Tips voedingschema 8 weken oude baby + gulzige drinker

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door podiki25, 14 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hoi,

Mijn jongen is nu 8 weken oud en sinds 3 weken zijn we volledig van borstvoeding naar flesvoeding overgestapt. Hij krijgt nu een 6-tal voedingen, soms 7. Zijn ritme is ongeveer als volgt: Hij wordt wakker rond 6u en vraagt maar drinkt dan meestal zeer weinig, rond de 50 a 80 ml.
    Dan vraagt hij weer rond 9u, dan weer rond 11uof 12u, vervolgens rond 14u, 17u, 20u. Van 20.30u tot 02.00u 's nachts slaapt hij in 1 ruk door en rond 2u vraagt hij weer.

Hij drinkt 's ochtends steeds weinig, gemiddeld rond de 80 ml. 's namiddags gaat het wat beter, maar de keren dat hij echt zijn volledige fles drinkt misschien maar 1 of 2 maal per dag. Ik bied hem telkens 150 ml aan met 5 schepjes.

Wanneer hij drinkt, drink hij ook heel gulzig. Ik moet hem vaak tijdens een voeding over mijn schouder leggen om boertjes te laten. En als ik zeg gulzig drinken, dan is dat echt zo: een voeding duurt minder dan 10 minuten, meestal maar 5 minuten omdat hij zo schrokt. Maar zijn fles opdrinken doet hij meestal niet... Het is dus niet dat hij zo'n grote honger heeft!
    Ik gebruikte eerst de flesjes Step Up van Chicco en nu gebruik ik het anti-kolieken flesje van MediCare. Deze heeft een 1-2-3 systeem en hij drinkt steevast op de 1ste stand. De 2de stand probeer ik af en toe zodat hij meer drinkt maar dan loopt het volledig uit zijn mondje en verslikt hij zich nog meer, iets wat hij vaak doet. De flesjes van Chicco waren eerst OK, maar nu ben ik veranderd mede omdat hij het speentje helemaal naar binnen zoog, zo sterk zoog hij eraan. En hij at even slecht.

Mijn vragen:
    1) Wat kan ik doen zodat hij meer gaat drinken in 1 keer en zijn flesjes leeg drinkt?
    2) Ik wil met vaste uurtijden werken. Welk schema raden jullie mij aan rekening houdend met zijn natuurlijk schema hierboven? Ik kan er echt niet aan uit.
    3) Wat kan ik doen om binnenkort de voeding van 2u 's nachts weg te laten?
    4) Tips zodat hij minder gulzig gaat drinken?

Thanks!

2. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    1) Je kunt niet regelen dat hij zelf meer gaat drinke, daar moet hij zelf aan toe zijn.
    Je schema wat je typt is niets mis mee... Je zoontje geeft aan dat hij dan nodig heeft... 6 a7 voedingen is geen probleem hoor!

2) Met vaste tijden kun je niet werken,
    onze zoon is 11 weken en heb ook niet elke dag een vaste tijdstip met voeden. Ik wacht tot hij 's ochtends komt de ene keer is dit 6:00, 7:00 vanochtend was het 8:00u.
    Vanaf de eerste fles kun je proberen er 3 uur tussen te doen.
    Mag 4,5 tot 4. Is maar net of jou zoontje dat al aankan.
    B. kan dit niet dus krijgt om de 3 uur hooguit 3,5 (komt niet vaak voor) voeding.

4) Heb je hem al een keer wakker gemaakt voordat jij naar bed gaat? Rond een uur of 23:00 voor een fles?
    Misschien maakt hij dan wat langere ''ruk'' om te gaan slapen.

5) Ik heb de fles Difrax, met een kersenspeen S (Gaatje ietsies groter gemaakt)
    B. was ook gulzig tijdens de fles, en had de fles binnen 5/7 minuten op (120cc)
    Nu met deze speen op die fles gaat het veel beter, rustiger waardoor hij ook meer moeite heeft met drinken en daardoor ook wat vermoeid wordt..

Heb je hier wat aan?

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ken de 1-2-3 speen die je gebruikt niet, maar de 1-2-3 speen van Avent was alleszins véél te groot voor mijn dochter, daar dronk ze veel te snel mee met krampjes tot gevolg. Ze is nu 7,5 maand oud en drinkt nog steeds uit een 2-speen van Avent (geschikt voor baby's vanaf 1 maand....jawel), anders verslikt ze zich nog steeds.

4. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Bedankt voor jullie antwoord!
    @Kimmuh: het zijn niet zozeer die 6 a 7 voedingen die me zorgen baren, maar het feit dat hij zijn fles niet leegdrinkt. Hij drinkt nu gemiddeld 660 a 700 ml per dag in kleine beetjes. Daarom dacht ik dat als ik hem langer zou laten wachten (4 u bijvoorbeeld), hij misschien beter zou drinken? Geen idee.
    Wat betreft die fles, ik ga het eens proberen!
    @Shakes: dat is een speciale fles, tot nu toe moeilijk te verkrijgen in de winkels, die een buisje in het midden heeft waar de lucht door gaat (zuigt dit uit de fles) om krampen te voorkomen.

5. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Ik was begonnen met avent, maar daar kon B. niet goed mee drinken dus overgegaan op difrax.

Mag ik weten podiki hoeveel kg jullie kindje is?

B. is bijvoorbeeld 6,5 kg - Mag 900cc per dag hebben van het CB.
    Ik zit gemiddeld op 840-850 over de 24uur.
    Enkele keren zit ik maar op de 900.

6. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Welke voeding geef je? Groeit hij verder goed? Komt hij wel aan?

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hij geeft keurig aan wat hij nodig heeft, 600-700 ml is heel goed voor zijn leeftijd. En steeds kleine beetjes drinken hoort erbij. Dat is veel beter voor het spijsverteringskanaal van een kleintje dan in een keer een grote plens. Hij zal vanzelf aangeven wanneer hij naar grotere hoeveelheden kan. Zeker omdat hij een borstkindje was, is hij gewend aan kleine beetjes vaker op de dag. Dat deed hij aan de borst immers ook, en met de fles kun je ook prima op verzoek voeden.

Rekken is nergens goed voor, het frustreert je kindje alleen maar en is verwarrend: als hij honger heeft krijgt hij niet (meteen) eten en als hij niet zo'n honger heeft wel (omdat je dan met tijdsschema's aan het werken bent). Bovendien gaat hij dan veel te gulzig drinken met krampjes en teruggeven van voeding tot gevolg. Volg gewoon zijn behoeftes en zolang hij vrolijk is, goed plast en goed groeit loopt het allemaal wel los.

8. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Bedankt allemaal, ik ben gisteren naar de pediater gegaan (hier gaan alle kinderen naar de pediater) en hij meet 60 cm en weegt 5080 gr.
    Volgens de pediater perfect, hij is in 1 maand 1 kg aangekomen.
    Deze zei ook zoals Nescio dat het beter is de behoeften van het kind te volgen en niet te werken met schema's. Hij was ook niet geïnteresseerd in hoeveel de baby dronk maar zei dat zolang hij plast en poept en aankomt alles in orde is. Dus ben wat gerustgesteld. Ik moet wel een andere fles zoeken, iemand heeft me Dr. Brown aangeraden en dat blijkt een speciale fles te zijn met een anti-kolieken systeem dat vrij goed werkt. Ga dit eens proberen. Avent werkt niet voor me, dat heb ik al eens geprobeerd en Difrax ook...

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik heb ook meisje die drinkt binnen 5minuten flesje van 100cc..,
    Alles geprobeerd alle merken speen en fles.
    Enige wat werkt is Dental speen difrax: daar drinkt ze 30-40minuten.
    1-2-3 speen difrax werkt ook opzich goed maar na paar dagen had ze door hoe ze moest zuigen en ging het weer 5minuten op.

We wisselen nu dental en 1-2-3 stand 1 per paar dagen zodat haar zuigtechniek steeds zich niet aanpast.

Over meer laten drinken: ik denk dat als die honger heeft dan heeft hij het zelf aan? Echt aanleren kan je niet. Wel kan je: verschonnen tussendoor; aansporen met aanrakingen en licht.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dr brouwn en bornfree hetzelfde- kan je proberen maar hier geen succes fles was binnen no time leeg. Difrax werkt veter hier.
    Qua system is alemaal hetzelfde: vaculees

11. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    dr. brown kon B ook niet mee overweg, kwam toch weer terug op de difrax met een kersenspeen maat S erop.

Deel Deze Pagina