Gisteren had ik een gesprek met de juffrouw en de juffrouw was zeer lovend. Onze dochter doet het fantastisch (haar woorden ) op school. Ze is zelfverzekerd, loopt op alle vlakken ver voor op haar leeftijdsgenootjes, neemt initiatief en heeft zelfs al een vast vriendinnetje. Wat schijnbaar uitzonderlijk is, kinderen van die leeftijd schijnen vaak nogal te fladderen tussen vriendinnetjes. Dit is wat de juffrouw me vertelde, ik ben daar niet in thuis. Ze praat ook ontzettend goed en zit op het niveau van een kind van 5,5. Supertrots natuurlijk! Nu begon ze ook over dat ze nu wel heel lang in groep 1 moet zitten en dat we dus gaan kijken hoe het gaat lopen, dat ze wellicht eerder doorstroomt naar groep 2. Vind dat eerlijk gezegd nogal een dingetje, wil niet dat het straks toch te hoog gegrepen is. Hoor allemaal verhalen over hoe groot de overgang van 2 naar 3 is. Iemand hier die me wellicht meer kan vertellen, ben totaal niet thuis in dat pedagogische 'gedoe' qua ontwikkeling etc. Had begrepen dat er hier ook leerkrachten actief zijn? @tupp
Ze is van april lees ik? Op zich zou ik het niet zo erg vinden als ze doorstroomt naar groep 2, maar wel voor waken dat ze in totaal lang genoeg kleutert. Bijv in het najaar ergens doorstromen naar 2, en dan verlengde groep 2 doen. In groep 2 hebben ze meer uitdaging, wordt het meer schools en kunnen ze ook taakjes op hoger niveau aanbieden.
Zoontje is van december, heeft 1,5 in groep 1 gezeten, daarna naar groep 2 omdat hij zooooo vervelend werd. Hij zal nu een paar maanden in groep 2 zitten en na de zomer naar groep 3 gaan( als alles goed gaat) In totaal dus wel 2 jaar gekleuterd Als ze het zo goed doet ia het toch helemaal niet erg dat ze doorgaag naar groep 2
Ik zou van 1 naar 2 gewoon proberen, dat verschil is hier niet zo groot. En dan kijken hoe het gaat; is ze na dat jaar klaar voor groep 3? Dan door, anders gewoon nog een jaartje groep 2. Als ze nu toch nog een jaar groep 1 doet en ze blijkt daarna eigenlijk te ver te zijn voor groep 2, zit je met een overstap van 1 naar 3; dat vibd ik zelf wel groot. Misschien is een middeweg ook mogelijk? Dus volgend jaar halverwege doorstromen naar groep 2?
Als ze nu naar groep 2 gaat wil dat nog niet zeggen dat ze ook vervroegd naar groep 3 gaat. Als groep 2 beter bij haar past zou ik dat zeker doen. Of ze dan het jaar erop naar 2 of 3 gaat zal de tijd uitwijzen. Ik zeg altijd maak keuzes op wat nu het beste bij je kind past en niet op wat eventueel in de toekomst beter zal passen. Je kan namelijk niet in de toekomst kijken.
Onze dl is van december en blijft, zoals het plan nu is, na de zomervakantie eerst in groep 1. Ze krijgt dan wel werkjes aangeboden van groep 2. Als dat goed gaat wordt haar steeds meer aangeboden waardoor ze geleidelijk aan instroomt en op een gegeven moment dan gewoon in groep 2 zit. Maar wij hebben aan het eind van het schooljaar nog een gesprek met de juf en ik verwacht dat het dan wat concreter wordt gemaakt.
Zijn het combigroepen (groep 1-2)? De overstap van groep 1 naar groep 2 is niet zo groot. Kinderen kunnen ook nog lekker spelen in de poppenhoek of bouwhoek. Ze kunnen groep 2 werkjes doen, maar makkelijker kan en mag ook nog (bij mij iig wel). Groep 2 is nog steeds een kleuterklas, alleen wordt er vaak wat meer van de kinderen verwacht op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. De overstap van groep 2 naar 3 is veel groter. Er valt veel (buiten)speeltijd weg en ze 'moeten' veel meer. Als de juf denkt dat ze het aankan, zou ik me ook geen zorgen maken over de overstap naar groep 2. Ik zou volgend jaar wel heel goed in de gaten houden of ze dan ook klaar is voor groep 3.
Mijn oudste zoon ging in maart versneld naar groep 1 (hij was in september in groep 0 begonnen, en zou september het jaar erna naar groep 1 gaan), en toen in september door naar groep 2. Hij had dus 4 maanden groep 1 gedaan. Eind groep 2 hebben we weer met school gekeken wat we zouden doen. Wij wilden hem in groep 2 laten omdat hij het sociaal emotioneel moeilijk had. Achteraf gezien komt dat niet helemaal door hem, maar vooral door de klas en de school. Door allerlei klachten die we hadden zijn we overgestapt naar een andere school, en die nieuwe school gaf aan dat ze hem toch in groep 3 wilden laten starten, omdat hij het cognitief prima aan kon, en ze hem graag objectief wilden observeren om te kijken wat zij vonden. Uiteindelijk heeft hij de 'achterstand' op sociaal emotioneel gebied helemaal ingehaald, en voelt hij zich prima tussen de andere kinderen. Nu speelt ook wel mee dat hij van januari is en er zijn ook kinderen van december, dus die schelen soms maar 3 of 4 weken met hem. Dat is bij jouw dochter natuurlijk wel anders, maar als je haar nu door laat gaan naar groep 2 betekent dat natuurlijk niet dat ze daarna meteen door moet naar 3. Wij hebben eind groep 3 en eind groep 4 goede gesprekken gehad met de juffen, om te kijken wat we zouden doen. Vanuit hun is geen enkele twijfel geweest, dus is hij steeds door gegaan, en nu voor het eerst (in groep 5) heb ik ook geen enkele twijfel meer, hij zit echt op zijn plek gelukkig.
