Tips vakantie met 1,5 jarige dochter

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door mxm, 18 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    Als alles door mag gaan willen wij dit jaar naar Zuid-Frankrijk toe rijden met de auto. Dat is zo'n 12 uurtjes rijden. Maar dan met een dochter van dan 1,5 jaar. Dan komen er wel een paar uurtjes bij.

    Hebben jullie goede tips? En dan bedoel ik tips voor tijdens de heen/terugreis in de auto. Bijvoorbeeld om de 2/2,5 uur stoppen. Tot 18:00 s'avonds rijden bijvoorbeeld, dan avond eten en slapen in een hotel. Hoe vroeg s'ochtends gaan rijden? Wat meenemen in de auto qua voeding?

    Ik ben best een bezorgde moeder. En kan het lastig loslaten dat ze op die 2 dagen waarschijnlijk op hele andere tijden gaat slapen dan dat ze thuis doet. (Logisch ook, het is warm, je zit in een auto ipv liggen in bed). Maar ik vind dat zo lastig. Ik hoop dat ze s'nachts gewoon kan slapen. Ik denk dat dan het beste is om een hotel te boeken en daar s'nachts slapen, en s'ochtends weer verder rijden.

    Dussss, wat zijn jullie tips?:)
     
  2. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik zou de reis inderdaad opdelen in 2 dagen, en verder toch echt proberen om het gewoon los te laten. De wereld vergaat niet als ze een dag op rare tijden slaapt. Wij zijn toen de kinderen 1 en 2 waren naar Normandië geweest met de auto en tsjah daar moesten ze de eerste 2 dagen ook wel even wennen. Vooral de eerste nacht hebben we weinig geslapen. En op de heenreis hadden we gepland vroeg te vertrekken, maar toen kreeg ik de dag voor vertrek migraine en mijn zoon koorts en kwam er van inpakken niks. En dachten we 'waarom zouden we ook moeilijk doen, we gaan gewoon later weg.' En op de terugweg hebben we het plan ook omgegooid omdat dat leuker was voor iedereen. Je kunt er vanalles voor bedenken, of het loslaten en meebewegen met hoe het komt. Met dat laatste heb je imo een leukere vakantie(voorbereiding).

    En als jij alleen maar stress hebt van die reis: waarom zou je het dan doen? Vind je het ook echt leuk? Want je kunt op max. 6 uurtjes rijden ook een hele leuke vakantie vieren zonder dat je een half jaar vooraf al zorgen hebt hoe je dat moet gaan doen met een lange autorit etc. Ik had daar ook geen zin in op die leeftijd.
     
    Athina vindt dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Wij zijn toen onze oudste 1,5 was op wintersport geweest, 1000 km rijden. hij heeft veel geslapen, en filmpjes gekeken op de ipad/telefoon. verder als hij wakker was dan stopte we even, Klein rondje lopen even wat eten of drinken, en dan ging ik een volgend stuk vaak naast hem gaan zitten, boekje lezen, een beetje vermaken, totdat hij weer ging slapen. het was best een onderneming, maar 1000 km lukte wel gewoon in 1 dag. veel meer rijden op 1 dag vinden wij sowieso niet fijn. dus we stoppen nu ook altijd bij max 1000 km, en boeken dan een hotel (of we camperen op een camping in een Klein popup tentje) voor 1 nacht.

    Je zorg snap ik wel dat het een ander ritme zal zijn. maar dat zal in de vakantie ook anders zijn. misschien vroeg op, misschien pas laat naar bed, warm (zuid frankrijk kan heet zijn) koud(airco in de accomodatie). een heel ander bedje, andere omgeving, later pas aan het diner kunnen beginnen, allemaal veranderingen waar je van te voren niet van weet wat voor invloed het heeft op je kindje.
     
  4. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    oja ik moet nog eraan toevoegen dat we toen onze zoon 2 was naar spanje zijn gegaan, toen is mijn man met de auto gereden in 2 dagen, en zijn zoon en ik met z'n tween gaan vliegen. was stiekem wel nog veel relaxter. wij hoefden maar 2 uurtjes te vliegen, en omdat mijn man daar was met de auto konden we overal heen, en hij kon ons mooi op de luchthaven ophalen.

    Dus misschien is dat nog een optie.
     
  5. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.728
    2.509
    113
    Vrouw
    Je zou ervoor kunnen kiezen om rond bedtijd te gaan rijden voor haar. Dus zeven uur s avonds. En dan de hele nacht doorrijden zodat je s ochtends vroeg aankomt. Wie weet slaapt ze dan wel de hele rit. Alleen ben je zelf dan wel gebroken.

    wij vlogen 10 uur met dochter van 1,5 afgelopen zomer. Maar toen was het een kwestie van veel eten, filmpjes kijken en nieuw speelgoed.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Loslaten. Ze gaat toch op andere tijden slapen dan jullie in gedachten hebben.. net voordat jullie van plan zijn te stoppen bijvoorbeeld of net aan het einde van de middag zodat ze daarna niet meer wil slapen..

