Tips voeding baby 9,5 maand na ziekte

Discussie in 'Voeding' gestart door Sammie2017, 15 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Hoi allemaal,

Mijn zoontje is met het doorkomen van zijn tandjes een aantal weken ziek geweest, eerst dubbele oorontsteking en daardoor AB, daarna een maag virus en ook pijn aan zijn mondje natuurlijk.

Hierdoor at hij al weken slecht en met het maagvirus ruim 2 weken bijna niks. Alleen melk ging redelijk. Hierdoor is hij in 2 maanden tijd maar 100 gram aangekomen en is hij van vol binkie naar slanke den gegaan.
    Inmiddels eet hij weer super goed maar ik ben op zoek naar wat tips. Potjes moet hij echt niet meer. Groente gaat Mwah, hij lust avocado en wortels maar verder gaat t niet van harte. Hij is gek op brood en aardappels (vooral gebakken of uit de oven). Ik zoek tips voor voedzaam eten waar hij weer wat reserves mee kan opbouwen, of misschien zijn we al goed bezig maar zoek ik de bevestiging :) zijn schema is nu:

07:00 180 cc + 6 + 3 pap
    09:00 fruit (meestal banaan) en water
    12:00 brood met beleg (van appelstroop tot vegetarische smeerworst) en boter meestal 1 soms 1,5 + 180 cc + 6
    15:30 koekje, wat fruit of yoghurt + water
    17.30 avond eten, niet zo makkelijk, hij heeft honger maar is kieskeurig. Als hij niks lust maak ik broodje
    19.15 210 cc + 7 + 3 rijstebloem

Volgens mij is zijn schema prima maar hij is nu de schade aan t inhalen lijkt dus ik wil hem graag voedzaam eten geven. Alvast bedankt voor de ideeen.

2. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Smeer je roomboter op zijn brood? Verder bevatten avocado en banaan veel calorieën en avocado ook veel goede vetten dus dat heb je mee.
    Je zou zijn fles `s morgens kunnen vervangen door een bordje havermout. Geen idee of dat met kv aangemaakt kan worden, maar dat lijkt me wel? Of anders de kv aanmaken met iets van 7-granen pap en dan gewoon lepelen i.p.v. een fles.
    Wat betreft zijn avondeten zou je in elk geval zijn aardappels of stukje vlees in roomboter kunnen bakken of een klontje roomboter door zijn groenten roeren.

Wat volle Griekse yoghurt (10% vet!) als toetje na het avondeten, evt. met wat vers fruit erdoor. Dat kun je ook in de ochtend of middag nog extra geven met wat fruit.

3. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Roomboter gaan we halen, evenals Griekse yoghurt! Bordje pap kunnen we nog proberen, hij is er niet mega gek op maar misschien als hij honger heeft... ik heb bijna vakantie dna hebben we in de ochtend wat meer tijd.

Vanavond eten wij pasta... zou hij dat willen? We gaan t maar proberen en anders wordt t pita broodje met avocado

4. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Neem dan wel roomboter zonder zout, beter voor z`n niertjes. Ik zat nog te denken: lust hij ei? Daar zitten veel eiwitten in. Hier was mijn jongste gek op groentemuffins op basis van ei.
    Eitje klutsen, fijngesneden groentes erdoor roeren (paprika, boontjes, erwtjes,(bos)uitje, tomaat of een leftovertje, evt. wat kruiden, in een muffinvorm (hier 1 ei in 2 vormpjes) en dan in de oven/airfryer. Ik heb een airfryer dus weet de oventijden niet heel precies maar ik zou denken 15 minuten op 180 graden ofzo.

Door de havermout of pap kun je voor het lekker ook wat geraspte appel met kaneel roeren of plakjes banaan met kokosrasp. (hier wordt onder het jaar geen suiker/zout gegeven)

Je kunt evt ook een toetje chocolademousse voor hem maken: 1 avocado en 1 banaan fijnprakken tot mousse en dan rauwe cacao erdoor roeren. Dat is heerlijk! Evt. ook lekker met framboosjes of aardbeien.

5. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Oh Wow wat wen goede ideeen! Muffins ga ik zeker maken! En die tips voor door de pap zijn ook goede! Gaan we ook proberen! We komen er wel! Soms is t gewoon lastig out of the box te denken.

Wil ook iets met pannenkoekjes doen of omelet

6. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    pannenkoekjes: 1 banaan, 2 eieren evt. wat melk (kv voldoet ook!) en bloem/meelsoort, op een laag vuur bakken (anders gaat de onderkant te hard en blijft het van binnen niet gaar)
    Je kunt ook een soort mugcake maken met banaan, ei en havermout, 2 minuten in de magnetron op vol vermogen. Ik dacht 1 ei, 1 banaan en 25 gram havermout.

Ik gooi ook weleens een handje havermout door de blender, dan heb je havermeel. en dan verwrk ik dat in de pannekoekjes.

Kijk eens op de site van rapleymama, plenty ideeen, allemaal zonder suiker en zout. Ze heeft een heerlijk rozijnenbrood wat misschien ter afwisseling lekker is, voor de kokosyoghurt die zij erin verwerkt gebruik ik volle Griekse yoghurt.
    Je kunt ook eens op bananenbrood zoeken, heel veel recepten en echt lekker! Geschikt voor kleintjes.

7. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Zijn er ook nog ideeen met groente? Hij is wel op het moment echt een brood eter, die structuur vind hij fijn. En die gebakken aardappels dan. Een omelet ging met lange tanden, de pita met avocado ging wel best goed er in. Vooral de pita, de avocado sabbelt hij er een beetje af.

Ik ga in ieder geval muffin vormpjes halen en ook een cake vorm voor rozijnenbrood of iets.

Van t weekend had hij wat quiche gegeten, vond ie wel heel lekker.

Heel erg bedanktvoor het meedenken trouwens! Ik heb al weer heel veel ideeen!

Deel Deze Pagina