Ik hoef geen tips over hoe ik beter moet eten, ik heb er al wat jaren ervaring mee. Ik ben het zo zo zo ontzettend zat dat ik dik ben. Mijn moeder heeft een maagverkleining gehad en ik heb al meerdere malen gegoogled om te kijken wat je daar precies voor nodig hebt maar ik kom er nog lang niet voor in aanmerking. Ik hoef niet mager te zijn maar ik weeg nu 103 kilo en ik wil MINSTENS 90 kilo gaan wegen. Ik heb echt hulp nodig bij het volhouden van een gezonde levenstijl. Ik heb altijd geweldig goede ideëen maar ik hou het niet vol. Ajb, post je tips hier!
Heeft je partner ook overgewicht? Zo ja, dan samen een andere levensstijl beginnen. Samen doen motiveert meer dan in je eentje verandering brengen in je eet- en beweegpatroon.
Omdat je specifiek niet om eetgewoonten enzo vraagt, denk ik even op een heel andere manier.... Misschien is een kruisjeskalender wel wat voor je? Bijvoorbeeld per week ofzo?
Wel wat.. Maar niet zo als ik. Hij probeert me wel te motiveren maar als ik zwak ben dan is hij makkelijk te overtuigen. We zitten allebei een beetje met het zelfde probleem.
Ja mn post klinkt n beetje desperate.. Maar ik ben het gewoon ZO zat, dat gejojo en gekloot en opgeven.. Eet tips zijn natuurlijk altijd oké maar ik weet wat er bij me werkt (zo min mogelijk koolhydraten en veel groente) maar ik houd het gewoon niet vol. Ik wil niet lijnen of dieeten, ik wil mijn levensstijl aanpassen naar gezonder en dit volhouden Vooral sporten heb ik helemaal NIKS mee maar moet ik wel echt gaan doen. Wat bedoel je precies mer een kruisjeskalender?
Afleiding helpt misschien, als ik zelf steeds naar de kast loop om iets lekkers te pakken helpt het om iets te doen waardoor ik niet naar de kast loop. Iets van een hobby ofzo. Misschien brengt het je op ideeën. Daardoor houd je het misschien beter vol. En idd samen sta je sterk, afspraken maken met je partner?
Dan denk ik toch een serieus gesprek met elkaar aangaan hoe jullie gezamenlijk dit probleem gaan aanpakken.
Oké, je vindt sporten niks. Eigenlijk tegen je zin, als ik het goed begrijp. Dat zou ik ook niet volhouden hoor. Kan je ook ipv sporten, je dagelijkse bewegingen uitbreiden? Net even dat extra stukje omlopen, na het eten met je partner een rondje lopen (weet niet wat je gezinssituatie is) - oh ik zie een kleintje erbij. Dan overdag een wandeling maken met de kinderwagen?
Goeie! Ik ben zelf een verveel -eter, vandaar mijn ' tip' ergens hierboven. Maar dat kan voor jou natuurlijk heel anders zijn.
Klopt, ik ben dat ook ook. Mijn moeder is weer een ontzettende emotie-eter. Iets te doen hebben, afleiding werkt echt het beste voor mij. Maar voor een emotie-eter heeft dat absoluut geen zin.
En misschien confronterend om te lezen, maar wel iets wat ik om mij heen regelmatig zie. Waar ouders geen gezond eetpatroon aanhouden en overgewicht hebben, volgen hun kinderen vaak dezelfde weg met hetzelfde resultaat. En met teveel en/of ongezond eten maak je wel nieuwe vetcellen aan, maar kwijtraken doe je ze nooit meer. Ze kunnen alleen leger raken. Dat betekent dat je sneller aankomt als je weer ongezond gaat eten. Kinderen die hierin meegaan krijgen dus feitelijk levenslang een probleem. Misschien dat dit motiveert om samen met je partner dit probleem aan te pakken.
Ik denk dat ik begon in mijn pubertijd als emotie eter.. Moest ergens mee stoppen en daar kwam eten voor in de plaats. Het laatste jaar denk ik vooral verveling. Veel thuis zitten voor mijn verlof omdat ik in de ziekte wet zat. Na geboorte ging het beter want ik had veel te doen (nieuwe baby en visite). Maar na een paar weken zat ik in het ritme en ging ik me weer vervelen. Nu ben ik gastouder en heb ik meer te doen maar toch ben ik veel thuis en haal ik snoep in huis. Ik heb gewoon geen discipline.
Inderdaad confronterend om te lezen.. Niet alles wat je schrijft wist ik! Ik moet echt een goede motivatie hebben en ik merk dat een motivatie voor onze dochter beter werkt dan voor mezelf (hoe triest dat ook klinkt).
