Tips volhouden afvallen

Discussie in 'De lounge' gestart door Appeltje22, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Nee hoor klinkt niet triest. Het klinkt menselijk ;)
    En maak voor of na het eten even een wandeling van een half uurtje waarbij jullie lekker doorstappen. Goed om de verbranding in werking te zetten. En klinkt leuker dan sporten. ;) :)

2. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Ik heb op pinterest een motivatie bord aangemaakt met allemaal motiverende zinnen ed. Zoals; you're not hungey, just bored. So drink some water and learn the difference'. En als je geen motivatie hebt alles opnieuw doornemen en lezen!
    Zo simpel maar het werkt echt voor mij. En soms denk ik; ik hoef niet te kijken, ken ze inmiddels allemaal uit mn hoofd. Maar daadwerkelijk alles lezen en bekijken is 100x effectiever dan er alleen maar aan denken.
    Succes!!

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.930
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #23 tupp, 8 sep 2016
    Laatst bewerkt: 8 sep 2016
    Ik ben nu weer bezig om de vakantiekilo's weer kwijt te raken. Dus ik heb tijdelijk weer 'my fitness pal' op mijn telefoon staan. Daar voer je alles in wat je eet en dan worden de calorieën geteld. Alleen het idee dat ik m'n telefoon erbij moet pakken om de verpakking te scannen en te gaan wegen hoeveel ik nu eigenlijk eet, is al ontmoedigend genoeg waardoor ik dat koekje dan toch maar niet pak ;)

Ik houd die calorieën tellen trouwens geen weken achter elkaar vol hoor. Maar als je het een week of misschien twee weken doet, dan heb je wel weer een idee van hoeveel je 'mag' eten. Ik merk dat bij mij de 'winst' vooral moet zitten in ontbijt / lunch en tussendoortjes + drinken. Omdat ik dan echt helemaal zelf bepaal wat ik eet. Bij het avondeten heb ik dat minder in de hand. Mijn man doet de boodschappen en kookt en ik wil hem niet allerlei eisen en restricties opwerpen. En we hebben ook gewoon nog de kinderen waar we een beetje rekening mee willen houden.

Het tellen van de calorieën maakt me er ook wel weer van bewust dat ik best wat extra mag eten, maar dat ik dat wel moet compenseren met extra beweging. En ik heb voor mezelf de regel: 'geen voorschotjes'. Dus niet 's middags vast snoepen omdat ik dan denk dat ik 's avonds nog wel ga sporten. Want dan ben ik toch weer te moe of ... - vul hier andere smoes in - ...
    De ene dag heb ik echt geen zin in die extra beweging en dan is dus géén zin om te sporten, mijn motivatie om minder te eten. En soms is de zin om te snoepen zo groot, dat ik dan toch weer gemotiveerd raak om te gaan sporten.

Paar tips die voor mij goed werken:
    - Zodra ik één snoepje of koekje pak, ga ik voor de bijl. Het is makkelijker om 'nee' te zeggen tegen het eerste snoepje, dan tegen de tweede (derde, vierde, vijfde, laatste in de zak). Dus: gewoon niet aan beginnen.

- Frisdrank (ook fruitdranken) zijn bij mij een grote boosdoener. Ook al komt water me soms de strot uit, pak ik nu toch braaf water omdat ik (door het tellen van de calorieën) veel beter in de gaten heb dat een glaasje ijsthee of cola toch wel erg veel 'kost'. Dan moet ik omdat te compenseren zó weinig gaan eten dat ik honger krijg. Met trek kan ik prima leven, maar met honger niet. Dus ik moet zorgen dat de calorieën die ik inneem ook wel echt vullen. En dat is dus niet zo met drinken.

- Gewicht twee keer per week in mijn telefoon (zelfde app) invullen, stimuleert ook. Ik heb ingesteld op 0,5 kg per week afvallen. Rustig tempo dus. Het stimuleert mij toch weer als ik dat lijntje omlaag zie gaan. Of als het gelijk blijft, zie ik meteen dat ik wat harder mijn best moet doen.

