Overgang naar 1 slaapje? Of iets anders?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gwenvd, 15 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Al sinds mijn zoontje geboren is loopt hij met slapen te rotzooien.

inmiddels is hij 11 maanden en het is nog steeds geen feest. Nu lijkt hij een overgang te maken naar 1 slaapje maar toch ook niet.

Ik weet t niet meer... Willen jullie eens meekijken en denken? Tot nu toe altijd veel aan gehad.

Voorheen ging het dagelijks ongeveer zo:

wakker tussen 05.30 en 06.30
    tussen 08.00 en 09.00 naar bed, afhankelijk hoe laat hij wakker was en hoe moe hij was. Dan tussen de 1 en 2 uur slapen.
    tussen 12.30 en 13.30 naar bed, slapen 1 uur of 1,5 niet langer.
    18.45 naar bed en dan sliep hij voor 19.00 altijd wel, heel soms 19.15
    Dan kwam hij wel weer tussen 22.00 en 01.00 voor een fles en tussen 03.00 en 05.00 nog een keer om vervolgens weer vroeg wakker te worden.

Nu gaat het wisselend, als hij vroeg wakker is doet hij 2 slaapjes, in de ochtend zo lang als hij wilt, in de middag maximaal 3 kwartier en laat ik hem tot niet later dan 15.00 slapen. Hij heeft de ene keer moeite met in slaap komen, zowel in de ochtend als middag. Maar ook vaak genoeg is hij zo weg. Geen touw aan vast te knopen.
    In de avond gaat hij niet meer slapen als hij 2 slaapjes heeft gedaan. We doen hem net als normaal naar bed, zelfde ritueel alles, hij ligt even rustig en begint dan te rotzooien. We hebben al van alles geprobeerd:
    - in bed laten houdt hij een tijd vol maar uiteindelijk gaat hij huilen waardoor onze oudste niet kan slapen, na ruim een uur of langer valt hij dan in slaap met een hele rommelige nacht als gevolg (denk aan elk uur jammeren)
    - in mijn armen in slaap laten vallen, na 3 kwartier lukt dat maar daarop volgt een hele rommelige nacht.
    - weer uit bed halen, mee naar beneden en even in de box spelen lijkt het beste te helpen. Dan weer rond kwart over 8 naar boven en slapen. dan komt hij rond 01.00 voor een speentje (ik steeds voor niks een flesje gemaakt) en dan om 05.00 een flesje. Maar dan... als hij om 06.00 wakker wordt moet hij wel 2 slaapjes doen, maar nu vanmorgen werd hij 06.45 wakker, dan redden we 2 slaapjes niet meer. Als hij om 09.30 dan naar bed gaat slaapt hij smiddags niet meer op tijd en wordt het in de avond helemaal drama.

Nu heb ik hem wakker gehouden tot iets over 11e. hopelijk maakt hij een lange tuk. Ik heb hem al een paar dagen wakker gehouden maar dan wordt hij oververmoeid en moeten we weer terug naar 2 slaapjes. Logisch want hij is nog maar 11 maanden.

Herkennen jullie deze overgang? hebben jullie tips? doe ik iets verkeerd? Hoelang duurde die overgang bij jullie? Bij mijn oudste was het na zijn eerste veraardag gewoon ineens zover en hadden we verder geen weken last ofzo.

2. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Oh dat hebben wij ook een tijdje gehad.. Hier zijn wij altijd wel tussen half 6 en 6 uur wakker. Dan gingen ze rond half 10 op bed tot ze wakker werden (uiterlijk half 12)... En dan rond 3u nog een uurtje echt niet langer.. Dan waren ze rond 19.00 uur moe genoeg en weer op bed te gaan.

Nu doen we nog maar 1 slaapje, daar loop ik zelf nog mee te spelen. Probeer dat nu rond half 1 te doen. Vandaag was het dus half 11 tot 12u.. Ze gaan daarna niet meer.. (1,5 jr).,

3. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Hier hield ik juist aan in de ochtend een kort slaapje.
    Wakker rond 7.00 (is een korte tijd zelfs 7.30 geweest, dat was even feest voor ons)
    Slapen tussen 9.00/9.30 en dan max 1 uur.
    Rond 13.00 weer slapen tot max 15.30/16.00
    Naar bed rond 19.00

Op een geven moment was hier de bedtijd 18.00 dit hebben zij op deze manier kunnen opschuiven naar 19.00 uur. Hierdoor werden de ochtenden ook minder vroeg. 19.30 naar bed lukt ons echt niet. Daar is ze gewoon te moe voor. Nu is onze dochter 13 maanden en nog steeds is dit ons ritme. Enige is dat de duur van de slaapjes enorm kan verschillen.

