tips vaste voeding baby 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Knuffie85, 16 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Mijn dochter is alweer 6 maanden. Vanaf de 4 maanden al geprobeerd om groente te geven dit lukte niet dus gestopt en bij de 5 maanden weer geprobeerd. Weer geen succes.
    Heb toen ook een topic geopend voor tips. Kreeg de rapley methode als tip. Nou probeer ik die ook alweer 2 weken uit. Maar mw weigert elke vorm van vast voedsel.
    Geprakt of niet geprakt niets wil ze.
    Ze krijgt nog 4x per dag een fles. 3x 180 + 6 en 1x 210 + 7

Ze volgt wel alles wat ik eet en drink. Zit tijdens eetmomenten aan tafel erbij dus ze ziet ons ook eten. Doordat ze echt alles volgt en ook van mij probeert te pakken dacht ik ze is er echt klaar voor. Maar zo gauw ik het in haar mond stop slikt ze het niet door. Het is niet dat ze het vies vind maar ze slikt niet. Ik heb het idee dat ze niet begrijpt dat ze dan moet slikken. Ze heeft ook altijd haar mond open als ze wakker is. Huisarts gaf aan dat die denkt aan vergrote amandelen. Maar heeft er nog niet naar gekeken. Alleen uitgesproken.
    De flesvoeding en antibiotica slikt ze wel door dus ze kan wel slikken.
    heb al geprobeerd om bij de groente wat flesvoeding te doen zodat ze die smaak ook heeft en dan wel slikt maar ook dit werkt niet.
    Fruit al geprobeerd. Dacht dit is zoeter dus dat wil ze wel. Maar nee die komt er ook net zo hard uit als dat het erin gaat.

ik probeer nu elke dag wat te geven. Maar tot nu toe nog niet veel verandering erin. Potjes en vers geprobeerd.
    5 December moet ik weer naar cb. Maar dacht misschien heeft iemand hier voor die tussentijd nog tips?

2. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Lastig! Ik zou je huisarts toch alvast vragen haar te onderzoeken, zodat je iets lichamelijks uit kunt sluiten. Heb verder helaas geen tip behalve blijven proberen.. ik heb wel eens een 'milkshake' gemaakt. Melk met daar doorheen mango/meloen 'sap' (met de staafmixer tot sap gemaakt), waardoor het een fruitsmaak had. Misschien dat ze zo wel aan aan de smaak kan wennen en het gaat herkennen?

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Je zegt dat je het volgens de 'rapley' methode geeft, maar je stopt het eten wel in d'r mond.
    Volgens mij is dat niet helemaal de werkwijze van rapley.
    Rapley is gewoon een halve banaan of wortel in d'r handen geven en 't haar dan zelf laten doen.
    Wellicht dat ze er dan wel wat van wil?

Maar als er wellicht medisch iets mankeert is het ook goed om dat eerst uit te sluiten natuurlijk.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier ook rapley, de eerste twee weken kokhalsde hij veel, na twee weken ging dat beter, maar het bleef met name bij sabbelen en dan weer de mond uit. Nu is hij 10 maand en de laatste weken eet hij een stuk beter. Nu pakt hij het eten, stopt het in de mond en kauwt en slikt het door. Maar na een paar happen is hij er weer klaar mee.
    Wel krijgt hij nog volledig borstvoeding, dus maak me geen zorgen dat hij te weinig krijgt.

Rapley is je kind zelf laten eten. Je geeft dan wat jij ook eet, in handige stukken. Legt het voor je kindje neer en laat het zelf ontdekken. Het is meer dan eten, het is structuren voelen met de handen en de mond, het is proeven, sabbelen, afbijten, uitspugen, weer oppakken, motoriek ontwikkelen, kijken wat er gebeurt als je het op de grond gooit.

Probeer het eten een beetje los te laten, bied steeds als je zelf wat gaat eten ook wat aan. Een stukje fruit, een broodkorst, wat havermoutpap, groente, aardappel, vlees, ei.
    Rapley zegt alleen geen suiker, zout en honing, verder mag alles.

