aangegrepen om te kijken of het weer lukte. Binnen een week zindelijk, met zelden een ongelukje. Nu was ze er aan toe! Ik weet niet hoe oud je kleintje is, en of je uberhaupt iets aan mijn verhaal hebt, maar mijn tip: probeer er niet teveel nadruk op te leggen Succes!
Ik weet ook niet hoe oud ze is, maar ik zou het ook gewoon lekker laten. Misschien in huis bloot of alleen met een onderbroekje rond laten lopen (verwarming wel wat hoger zetten dan ). Potje in de buurt zetten, zodat ze er op kan als ze wil. En belonen als het lukt. Maar niet pushen...ik geloof niet dat dat werkt. J. durft wel op de wc en het potje, maar vind het totaal niet interessant (eerst wel, maar nu niet meer). Stickers interesseren haar ook niets. Ik wacht dus maar af, zo oud is ze nog niet, we zien wel hoe het gaat.
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij wat hierboven wordt gezegd.. niets forceren! Geen negativiteit of dwang, alleen positiviteit en copmlimenten bij ieder succesje. Mijn zoon plast en poept sinds een maand op het potje (hij wordt over 2 maanden 3 jaar). Ik heb eerst eens een maandje het potje gewoon in de woonkamer gezet, zonder verder iets te doen. Wel uitgelegd wat het was, en dat je daar een plasje op kunt doen. Ook boekjes gehaald bij de bieb over op het potje gaan. Op het moment dat ik hiermee begon was hij wel duidelijk al toe aan zindelijk worden: hij gaf het aan als hij moest plassen of poepen, en als hij gepoept had moest zijn luier DIRECT verschoond worden. Als jouw kind nog geen signalen afgeeft dat ze eraan toe is, zou ik er sowieso nog niet aan beginnen...dan heeft het gewoon nog geen nut, omdat ze dan lichamelijk gezien nog geen controle heeft over het plassen en poepen. Doe je weinig aan. Na een maandje heb ik verteld dat hij nu een grote jongen is, en dat luiers eigenlijk voor baby's zijn. Ook stickers gehaald en een papier in de wc gehangen om ze op te plakken, en uitgelegd wat daar de bedoeling van was. Vervolgens liet ik hem in huis gewoon in zijn blote billen rondlopen, met het potje binnen handbereik, en dan regelmatig vragen of hij al moest plassen/poepen. Zo ja, dan zei ik: o, nou dat kan je ook op het potje doen! Zo ging het eigenlijk meteen heel goed. Inmiddels laat ik hem in huis in een kort broekje zonder luier rondlopen, en die trekt hij zelf naar beneden als hij iets moet doen...weer een stapje verder... Leg je wel uit aan je kind wat de bedoeling van het potje is? Ik denk zelf dat dat het allerbelangrijkste is. Erover praten, samen boekjes lezen, uitleggen dat papa en mama ook naar de wc gaan, etc. etc. Succes!
Ze is 2jr en 8mnd en daarom vind ik dat het echt een x moet gebeuren. Ik probeer het op een leuke manier over te brengen, uitleggen en alle (schoon)familieleden afgaan die ook naar het toilet gaan hahaha. Sinds 2 dagen zit ze op de klep van t toilet en complimenteer ik haar ook en dat ze een grote meid is. Ze vindt dat heel erg leuk, maar verder dan dat wilt ze niet. Als ik zeg, kom gaan we samen plasje doen, dan wilt ze dat hoe dan ook niet. En hierbij komt kijken dat de jongste ook luiers draagt en zij het daarom ook extra graag wilt.
Ik zou het ook gewoon even laten rusten. Totaal geen aandacht besteden aan het potje/de wc. Probeer het over een maandje nog een keer, wie weet gaat het dan in 1 keer goed. Louise wilde met die leeftijd ook niks van het potje weten hoor. En een maand voor haar 3e verjaardag is ze in 2 weken tijd overdag en snachts zindelijk geworden. Zonder potje, alleen op de wc en met stickervel
In de bieb zijn hele leuke boekjes. Misschien een potje voor de pop? Samen een hele mooie onderbroek kopen? Mijn dochter wilde eerst ook niet. Ze gaf wel aan dat ze ging plassen. steeds gaf ik haar de keuze 'Wil je op het potje of in je luier plassen?' . Ze zei steeds luier en dat was goed. Na een paar weken was het opeens 'op het potje'!
Jij kunt het wel vinden maar als zij niet wil gebeurt het niet hoor! Geduld hebben en over een tijdje nog eens proberen. Mojn oudste wil ook nog niet, so what, komt wel.
Ik snap je frustratie wel, hier ook eentje die niet zindelijk is. Maar gemiddeld gezien worden kinderen tussen de 3 en 4 jaar pas zindelijk overdag. Dit is natuurlijk een gemiddelde, maar ik denk dat je dat wel in je achterhoofd moet houden. Je kunt zindelijkheid nu eenmaal niet dwingen.
mijn dochtertje nu van 2 jaar en 9 maanden oud is sinds een wwek zindelijk geen ene ongelukje gemaakt zaterdag kwam sinterklaas in het land en toen zondags heb ik geprobeert te zeggen van als je oop de wc plast dan komt zwarte piet een kadootje geven in je schoen en sinds dien is ze zindelijk en elke dag heeft ze wel wat in de schoen met drukken deed mijn dochtertje al vanaf 2 jaar en 4 maanden oud ze vond het vies in de luier drukken dus zodoende deed ze dat uit de eigen op de wc nu wilt ze als ze naar bed gaat ook geen luier meer om of als ze ineens wilt slapen smiddags wilt ze ook geen luier om maar dat geven we wel nog maar moet zeggen ook dan is ze vaak wel droog dus ik zal voor snachts ook geen luier meer om doen (van het weekend) gaan we proberen maar ik heb er geen haast bij vind het overdags al knap zat succes