- Bouw dagen in om te 'zondigen'. Natuurlijk niet zoveel eten dat je het afvallen van een week weer teniet doet. Maar als ik ruim een week netjes ben afgevallen, durf ik echt wel een avondje barbecue aan. Ik weet dat ik dan weer even aankom, maar dat herstel ik dan dagen erna wel weer. Maar dat kan ik dan wel weer beter volhouden, doordat ik af en toe ook even uit de band mag springen.

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    548
    113
    Ik ben destijds veertig kilo afgevallen op een gezonde manier en inmiddels twee jaar op gewicht. Ik wil nooit meer terug. Mij hielpen confronterende foto's heel erg en als ik zie hoe ik toen was en nu ben ik heel blij. Ik hoef alleen daar maar naar te kijken en ik laat het wel om die ongezonde troep op te eten. Ik ben inmiddels mijn vakgebied ervan aan het maken. Ook qua sport ben ik helemaal om. En ik haatte sport ook altijd dacht ik. Maar nu ik redelijk strak en gespierd word heb ik er zoveel lol in.

5. Appeltje22

Appeltje22 Niet meer actief

Dankjewel dames, ik lees veel dingen die ik kan en ga gebruiken! Alleen jullie reacties en support motiveerd me al weer om te gaan beginnen! Ik ga zeker weten de kalender maken voor mijn man en mezelf. En ook de tips over actiever bezig zijn ipv 'sporten' klinkt vele malen beter! :) Dankjewel dames!

6. Islah

Islah Niet meer actief

Weet je wat het ook vaak is met mensen die sporten denken te haten? Ze hebben vaak maar één of twee dingen uitgeprobeerd, die ze dan niet leuk vinden. Dat kan natuurlijk. Maar dan denken ze gelijk dat élke sport of manier van beweging saai en stom is. Dus soms moet je gewoon een beetje zoeken wat voor je werkt en wat je leuk vindt.

7. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    548
    113
    Ja klopt:) gooi mij dus absoluut niet in een zwembad of een of andere teamsport. Maar heel veel mensen vinden groepslessen bv erg leuk en je motiveert elkaar ook weer. Zumba, Total body work out, badminton, squash, yoga, Pilates, crossfitt, er is zoveel mogelijk

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.930
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij sport is het ook vaak wel zo dat je er even 'doorheen' moet. Ik sport nu één keer per week. En soms heb ik echt geen zin of denk ik dat ik het te druk heb. En sommige weken ben ik zó moe! Maar ik merk wel dat ik na het sporten, echt meer energie heb. Ook als ik van te voren moe was, kom ik toch met een fitter gevoel thuis.
    Dus dan heb ik mezelf er met veel moeite naartoe gesleept... en als ik klaar ben vraag ik me af waarom ik de week ervoor eigenlijk niet ben gegaan - want het is weer zo lekker om even in beweging te zijn geweest.

We hadden 6 weken zomerstop en ik merkte zelfs dat ik het steeds meer ging missen. Het is voor mij toch ook wel een uitlaatklep. Ik heb me de eerste training vol enthousiasme laten afmatten. Ik had het echt nodig om al die spanning en druk weer weg te trainen.

Maar het is inderdaad wel belangrijk om iets te vinden dat je 'ligt'. Je moet mij echt niet laten hardlopen of fitnessen. Daar vind ik gewoon echt geen bal aan. Voetbal, hockey, volleybal vind ik ook niks. Zwemmen vind ik heerlijk om te doen. Ik kan dan echt op de automatische piloot 'gaan' en heerlijk wegdromen. En het fijne is dat je er niet zo warm en zweterig van wordt! Ik heb er zo'n hekel aan als ik voel dat ik zo'n dikke, warme, rode zweetkop krijg.
    Schaatsen vind ik ook een fijne beweging, al gaat steeds hetzelfde rondje me wel vervelen. En natuurijs is er natuurlijk lang niet altijd. Skeeleren vind ik ook wel aardig, maar haalt het niet bij schaatsen.
    Verder kan ik echt genieten van de 'martiale' vechtsporten. En dan niet die clubs met van die stoere haantjes. Maar er zijn ook sporten / verenigingen waar gewoon op een hele fijne manier met elkaar om wordt gegaan. In zo'n sport kan ik dan echt mijn ei kwijt.