Succes!

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    En melkvoeding blijft hoofdvoeding tot een jaar. En je kunt gewoon nummer 1 blijven geven.

6. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Je zou misschien eens kunnen proberen om bv wortel heel glad te maken (met kookvocht of (moeder)melk) en het dan met een flesje met grotere speenopening te geven. Misschien dat ze dan snapt dat ze t door moet slikken?
    En als dat lukt dan weer proberen met een lepeltje

7. Knuffie85

Ik heb de rapley methode geprobeerd. Hele stukken gegeven maar dit doet ze niet. Het staat er misschien een beetje onduidelijk. Maar bij de rapley methode stopt ze niets in haar mond. Dus heb ik het weer geprakt geprobeerd met een lepel.

Ik heb altijd gehoord dat ze vanaf de 6 maanden echt moeten leren eten dat dat beter is.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    En als je haar nou eens andere dingen gaat aanbieden, havermoutpap, brood, vlees, yoghurt of kwark. Groente halen ze toch weinig voedingsstoffen uit.

Speelt ze ook niet met het eten?

9. Knuffie85

Brood heb ik geprobeerd. Korstje in haar hand. 1x in haar mond gestopt en weg gegooid. De rest heb ik nog niet geprobeerd. Moet dadelijk boodschappen doen dus zal dan eens wat yoghurt of kwark meenemen.
    Wist niet dat ze al vlees mogen. Hoe geef je dat dan?

Sorry voor mijn vele vragen. Mijn andere dochter was een goede eter vanaf maand 4 dus ben het niet gewend. En ze is mijn zorgen kindje dus misschien maak ik me ook wel veel te druk.

Zo kijkt wel naar haar eten. Maar gooit het gauw op de grond en pakt dan het tafelkleed om op te eten. Ze stopt echt werkelijk alles in haar mond behalve eten.

10. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier heeft hij ook heel lang z'n bord en bestek leuker gevonden dan z'n eten.
    Volgens rapley mag alles, dus vlees ook. Vlees gewoon in reepjes, zo groot dat er een stukje uit het vuistje steek om in de mond te stoppen. Kan ze er lekker op sabbelen en daardoor krijgt ze al voedingsmiddelen binnen. Met name ijzer en dat is het belangrijkste op deze leeftijd.

Yoghurt kan je het beste de volle variant geven, die is het minst bewerkt. Bij kwark juist weer de magere.

En heb geduld, sommige kindjes zijn er nou eenmaal niet aan toe om al vast voedsel te eten. Daarom is rapley ook zo mooi, die laat het kind zelf het tempo bepalen.
    Maar het is wel frustrerend, zeker als de oudste wel gewoon at. Maar je hoeft je geen zorgen te maken over tekorten hoor.

Je kunt ook nog eens proberen om andere tijdstippen aan te bieden. Soms hebben ze geen zin in eten als wij dat willen, maar kan het zijn dat op een ander moment wel wil. Zorg dat ze niet te moe is, en niet teveel honger heeft. Ze weet nog niet dat eten honger stilt, dus dan kn ze gefrustreerd raken.

Met prakjes en papjes heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je niet mee helpen. Je mag ook altijd pb sturen 😊

11. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou groente bestaat uit weinig calorien, maar om te zeggen dat ze weinig voedingstoffen uit halen vind ik heel erg raar. Bijvoeding is vanaf 6 maanden is veplicht vooral omdat een kind grotere behoefte heeft aan bepaalde vitamines en mineralen die hij niet meer uit melk kan halen. En die vooral in groente en fruit zitten, zoals ijzer.

Yogurt met 6 maanden zou ik helemaal niet aan beginnen, kunnen ze zware allergien van krijgen en vlees vind ik niks toevoegen bij een baby.

Vast voedsel eten vereist een heel andere eet sliktechniek dan uit een flesje drinken. Als ze al 2 maanden weigert om te slikken zou ik echt even contact opnemen met je ha om na te kijken (zoals haar amandelen).

12. Knuffie85

Dank je wel.
    Ik geef haar juist eten net foor de fles als ze honger heeft. Maar dat moet ik dus misschien even anders gaan doen.
    Ik ga me best doen en blijf volhouden. Probeer het elke dag weer. Maar is idd best frustrerend.
    Straks bij de boodschappen eens wat andere dingen halen dan. Ooit zal ze het toch wel gaan snappen hoop ik.

13. Knuffie85

Morgenvroeg moet ik de huisarts toch bellen voor haar. Kan het dan idd meteen wel even meenemen. Vorige week dacht een huisarts al dat ze last kan hebben van haar amandelen ivm veel verkoud zijn en alweer oorontsteking. Moet ook bellen voor probiotica dus neem ik dit maar meteen ff mee.

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    In vlees zit juist veel ijzer. En aangezien groente niet wil lukken, moet je toch wat anders proberen. Ik volg rapley en daar mag alles. Maar dat is een keus natuurlijk. Van Kleintjes mag yoghurt vanaf 9 maand.
    Misschien dat een pap beter is om mee te beginnen. Dat kan ook met een lepeltje en moet je ook op dezelfde manier slikken.

15. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Probeer het 'moeten eten' wat los te laten. Is lastig, maar inderdaad tot 1 jaar blijft melk de hoofdvoeding. Voel je niet gefrustreerd over eten, dit pakt ze onbewust op.

Inderdaad elke keer wat aanbieden als je zelf gaat eten, doe je dus al heel goed, gestoomde courgette is ook lekker. Ook al speelt ze alleen met haar eten, prima. Als ze pas over een maand echt gaat proeven ook goed.
    Je kan het eten er ook niet inproppen hè? En als ze over een paar maanden nog steeds niet zoveel eet, kan je altijd laten controleren op bloedbeeld.

En goed dat je de huisarts inderdaad even Naar haar laat kijken.

16. Knuffie85

Ik prop het er ook niet in. Wat niet lukt lukt niet. Ik probeer het een paar keer. En dat elke dag.

Wacht wel ff af wat de huisarts morgen tegen me gaat zeggen

17. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Dat is heel normaal hoor! Tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding, dus maak je niet druk!
    Wij deden (en doen) ook rapley, dan is het eerst meer spelen dan echt eten. Gewoon wat voor dr neer leggen en haar laten ontdekken.
    Wordt anders lid van de FB pagina, dat is echt interessant!

18. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Wij zijn nu met met een half jaar pas begonnen en ze krijgt nauwelijks wat binnen. Ik zet haar erbij als we eten en leg groente voor haar neer. Ik maak me er eerlijk gezegd niet druk om deze eerste maanden zijn toch om te oefenen. Op voedingscentrum gaven ze aan dat bijvoeding pas vabaf 8 maand een maaltijd zou vervangen. Aankomende week weer naar het consultatiebureau dus ik ga het daar nog even navragen maar ik zou me er vooral niet te druk om maken. Advies vd wereld gezondheids organisatie is eerste half haar uitsluitend borst of flesvoeding

19. Knuffie85

Bij de huisarts zeiden ze dat ik het bij het cb moest overleggen.
    Daar moet ik 5 december heen dus kijk wel wat ze zeggen. Dan is ze bijna 7 maanden.
    Ze heeft gisteren voor het eesrt zelf iets gegeten. Een soepstengel ze vond het heerlijk, mocht het niet afpakken.

20. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Kijk aan wat fijn dat ze in ieder geval nu de soepstengel wou hebben! Inderdaad gewoon even overleggen bij cb. Tot die tijd zou je het gewoon elke keer kunnen aanbieden en wie weet krijgt ze de smaak wel te pakken van te voren.

Hier ging het vanavond in ieder geval ook al beter ze was ongeduldig toen het op was (lees alles op de grond lag haha)

Deel Deze Pagina