Nu ben ik eens benieuwd. Ik wilde eens experimenteren met bakken zonder suiker. Ik dacht aan bijvoorbeeld een appelcake,als je een echte zoete appel hebt heeft dat weinig zoetigheid nodig denk ik. Maar in de recepten die ik vind wordt er ipv suiker honing gebruikt. Is dat nu zoveel beter?? Nee toch? Mocht iemand een lekker recept hebben hou ik mij aanbevolen.
Rijpe bananen (hoe rijper hoe beter, liefst 50% bruin ), dadels en rozijnen zijn gezonde zoetmakers. Ik ben gek op bananenbrood, bijvoorbeeld recept hieronder. Hier kan je allerlei variaties op verzinnen; zelf bijvoorbeeld een handje dadels, rozijnen en/of gehakte noten aan toevoegen. Of een geraspte appel. Cacao kan je ook weglaten, honing kan je toevoegen. Amandelmeel kan maar je kan ook havermoutmeel of volkoren meel gebruiken. Banaan op de bovenzijde hoeft niet, kan je ook voor wat anders kiezen. En, super handig om in plakken in te vriezen, heb je altijd een super gezond ontbijt/tussendoortje. 4 rijpe bananen (3 voor door het deeg, 1 voor bovenop) 3 eieren 200 g amandelmeel 1 eetlepel cacao 1 theelepel kaneel Handje amandelen Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakvorm met bakpapier. Meng 3 bananen en de eieren in een blender of keukenmachine en mix tot een gladde massa. Voeg amandelmeel, cacao en kaneel toe en meng alles goed door elkaar. Giet het mengsel in de bakvorm.Halveer een banaan in de lengte en leg deze boven op het mengsel en strooi er nog wat amandelen overheen. Bak op 180 voor ongeveer 35-40 minuten (afhankelijk van je oven). Even laten afkoelen en genieten to the max!
Suikervrij bakken ben ik nog niet tegen gekomen. Ze zeggen altijd zonder suiker om er vervolgens dadels en/of honing in te gooien. En je lichaam ziet echt niet het verschil tussen rietsuiker, suiker van een biet of dat van een dadel/honing of ander fruit.
Tnx, bananenbrood maak ik regelmatig, maar wilde nu andere dingen zoals cake proberen. Maar kom dan bij het probleem dat @Lieke1989 beschrijft.
Tja, dat blijf je houden bij fruit, dan zou je misschien met een suikervervanger als stevia moeten gaan werken. Bijvoorbeeld dit: https://www.taartenmaken.nl/recepten/taart-recepten/taart-bakken-met-stevia-natuurlijke-zoetstof-in-plaats-van-suiker/
En dan zou je dit ook nog even kunnen meenemen: https://supersnelgezond.nl/stevia-gezond/. Als iets van nature zoet smaakt zullen er altijd suikers inzitten alleen denk ik dat je beter natuurlijke suikers kunt gebruiken dan een hoeveelheid kristalsuiker of basterdsuiker.
Kristalsuiker is ook net zo goed een natuurlijke suiker, het is gemaakt van bieten. Dat geld trouwens ook voor basterdsuiker al is dat wel wat meer bewerkt. Zelfs zoetstoffen die kunstmatig worden genoemd hebben een natuurlijke oorsprong, denk bijvoorbeeld maar aan de berk en xilitol of je eigen voorbeeld zoals stevia. Ook dat is gewoon een plantje die ze bewerken om de zoetstoffen eruit te halen.
Ik ben gek op bakken maar zonder suiker zo niet lekker (ondanks de bananen, dadels etc) Dan eten we maar een klein stukje....
Suiker heeft naast smaak ook nog een andere functie in baksels, nl. structuur. Dus gewoon vervangen zou ik daarom niet doen.
Ik gebruikte al alternatief van normale suiker of stevia kokosbloesemsuiker wat een "gezondere" optie is en enorm lekker in baksels. Misschien even het googlen waard.
Hier in de stad verkopen ze taartjes van SUE. Dat zijn taartjes die zonder suiker, gluten, dierlijke vetten en kleurstoffen worden gemaakt. Voor de (zoete) bodem gebruiken ze vaak een combi van noten en dadels die ze eerst laten weken en dan door de blender halen om ze daarna tot een bodem te drukken. Voor de vulling gebruiken ze inderdaad veel zoete fruitsoorten en als je cashewnoten een nachtje laat weken in soya of water dan kun je de dag erna een soort cheesecake achtige substantie ervan maken wat je door je fruit kunt roeren met een beetje agar agar zodat het opstijft. Ik heb ooit hun mango bite nagemaakt en het is echt makkelijk te maken en zo lekker! Je hebt echt geen suiker nodig, want het is al zoet genoeg.
Maar dat hoeft ook niet...het gaat erom dat gewone suiker verder geen voedingswaarde heeft waar dadels dat bijv wel hebben.
Ik heb een paar kookboeken van Amber Albarda en ik heb ooit een cursus gezond bakken gedaan. Maar heel eerlijk... als ik al die dure noten en dadels moet fijn malen voor een matig droog taartje.. vind ik het eigenlijk zonde. Doe me dan maar een lekker glaasje wijn met een schaaltje hele nootjes en dadels, daar geniet ik veel meer van... dan sla ik de koffie met gebak wel over Mijn kinderen lusten het ook echt niet. Ik heb een vriendin die suikervrij bakt met chemische suikervervangers erin. Persoonlijk hou ik daar ook niet zo van, het lijkt me niet echt gezonder, maar het smaakt wel goed
Ik heb weleens een kruidkoek gebakken met alleen honing en appelstroop als zoetmakers. Ook maak ik weleens een mini chocoladetaartje met 1 theelepel rietsuiker en verder een cupje servero appelmoes. Maar helemaa l zonder suiker is volgens mij niet te doen.
Wat is je doel voor het suikervrij bakken? Wil je zonder een enkele vorm van suiker bakken dan wordt het denk ik erg moeilijk. Er zijn 3 groepen suikers; geraffineerd, ongeraffineerd en natuurlijke suikers. De geraffineerde zijn bewerkt en gezuiverd in de fabriek waardoor er geen enkele voedingsstof meer inzit. Bijv. Kristalsuiker. De ongeraffineerde zijn ook bewerkt; ze zijn uit het origenele product gehaald waardoor wij ze kunnen gebruiken. Bijv. Agavesiroop en honing. Natuurlijke suikers zijn helemaal niet bewerkt en zitten nog in het natuurlijke product. Bijv. Fruitsuiker. Om iets te zoeten zul je dus 1 van bovenstaande suikers moeten gebruiken. ( wil je geen suiker voor de lijn dan kun je beter niet bakken)
Nee ik hoef niet compleet suikervrij te bakken. Maar wat gezonder zeg maar. Dat is ook de reden. Als je ziet wat er aan kristalsuiker gaat in een gemiddelde cake,dan is dat echt megaveel. En zeker met appel krijgt iets al gauw een zoetere smaak, dus ik ben op zoek naar een iets gezondere variant dan de standaard baksels met een pond suiker
Bananen pannenkoeken zijn ook zo goddelijk als ontbijt en hebben ook geen suiker nodig. Heel simpel, 1 banaan, 2 eieren en een snuf kaneel mixen en daar kleine pannenkoeken van bakken. Dan serveren met wat rood fruit erbij en voila, lekker zoet ontbijt zonder toegevoegde suikers. Als ik suikervrij bak ( wat ik eerlijk gezegd weinig doe ) dan gebruik ik wel het soort fruit als de zoetmaker, dus inderdaad kleine appelgebakjes met rijpe zoete appels bijvoorbeeld. Of inderdaad bananen cake en dan de banaan als zoetmaker gebruiker. Hier vinden de kinderen dit recept altijd erg lekker https://www.lekkerensimpel.com/kruidig-bananenbrood-gezond/
Deze vind ik erg lekker, lang niet meer gemaakt trouwens. Is gluten en melkvrij. Op de eieren na veganistich. Ik gebruik ipv kokosbloesemsuiker honing en wat minder. Wat heb je nodig? Voor een springvorm met diameter van 22/24 cm: •120 gr havermoutvlokken of boekweitvlokken •70 gr kokosolie of ongezouten grasboter/roomboter •70 gr kokosbloesemsuiker •2 eieren •1 theelepel vanille extract •300 gr rasp van winterpeen •2 theelepels wijnsteenbakpoeder •2 tot 3 theelepels kaneel of koekkruiden •1 theelepel gemalen kardemom •1 theelepel gemberpoeder •een snufje keltisch zeezout •40 gr fijngesneden gedroogde abrikozen Voor de frosting: •100 gr cashewnoten •3 eetlepels amandelmelk of romige kokosmelk •3 eetlepels rijststroop •1 citroen, liefst biologisch •1 eetlepel kokosolie •75 gr walnoten •Een handjevol amandelschaafsel worteltaart Hoe maak je de worteltaart? Verwarm de oven voor op 170 graden hete lucht. Doe bakpapier tussen de bodem en ring van de springvorm en knip het restant weg. Vet het blik in met kokosolie. Maal de havermoutvlokken fijn in de keukenmachine. Hoe fijner het meel, hoe fijner de taart wordt. Rasp ook de wortel. Ik doe zelf half fijn en half grof raspen. Zo ontstaan er een iets grovere en stevigere textuur van de taart. Smelt de kokosolie au bain marie. Klop in de tussentijd de eieren met de kokosbloesemsuiker luchtig met een mixer. Voeg vervolgens vanille extract en kokosolie toe en mix nog eens totdat het een luchtig beslag wordt. Schep de geraspte wortel erdoor. Het mengsel ziet er nog niet zo appetijtelijk uit, dus kijk hier even doorheen Het gaat om het eindresultaat. In een andere kom meng je de havermeel, bakpoeder, kaneel, gemberpoeder, kardemom, zout en stukjes abrikoos. Schep nu het natte wortelmengsel erbij en meng goed. Schep het vervolgens in de springvorm en bak nu in ca 50 minuten gaar en bruin op 170 graden. In sommige ovens gaat het iets sneller en het kan ook langer duren, dus houd het taartje goed in de gaten. Prik er zo nu en dan eens met een sateprikker in. Die moet er schoon uitkomen en de bovenkant van de taart moet stevig aanvoelen. Laat hem minimaal een half uur afkoelen voordat je hem serveert. Je kunt hem het beste in de koelkast bewaren. Hoe maak je de frosting? Rasp de schil van de citroen af en pers de citroen helemaal uit. Doe nu alles in de keukenmachine: citroenschil, een deel van het sap, amandelmelk, rijststroop en kokosolie. Laat de keukenmachine een paar minuten draaien totdat je een mooie romige massa hebt. Als hij nog te dik is, doe je er nog wat citroensap bij. Laat het even opstijven in de koelkast en smeer de frosting rijkelijk op de worteltaart. Versier met de walnoten en bestrooi met het amandelschaafsel.