Hier ook een tijdje dat de nachten rommelde toen. Ik liet haar echt huilen, want merkte door haar eruit te halen dat ze dacht dat het tijd was om te spelen. Terwijl het nacht was.... Ook geen flesjes gegeven. En ja ze werd dan echt kwaad. Heeft een ruime week geduurd om dit te doorbreken. Maar wel met als gevolg dat de nachten daarna goed zijn gegaan! Doorbijten was het wel, vooral om niet te toe te geven. En wat betreft laten huilen, als er echt iets is dan hoor ik dit wel aan haar manier van huilen. Oh ja en ik liet het muziekje van de babyfoon weer afspelen om te laten merken dat het echt nog tijd was om te slapen. Haalde haar ook niet uit bed, zei niets ook. Echt alleen muziekje aan en eventueel toedekken.

Misschien heb je hier iets aan!

4. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Klinkt herkenbaar. Alleen is mijn baby 7 maanden. En is dit al sinds haar geboorte een struggle. Ik lees dus mee.

Wat ik wel vast wil zeggen is dat ik begrijp dat het echt heel vermoeiend kan zijn! Wat ik nu probeer te bedenken is, dat ik voorlopig gewoon haar ritme volg en accepteren dat het heel zwaar is. Niet meer tegen vechten zegmaar. Even mezelf wegcijferen nu. "Het is een fase" hoor ik wel eens, haha!

conejita vindt dit leuk.
  5. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Is dit misschien sinds het verzetten van de klok?

mijn zoontje is ongeveer even oud, maar die slaapt echt nog 2x.
    Rond 9.15 tot 10.30 ongeveer en dan rond 14.30 tot 16.00 ongeveer. En dan rond 29u weer naar bed.
    ik zou hem iig nog niet te lang wakker houden, meestal werkt dat alleen maar averechts.

6. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Voorheen was hij rond 19.00 ook echt moe en ging lief slapen. Maar nu dus niet meer. Met het verzetten van de klok hadden we hem vrij snel weer in T nieuwe ritme, het begon echt ruim daarna pas.

@RobinBird hou vol! Voor ons was het ook het zwaarst toen we omdat gingen ergeren en iets aantrokken van andere die zeiden dat hij allang zou moeten doorslapen en geen fles meer moest. (Tips zijn prima hoor bedoel meer de belerende mensen).

We hebben geaccepteerd dat we vroeg naar bed moeten en dat hij schijnbaar die flessen nodig heeft, dat geeft veel rust. We krijgen alleen onrust als dit ineens weer veranderd.

Vanmorgen van iets over 11e tot 14.00 geslapen. Vanavond om 19.00 meteen geëmmer dus mee naar beneden. Nu ligt hij er net weer in, hopelijk nu wel slapen.

Omdat hij altijd lief ging slapen en ook overdag meestal lieg gaat slapen heb ik niet het idee dat het een spelletje is. Als ik wel dit idee krijg gaat hij niet meer mee naar beneden.

RobinBird vindt dit leuk.
  7. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ook nu gaat hij niet slapen :(

8. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Slaapt hij inmiddels? Zo niet, dan zul je nu wellicht wel gefrustreerd zijn. Probeer even een kopje thee te drinken met baby beneden. Over kwartiertje weer opnieuw proberen.

Wat mij overigens wel erg fijn lijkt is dat ik lees dat hij overdag wel wat uren achter elkaar slaapt. Mijn meisje heeft dat nooit gedaan nog. Max 45 minuten. 2x per dag. En daar ben ik dan vaak anderhalf uur mee bezig om haar in slaap te krijgen. Ik bedoel dit overigens niet om te zeggen van 'kijk eens hoe zwaar ik het heb'. Maar hopelijk kun je proberen een beetje te berusten en genieten van de momenten overdag die je voor jezelf hebt? Of ervaar je dat niet zo?

9. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    Pittig hoor! Heel herkenbaar ook. Onze dochter was een huilbaby het eerste half jaar. Vanaf toen werd met kleine stapjes het slapen overdag en in de nacht beter. Ik heb veel gehad aan het boek droomrite en slaapconsult van Stephanie Lampe.

Vanaf ongeveer eind maand 9, begin maand 10 is er een duidelijk ritme gekomen. De nachten werden toen ook beter. Nu mogen we echt niet klagen. Het eerste jaar was heel zwaar, maar het is gelukt! Ik had ook een postnatale depressie, voor mij was slaap ook nog eens extra belangrijk. Het was echt overleven.

Het zijn echt fases..... Het komt echt goed! Alleen als je er.middenin zit, kan het zo onwijs zwaar zijn!

10. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Hij is uiteindelijk om 21.00 gaan slapen. Om 0.00 een flesje maar nog geen 90 cc op en daarna tot half 7 aan een stuk geslapen.

Het is zo dubbel, de nachten zijn eindelijk na 11 maanden erg prettig zo maar we hebben geen avond meer. En nu de kinderen natuurlijk elke dag thuis zijn is onze avond heilig.

We gaan vanavond proberen hem gewoon tot 20.00 beneden te houden en dan pas voor het eerst naar bed. Ook geen 3 uur slapen overdag.

@RobinBird zo kom je ook niet over hoor! Ja het is inderdaad erg fijn! Heeft ook een tijdje geduurd maar uiteindelijk een goed ritme overdag. Met 3 kwartier kun je ook je niks.
    Ik ben in die tijd altijd bezig met mijn studie, huishouden en mijn oudste. Maar heel soms even op de bank :D

@Eikeboompje heel knap van je! Gaat het goed met je?

Onze oudste was veel ziek (normale kinderziektes en oorontstekingen), elke maand wel 1 of 2 keer iets te pakken. Daarnaast veel last van doorkomende tanden en kiezen en door dit alles sliep hij met 2,5 pas door. We hebben 3 maanden geslapen toen kwam nummer 2. Iedereen zei, oh let maar op! Deze gaat goed slapen...

Helaas was deze nog erger, geen last van ziekzijn maar gewoon een heel ander kind. Daarom schieten we af en toe in de vlekken als hij weer eens wat anders verzint dan de normale slechte nachten.

11. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    @Gwenvd Het gaat goed met me, lief dat je het vraagt. Het heeft bijna een jaar geduurd. Ik heb geluk dat ik zo snel weer ben opgeknapt.

Oef... Met 2,5 jaar pas doorslapen. Dat is zwaar. Hopelijk houdt jullie tweede het minder lang vol! Is jullie jongste wel gewoon gezellig als hij wakker is?

12. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Wat fijn! Zeker als je voelt dat je dan weer jezelf bent!

Ja dat was pittig, soms elk uur eruit voor een slokje water, soms uren wakker. Hij had gewoon onwijs last van die tanden en kiezen. Nu slaapt hij gelukkig klokje rond.

De jongste wisselt heel erg qua gezelligheid, vandaag niet te genieten... ligt nu alweer voor een 2e slaapje maar heeft iets verhoging.
    Ik ga m weer paar dagen op de PCM zetten, even kijken wat T uitmaakt.

13. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Onze zoon sliep met 11 maanden nog maar 1x

als hij bv om 6:00 om de fles kwam gaf ik deze en legde ik hem terug meestal slaapt hij tot 8:00 uur. Dan om 12:30 terug naar bed waar hij tot 15:30/16:00 sliep en om 19:00 weer naar bed

14. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    ja het is fijn als ze daarna nog een flinke tuk maken. Helaas zijn wij al blij als hij 06.45 redt.

Ik snap echt niks meer van mijn eigen kind.

Gister hele dag moe en hangerig (wel ietsie verhoging, 37.8 en later 37.6). 2 slaapjes gedaan. Met avond eten echt heel moe, 19.00 naar bed, niet willen slapen maar ik zag nu wel dat hij heel moe was. Dus in slaap gewiegd. Hij sliep 19.20. En dan toch weer om 23.00 en 02.30 voor een slok melk komen. Terwijl hij de laatste nachten gewoon 7 uur achter elkaar kon slapen.
    Vanmorgen 06.30 wakker, leek echt te wakker en blij, in 5 minuten werd hij net ineens moe en nu slaapt hij alweer een kwartier.