    Lekker rustig aan doen, inderdaad elke 2 uur even pauzeren. Aan de snelweg in Frankrijk heb je veel plekken met leuke speeltuintjes, haar daar even lekker laten spelen en wat energie kwijt laten raken.
     
  7. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Vliegen vond ik makkelijker dan autorijden. Wij zijn met onze 2 peuters naar Azie geweest en die vliegreis (+ overstappen, wachten en tijd op vliegveld etc) trokken ze veel beter dan een paar uur lang stil zitten in de auto. Ze hebben zich in het vliegtuig geen seconde verveeld (en wel netjes op hun stoel blijven zitten) terwijl ze het in de auto veel sneller zat zijn.
     
  8. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    831
    518
    93
    Wij zijn in 2 dagen naar Oostenrijk gereden toen onze dochter 1,5 was. Is heel goed bevallen. Ze heeft geen kik gegeven. Wel slapen op rare tijden inderdaad, vaak wat eerder dan normaal. Dat was weleens lastig met stoppen. Dan reden toch maar even door en aten zelf een broodje in de auto. Wij hadden ook cadeautjes bij voor haar, waar ze gelijk mee kon spelen. Bijvoorbeeld een boekje met geluidjes. En als laatste tip: veel muziek draaien. Ook van te voren zodat ze veel liedjes kent.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Onze zoon is was ouder toen we lange dagen gingen maken met de auto maar we reden juist smorgens. We deelden de trip in 2en en zorgde we dat we aan het einde van de dag op de eerste plaatst van bestemming waren. Dag 2 reden we vrolijk verder. Muziek mee want hij werd van filmpjes wagenziek.

    Betreft slaapjes moet je los laten, je kan dan toch niet dwingen om wakker te blijven wanneer de wagen lekker aan het hobbelen is haha.
     
  10. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.983
    2.279
    113
    Noord-Brabant
    Vooral proberen het los te laten. Probeer lekker te genieten van jullie vakantie. Sowieso een grote kans dat haar ritme tijdens de vakantie tijdelijk veranderd door indrukken en prikkels.

    Wij proberen altijd zoveel mogelijk s'nachts te rijden. De kinderen slapen dan (meestal) en kunnen wij al een flink stuk doorrijden. S'morgens ontbijten we op ons gemak, de kinderen kunnen even spelen en rondrennen daarna rijden we verder naar overnachtingscamping of eindbestemming. We zetten een klein koffertje met speelgoed tussen de kinderen in, tablets met muziek en filmpjes in de aanslag en zorgen voor wat cadeautjes die ze open kunnen maken. We proberen overdag meestal om de 2,5 tot 3 uur te stoppen zodat de kinderen weer even rond kunnen lopen.
     
  11. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wij zijn afgelopen zomer rond middernacht gaan rijden zodat de kinderen lekker lang zouden slapen. Was liever net voor kinderbedtijd gaan rijden maar dat kon helaas wegens omstandigheden niet. afgezien van het feit dat manlief en ik mega brak waren is het ons en onze kinderen wel heel goed bevallen. Terugweg hebben we dit ook weer zo aangepakt: ideaal wbt kinderen. Konden we het grootste gedeelte lekker doorrijden.

    Haha ik zie ons nog rijden... Heel rustig van de snelweg af. Zachtjes uitrollen, proberen niet te hoeven remmen zodat de kinderen niet wakker werden en dan met lopende motor van plek verwisselen en weer gaan! 1 weer een powernap doen, de andere 300 km proberen te rijden haha
     
  12. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Wij proberen vaak vroeg te vertrekken, zodat de kinderen nog even kunnen spelen / rennen / energie kwijt kunnen als we op de plaats van bestemming zijn... ik heb slechte ervaringen met laat op de bestemming aankomen en dan vrijwel direct moeten gaan slapen. Dus zo’n lange reis zou ik ook in 2 dagen doen en dan een tussenstop bij een hotel of appartement met zwembad en speelruimte oid.
     
  13. podiki25

    podiki25 Fanatiek lid

    18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wij reden s nachts. De dag ervoor in de dag slapen zodat je goed uitgerust vertrekt. We reden de hele nacht door en deden on de twee uur powernaps zoals hierboven beschreven is. Kinderen merkten er niets van en de dag erna waren we redelijk on alleen s avonds om 21u wel bed in.
     

Deel Deze Pagina