Nou bijvoorbeeld zo'n kruisjeskalender als kinderen maken voor de vakantie ofzo, nog zoveel nachtjes slapen tot de vakantie. Dus elke dag dat je je braaf aan je nieuwe leefstijl hebt gehouden, krijg je een kruisje en na een aantal dagen krijg je een beloning. Bijvoorbeeld een mooi cadeautje voor jezelf ofzo. Het kost veeeeel tijd om een nieuwe leefstijl te ontwikkelen, dus ik zou zoeken naar extra'tjes om deze periode door te komen zodat je niet opgeeft. Probeer een sport te zoeken die je leuk vindt, misschien wel dansen ofzo? Of ga met je kindje elke dag een stukje wandelen. Ik ga bijvoorbeeld vaak lopend boodschappen doen, is totaal toch weer een half uurtje wandelen.
Lees nu dat je gastouder bent, wandel lekker met de kinderen naar een speeltuintje en speel lekker mee bijvoorbeeld! Of ga samen naar de eendjes/geitjes ofzo en ga die voeren. Alles waardoor je maar lekker in beweging komt zonder dat het meteen heel heftig voelt
Ga op zoek naar lekkere recepten. Ik eet ook (meestal) heel gezond. Niet om af te vallen, maar omdat ik dat graag wil. Als ik een lekkere salade, soep of ander gerecht heb gevonden, kan ik niet wachten om het te gaan eten. Verdiep je in wat ongezonde voeding met je lichaam doet.
Eet aan calorierijk voedsel wat je niet wil missen, maar niet wat je sociaal wenselijk eet, en stel een realistisch daglimiet (1500 calorieën of meer). Hierbij ingerekend altijd minimaal 200 gram fuit en 200 gram groente en hou rekening met voldoende vezels. Niet rigide met calorieën tellen, maar globaal bijhouden. Iedere dag. Niet tegen je zin in 'sporten', maar voldoende bewegen. Pak de fiets ipv auto, loop naar een plaatselijke winkel. Neem de trap en niet de lift. Zet de stappenteller aan van jouw telefoon: 10000 stappen per dag als doel. Iedere dag. Geen verleidelijk voedsel in huis. Dat is te zwaar en jouw partner doet daar maar gewoon in mee. VETO-recht tegenover jouw partner, want hij moet ook het beste willen voor jouw/jullie gezondheid. Ook iedere dag. Helemaal terecht dat je het zat bent, maar DE TIP bestaat niet. Je moet het zelf doen en écht willen. Niet overtuigd? Hier een harde opmerking: ren eens 5 minuten. En kijk jezelf dan aan in de spiegel: Dat wil iedereen kunnen en het voelt fijn als je dat gewoon kunt. Het is misschien niet leuk om te horen/merken, maar dat zijn triggers om écht een betere levensstijl aan te nemen nooit. FYI: ik ken het probleem goed. Ik worstel sinds vroege tienerjaren ook met gewicht en heb BMI's gezien van 18,5 tot 30+. Het is verschrikkelijk moeilijk, maar het ook ontzettend waard en verrijkend als je lekker (gezond) in je vel zit en dat terugziet in de spiegel.
Hier precies hetzelfde. Nu gaat het al 6 weken erg goed door niet alleen op m'n eten te letten, maar ook door te bewegen. Ben begonnen met hardlopen, maar kwam na drie weken thuis te zitten met een peesontsteking. Nu wandel ik 2 a 3 avonden per week 5-10 km. Gebruik hierbij de app runkeeper, waarmee je precies kunt zien hoe lang je gelopen hebt, hoe snel, afstand, route en (het belangrijkste!) de calorieën die je verbrand hebt. Werkt voor mij erg motiverend. Vanaf volgende week samen met een vriendin wandelen, dan is het ook makkelijker om door te zetten. Verder hebben wij niets ongezonds meer in huis, maak ik een week van tevoren een overzicht van het eten en doe maar 1x per week boodschappen. Koolhydraatarm eten helpt mij om minder trek te hebben en toch lekker te eten. Maak het eten vooral lekker. Ipv een schaaltje Yoghurt, een schaaltje Yoghurt met daar doorheen een banaan en aardbeien gepureerd bijvoorbeeld. Heb vandaag ontbijtmuffins gemaakt, van volkorenmeel en havermout en suikervrij. Heel verantwoord, maar je hebt wel het gevoel dat je met cake ontbijt Ben nu in 6 weken 5 kg kwijt. Nog 10 te gaan...
Begin eens met gezond eten (gewoon veel, wat je nodig hebt) Ga dan ook een beginnen met 3 x per week een stukje wandelen. Het gezonder eten kan je blijven doen. En dan steeds iets minder. Totdat je op 3 goeie hoofdmaaltijden zit en 2/3 tussendoortjes. Wandelen kan je uitbreiden en steeds vaker / langer / sneller gaan lopen. Ik ben nu van de 84.5 naar 72 gegaan. En het gaat niet heel snel, maar stapje voor stapje