We zijn echt het volledige ritme kwijt.

15. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Wat betreft de nachtvoedingen, zou het ook huidhonger kunnen zijn? Hij drinkt dan wel wat, maar wellicht lukt het ook als je hem alleen even knuffelt?

16. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    #16 Gwenvd, 17 apr 2020
    Laatst bewerkt: 17 apr 2020
    proberen we vaak eerst, dan kunnen we hem wel terugleggen maar binnen 5 minuten zet hij het dan op echt op een gillen. Alleen met wat slokken melk gaat hij slapen. Voorheen waren dat echt flesjes maar nu maar een paar slokken.

het zou heel goed nu gewenning kunnen zijn hoor. Maar ik merk dat we er nog niet aan toe zijn om de strijd aan te gaan met afleren.

ik merk nu dat hij snachts minder melk echt nodig heeft. Dus als we straks weer een ritme hebben kunnen we de echte flesjes gaan afbouwen naar een slok water

17. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Heel herkenbaar! Worstel momenteel met precies hetzelfde met onze jongste van 13 maanden. Gedoe is het.

Weet nog van de oudste dat de periode rondom eerste verjaardag ook gehannes was met verandering van ritme, tandjes, sprongetjes en weet ik wat allemaal, dus probeer er maar aan toe te geven.

Hier een jochie dat t s ochtends niet langer redt dan 2 uur wakker te blijven dus vaak al om 08:00 uur weer toe is aan een slaapje. Dan slaapt hij hooguit een uurtje en redt t dan natuurlijk onmogelijk tot 18:00/19:00 uur s avonds. Slapen om 13:00 weigert hij, want dan is hij nog niet moe genoeg en valt de laatste weken dan pas rond 16:00 uur in slaap om dan natuurlijk s avonds niet moe genoeg te zijn om echt te gaan slapen... s nachts wil meneer ook gerust nog een flesje of twee; absoluut aangeleerd gedrag in ons geval, maar heb de puf niet om er nu wat mee te doen.

s ochtends rekken lukt overigens echt niet want moe = hard huilen en korter slapen s ochtends betekent een chagrijnig kind tot zn middagslaapje.

Geen oplossing dus voor je, helaas. Wel herkenning.

Het is een faaaaaaase :rolleyes:

18. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik werkte met het 2 3 4 schema van stephanie lampe.
    2 uur wakker, dan slapen, dan 3 uur wakker, dan slapen, en dan 4 uur wakker, dan slapen
    een slaapcyclus is 45 minuten, hou daar rekening mee als je hem wakker wilt maken

Bij dochter was het schema
    7 uur wakker - fles/tuitbeker melk en boterham
    9 uur naar bed
    1030 wakker fruit met water
    1230/1300 boterham met fles/beker melk
    1330 naar bed
    1545 uur wakker water met soepstengel/carcotte/rijstewafel oi
    1745 uur warm eten en water
    1945 naar bed

yoghurt was voor 1 jaar haar tussendoortje en nog fles voor het slapen

19. Gwenvd

Gwenvd Bekend lid

3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    @Archie83 bedankt voor het delen. Altijd prettig om te zien dat het echt vaker gebeurt.

Ja nu je het zegt, rond die eerste verjaardag is het gerotzooi.

Hij is ziek geworden, verklaard het gedrag van de afgelopen 2 dagen wel weer.

@aicirtap dank je wel! Dat was ongeveeer ook ons schema, alleen nu dus overhoop. Stephanie Lampe ga ik opzoeken dank je wel!

Nu hij ziek is kan ik er even geen zinnig woord over zeggen. Ik weet wel dat ze het soms nodig hebben om ziek te zijn om een bepaalde sprong of stap te nemen. We gaan het zien als hij beter is.

20. JosjeM

JosjeM VIP lid

4 jun 2017
    10.887
    9.664
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen vanaf hoeveel maanden je bent begonnen met het 2-3-4 ritme?
    Mijn dochter zal er nu nog te jong voor zijn (3 maanden), maar dit klinkt wel als een fijn ritme.

RobinBird vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina