Ik zit met dilemma... Omdat we komende zomer meerdere landen gaan bezoeken, moet mijn zoon (op basis van zijn lengte) in een autostoel zitten. Nu is hij 146 cm en 37 kilo en de grap is, autostoeltjes gaan tot 36 kilo... Dus is te klein om zonder vervoerd te worden en blijkbaar te zwaar voor een autostoeltje Nu heeft hij helemaal geen overgewicht, maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Mogelijk groeit hij nog wat (maar zal nooit veel zijn). Misschien geef ik 'm wel plateauzolen aan voor de reis Maar voordat ik dit soort rigoureuze beslissing neem, heeft iemand ervaring of tips voor mij?
Je bedoeld een zitverhoger? Moet hij echt met 146 cm nog in een autostoel of op een zitverhoger? In welke landen geldt dat dan? Wij hebben eens een opblaasbare zitverhoger meegenomen in het vliegtuig. Kon gewoon mee als handbagage.
Ja, dat bedoel ik eigenlijk ook. Maar ook daar is hij te zwaar voor. En in Duitsland en Oostenrijk is het verplicht tot 150 cm. En ik heb gekeken naar een opblaasbare, maar je raad het al, hij is te zwaar...
Maar die ene kilo maakt voor een zitverhoger toch niet uit? Ze zullen hem van te voren niet gaan wegen.
In dit topic staat ergens halverwege dat iemand gebeld heeft met de juridische afdeling van de anwb en dat die zeiden dat je kind niet in een zitje hoeft als het zwaarder is dan 36 kg, mits hij wel goed in de gordel past. https://www.camping-frankrijk.nl/forum/topic.aspx?id=13299
Met 10 jaar nog op een zitverhoger? Wauw dat wist ik niet. Ik zou hem gewoon op een zitverhoger zetten, die ene kilo maakt toch niets uit?
Nou, die ene kilo maakt qua veiligheid niets uit natuurlijk. Er zit altijd wel een (ruime) marge in dat soort dingen. Net als fietsstoeltjes die tot 15 kg kunnen, daar kun je je kind van 18 kg ook echt nog wel veilig inzetten.
@Angel1980 ze zullen bij controle eerder kijken of hij groot genoeg is dan controleren of hij niet te zwaar weegt voor de verhoger. (Eerste is in principe van buiten de auto te zien, hoogte hoofd tenopzIchte van raam, 2e juist niet) Hier in Duitsland echt geen problemen mee gehad overigens, in de praktijk maakt het vaak ook uit hoe je kind in de gordel zit, kan die lager worden gesteld, heb je een bescherming voor het in de nek snijden etc.
Dat is zeker waar. Ik denk dat ik voor een opblaasbare ga, aangezien we in Polen, Slovenië en Kroatië geen zitverhoger nodig hebben. Dat scheelt weer ruimte
Hmmm, ik heb vandaag geboekt voor een vakantie in duitsland en dacht hier net ook aan. Ik weet zeker dat onze middelste (net 1,35m) er weer op moet, maar de oudste (1,47 en 37 kilo) wordt een twijfel.....en een drama! Dan heb ik weer 3 stoelen op de achterbank.