Maar het is inderdaad een kwestie van proberen wat je ligt. En de juiste 'maatjes' vinden die het sporten leuk maken.

Verder ben ik nu ook wel heel bewust bezig met vaker lopen en de fiets pakken i.p.v. de auto. Dat komt ook weer door het tellen van die calorieën. Vooral op dagen dat ik niet werk, kom ik vaak nèt niet uit. Dan moet ik toch weer even iets op de fiets gaan doen om 's avonds ook gewoon lekker te kunnen eten.

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

#29 Rietje88, 8 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2016
    Wat is je lengte? Ik heb een zp clubje aangemaakt voor vrouwen die om en nabij 25 kg teveel wegen. Daar motiveren we elkaar en bespreken we het als het ook even niet zo lekker gaat. Ik heb je voor de zekerheid even een uitnodiging gestuurd. Dus als je de uitdaging aan gaat neem dan deel.

10. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Niet te streng zijn voor jezelf, 1x in de week zondigen mag best!

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik vind het ook moeilijk. Weeg 110 en wil/moet terug naar 80...

Hier werkt het wel om niets ongezonds te kopen, maar veel gezonde dingen. Dan moet je helemaal naar de winkel om te zondigen. Ik heb dan ook geen koek in huis voor visite die onverwacht komt.

Ik eet bij snacktrek nu dus een schaaltje wortel...

Mijn man vindt het ook allemaal wel best en hoeft niet persé af te vallen als het aan hem ligt, dus die besteld rustig boterkoek bij de boodschappen :(

Sporten zit er voor mij op dit moment ook niet in, maar ok probeer wel iedere week meer te doen dan de week ervoor, qua wandelen of fietsen dan. Een sport vinden vind ik sowieso moeilijk. Ik heb een broertje dood aan fitness, zumba etc kan ik niet ivm rug, zwemmen vind ik ook niet leuk. Teamsport is echt mijn ding maar zit er nooit meer in helaas. Dan kan ik alleen nog skiën (als ik mn spieren weer heb opgebouwd), maar dat wordt een dure hobby voor iedere keer naar oostenrijk;)
    Misschien kan tennis nog (geen competitie) maar Dan moet je weer iemand hebben om mee te gaan.
    Ik wandel tegenwoordig dus, verplicht voor revalidatie en kan mn kind meenemen.

En ik heb een agenda speciaal voor de beweging gekocht. Daarin schrijf ik wat ik wanneer gedaan heb. Ik heb nu ingesteld om iedere zaterdagochtend lopend boodschappen te doen met mn zoontje. Regelmaat helpt ook

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Mijn tip:
    Begin in stapjes, dit heb ik zelf ook gedaan en heeft heel goed gewerkt en tel calorieën. Het calorieen tellen is niet voor iedereen weggelegd.

Eerst ben ik begonnen om de frisdrank te vervangen in water. Inmiddels drink ik eigenlijk nooit meer frisdrank
    Deze stap heb ik 3 weken aangehouden. Ik was echt een cola-junk.
    Daarna ben ik begonnen om mezelf te verdiepen in voedsel en dat met name hoeveel calorieen bevat het.

Een zak m&m's (mijn favo) bevat 1500 calorieen. De gemiddelde inname van een vrouw is 2000 per dag. Dus één zak m&m's en je bent er al bijna. Dat was een eye opener voor mij

's Morgens een goed en gevult ontbijt eten. Ik eet altijd kwark, havermout en fruit of ik maak een smoothie.