Ik sluit me helemaal bij Jaime aan en wil daaraan toevoegen dat ik als ik jou was heel erg blij zou zijn met zo'n leerkracht. Ze kijkt echt naar het kind en vindt dat je dochter eraan toe is. Gewoon doen en zien hoe de ontwikkeling verder verloopt.
Ik zou idd lekker nu naar groep 2 doen en volgend jaar weer verder kijken! Onze dochter is van maart 2012. Vorig jaar paar maandjes groep 1 gedaan, na de zomervakantie groep 1 met extra werkjes uit groep 2 ( combiklas ook). Cognitief kon ze dat namelijk prima maar ze had de veiligheid van groep 1 nog wel nodig door onzekerheid en faalangst. Ze is nu helemaal klaar voor de 'echte' groep 2, is nua de zomervakantieook geen combiklas meer. Blij dat we het toen zo gedaan hebben; cognitief de nodige uitdaging en sociaal-emotioneel gewoon nog wat laagdrempeliger.
ik zou met een kindje van 2 absoluut niet snel naar een klas overslaan kijken. tegenwoordig is op veel scholen de aanpak van de klas in drie groepen 'verdelen', een snelle, gemiddelde en wat langzame groep. dikke kans dat als zij straks in de snelle groep zit ze al veel uitdaging kan krijgen. ook heb je vaak een plusklasje voor de echte bollebozen binnen de school. Heb je hier al wat meer naar gevraagd? Tenslotte zou je ook van school zelf kunnen switchen. wij zitten bv op een school waar 98% van naar havo-vwo gaat (dit vind ik overigens niet alleen maar positief hoor), om daar dan met kop en schouders bovenuit te steken moet je wel echt een slimmerik zijn maar als je op een school zou zitten waar slechts enkelen per jaar naar havo-vwo gaan dan is er misschien een te groot gat tussen je dochter en de rest succes !
Onze dochter is in maart 4 geworden. Draait nu ook prima mee (vaak nu al met groep 2....). Officieel zit ze in september weer in groep 1 qua leeftijd. Maar het is een combi 1/2, dus dat komt helemaal goed. Wij hebben al met de leerkrachten afgesproken dat ze mee doet met groep 2 wat ze wil, maar niets moet. En ze gaat zeker niet eerder door naar 3! Laat haar maar lekker lang kind wezen (vind ik een ander verhaal bij hoogbegaafde kinderen etc, maar ik zie mijn dochter het liefst bij haar leeftijdsgenootjes, dan steeds overal de jongste zijn)
Is wel erg snel om 4 maanden groep 1 te doen en dan naar groep 2. Of ik heb het verkeerd begrepen. Wat anderen ook al zeggen nu naar groep 2 zegt niks over groep 3. Afhankelijk van de school en hun visie/aanpak kunnen ze verbreden en verdiepen. Door laten gaan van klas naar klas is wel de makkelijkste weg. Als dit nu past bij he dochter zou ik dit doen maar zou haar niet snel na 1 jaar groep 3 laten doen mocht dat van toepassing zijn.
Hoe werkt dat eigenlijk, blijft ze dan lijfelijk in dezelfde klas, als ze 'naar groep 2 gaat'? (op onze school zitten kinderen van 4 t/m 6 in dezelfde klas)
Dit is eigenlijk precies wat ik ook zou zeggen. Er is geen glazen bol, dus je maakt je keuze naar wat nu je inschatting is. In mijn ervaring weten juffen goed wat 'nodig' is voor een succesvol groep 3 en als een kleuter daar om wat voor reden nog niet klaar voor is, dan is langer kleuteren (met eventueel groep 3 uitdagingen!) vaak prima te regelen. Mijn dochter heeft gewoon 'normaal' gekleuterd en in haar geval dus lang omdat ze van februari is (2 jaar en dikke 4 mnd kleuterklas dus). Ze zit nu in groep 4 en als ik kijk wie er nog bij haar in de klas zit dan is het een mix van kinderen tussen de 7-9 jaar. Er zitten enkele (slimme) bij die heel kort gekleuterd hebben en die in afgelopen schooljaar 7 jaar geworden zijn. En er zitten kinderen die zijn blijven zitten en die dus 9 jaar geworden zijn. Zover ik kan zien mixt het allemaal prima... Mijn nichtje (waarvan ik vermoed dat ze hoogbegaafd is net als mijn broer) is van april en liep ook erg voor qua vaardigheden/kennis en had wat dat betreft ook prima 'snel' kunnen doorstomen naar groep 3, maar ouders en juffen vonden het voor haar sociale ontwikkeling beter om te blijven kleuteren, maar met extra uitdaging. Daarnaast heeft mijn nichtje ook allerlei uitdagingen naast school gezocht (vioolles van haar 4e bijvoorbeeld...).
Mijn dochter is van januari en is vervroegd naar groep 3 gegaan (na 1,5 jaar kleuteren). Ze heeft eerst een half jaar is groep 0 gezeten, daarna in september is ze naar groep 1 gegaan, maar kreeg allemaal werkjes van groep 2. Ze is toen rechtstreeks uit groep 1 naar groep 3 gegaan. Leek ons toen de beste oplossing. Inmiddels zijn we 1 jaar verder en het gaat allemaal prima. Ze loopt nog steeds flink voor, maar krijgt aangepaste werkjes. We gaan geel klassen meer overslaan, als het aan mij ligt