Ik eet zes keer per dag en max 1500-1800 calorieën.

Nadat ik me een beetje had verdriept in voedsel ben ik 3x per week gaan hardlopen.

Ik ben binnen zes maanden 20 kilo afgevallen en inmiddels (1 jaar later) nog steeds op gewicht. Hardlopen doe ik zelden nog, maar ik let nog steeds op mijn eten, maar er zijn ook dagen dat ik alles even los laat en heerlijk kan eten, een zak m&m's is er dan niets bij ;)

13. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ik ga volgende week beginnen met de 8 weekse cursus fit en slank google maar eens op fit en slank .nl ze worden door het hele land gegeven).

Het is een verandering van levensstijl die je aangeleerd krijgt. Bij mij vergoedt de verzekering de cursus.

14. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    #34 mutsie79, 9 sep 2016
    Laatst bewerkt: 9 sep 2016
    Sinds ik niet meer koolhydraatarm eet, maar nu volgens de schijf van vijf, dus gewoon ontbijten met 2 boterhammen en lunch en s'avonds aardappels en fruit enz....val ik ineens af!
    Ik viel met koolhydraatarm eten in het begin wel af, maar op een gegeven moment niet meer en ging ik lager in caloriën zitten met als gevolg dat ik eetbuien kreeg......
    Nu ik weer eet met brood en aardappelen etc....val ik af en heb ik geen eetbuien meer, omdat ik mij ook veel verzadigder voel en nog geen eens echt meer caloriën eet dan wat ik met koolhydraatarm deed.....

Koolhydraten leveren directe energie voor je lichaam en komen gelijk in je bloed terecht.
    Om energie uit vet en eiwit te halen (bij een koolhydraatarm dieet vooral) moet je lichaam dat eerst omzetten om er energie uit te halen.......ik kreeg op een gegeven moment zelfs te weinig caloriën en directe energie (koolhydraten) binnen zodat mijn lichaam de energie niet meer had om het om te zetten en ik dus eigenlijk niet meer afviel ondanks weinig koolhydraten en weinig caloriën.
    Ik at zo'n 30 gr koolhydraten op een dag....nu iets van 150 en ik val af....omdat ik nu veel meer ''directe'' energie krijg om dat motortje aan te drijven!
    Dus, dat is mijn tip;).

15. doedel

doedel Bekend lid

7 sep 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    mijn tip is om het ook daadwerkelijk te doen. Kijk het is helemaal makkelijk om te zeggen dat je van alles wilt maar als je er dan niks mee doet heb je er niks aan.

Maar realiseer ook dat het je niet aan komt waaien, en dat je er ook vaak dingen voor moet laten enz.

16. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik vind veel sporten ook niet leuk, maar er zijn er een paar die ik wél leuk vind (voetbal, klimmen, paardrijden bijv). Dus zoeken naar een sport die je wel leuk vindt? Er zijn er zo veel, er moet toch wel iets zijn wat je ligt? Of dat nu tafeltennis is of dansen of zwemmen of gewoon wandelen, het is allemaal beweging.

Verder probeer ik de fiets te pakken als het kan, dus naar supermarkt, werk, etc. En we hebben een hond die ik dagelijks een uur moet uitlaten. Als je zelf geen hond hebt, is een verplichting aangaan met een buurhond of een hond van familie misschien ook een idee? Het is een stuk leuker om te wandelen met hond dan zonder.

17. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik vind Pokemon go een goede. Ik ben niet fanatiek maar het geeft wat afleiding bij het lopen waardoor een deel beweging ongemerkt gaat. Ik spaar ze voor mijn vriend want zijn telefoon weigert. En ik kom steeds meer geschikte speelplaatsen voor de kinderen tegen die ik anders niet gekend had.

Verder is het voor sommige gewoon eens in de zoveel tijd de knop om en gewoon gaan doen. Niet moeilijker maken dan het al is. Duurzaam afvallen ben ik niet goed in. Maar eerst moet het gewicht er toch weer af voor je op een lager gewicht zou kunnen blijven. Dus stop met denken en ga doen. Meet de huidige stand van zaken op, maak een foto voor jezelf, bedenk hoe je er (realistisch) voor wilt staan in augustus 2017 en knip dat op in deel doelen. En ga dan kijken, evt met de hulp van apps, hoe je dat doel kunt bereiken.

18. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Ik loop bij de diëtiste, er moest 28 kilo af en nu nog 22 kilo (50 koolhydraten p/d omdat ik ook bv geef)

Van haar kreeg ik het boekje: ik wil moet kan afvallen
    Hier staan geen voedingtips of schema's in maar helpt met de knop in te zetten.

ISBN: 978-90-816160-3-4

Misschien is het is voor je.
    Succes!!

19. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Ik zeg Weight Watchers! Das misschien geen tip om het vol te houden maar tis een verslavend iets.. punten tellen met een app en op connect zitten allemaal mede wwers met motivaties, recepten enz.. ben nu bijna 1 jaar bezig en 31 kg kwijt, ga bijna stabiliseren

20. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Jouw verhaal had dat van mij kunnen zijn.
    Eind mei ging de knop gigantisch om. Ondanks dat ik best nog regelmatig de mist in ga ben ik zonder sporten bijna 12 kilo kwijt. Dit werkt voor mij:
    - elke avond en morgen wegen. Als ik met een keurig lege maag naar bed ga ben ik de volgende morgen 0.8 lichter ongeveer en als ik een zaak chips heb veroberd met cola 0.4 ongeveer.
    - daarom dus ook elke avond met een lege maag naar bed. En dan slapend vet verbranden
    - Ik was er aan gewend om alles in mijn mond te stoppen. Als mijn dochter een half koekje liet liggen at ik het op, lekkere broodjes voor mijn man smeren voor de volgende dag, wat mozzarella over, ik at het op. De stofzuiger staat hier in de trapkast, bij de koekjes, snoep en chips. Elke keer bij het pakken van de stofzuiger deed ik een graai. Echt stomme gewoontes.
    - alleen nog maar koffie, water en thee
    - veel variatie in gezond ontbijt en lunch. Veel minder brood dus.
    - etiketten lezen. Ik let vooral op calorieën en koolhydraten. Als ik een koek wil pakken en ik zie wat er op het etiket staat leeg ik het vaak weer terug
    - doelen stellen. Een kilo per week bijvoorbeeld. En dan op.een vaste dag in de week noteren wat je weegt. En ik stel ook wat grotere doelen. Nu wil ik er met de herfstvakantie weer 5 kilo af hebben. Ik had eind mei hetzelfde gewicht als jij ongeveer. Rond de 103. Vanmorgen was ik 90.3. Met de herfstvakantie wil ik 85 zijn, met kerst 80 en met de verjaardag van mijn man in het voorjaar 75. Tot nu toe alle doelen gehaald.
    - Ik kreeg na 3 kilo al de eerste reacties. En nu dagelijks. Deze week was het echt extreem. Dat motiveert echt enorm. En dan de kleren die te groot zijn. Lievelingskleren van vroeger die weer passen.
    - Ik geniet ook echt van de momenten als ik wat zie veranderen aan mijn lichaam. Ik heb duidelijk minder vet op mijn buik. En ook bij mijn bh zit het nu al beter als ik iets straks aan heb. Ik ben er nog lang niet, maar toch ben ik al heel enthousiast.

Het verhaal is wat warrig zo met mijn telefoon in bed, maar ik hoop dat je ziet dat het echt geen hele grote moeite is en dat er al heel snel resultaat is. Ik weet hoe je je voelt. Ik ben ook jaren boven de 100 geweest. Heel veel succes!

Deel Deze Pagina