haha ze zijn idd beide erg leuk. Ik heb genoeg muren/wanden in mn tuin dus ik kan ook beide doen. Een afgebladderde muur is idd niet de mooiste achtergrond...of gewoon heeeel veeelll zakken ophangen haha
Ik lees ook mee, ik heb een nieuwbouw woning met een tuin die op dit moment nog 1 moddel/ zandhoop is hihi. In het voorjaar wil ik met de tuin beginnen en ook een groente en moestuin maken. @Shirin81 mag ik brutaal zijn en ook dit digitale boek aan je vragen? Thanks!
Ik lees ook mee! Ga dit jaar ook voor het eerst aan de slag met groentes ed! Vind het wel lastig wanneer, en wat ik precies moet poten? Bijv. die wortels, dat zijn van die ienieminie kleine smalle zaadjes? Is 1 zaadje dan genoeg voor een trosje wortels? Of komt daar 1 wortel uit? Ben echt nog een leek op dat gebied!
I lees ook graag mee, probleem hier is echter dat wij vervuilde grond hebben dus kan ik niet direct in de grond planten. Een paar jaar geleden in potten geprobeerd, maar dat werkt ook niet zo. Nu weet ik dat je van die soort zandbakken heb en die noem je een vierkante meter tuin....maar weet niet waar ik zo iets kan kopen. Iemand een idee? De schoenenzak wordt het hier sowieso (wat een leuk idee zeg!)
1 zaadje is 1 wortel. Dat geld voor bijna alle groenten. Behalve voor zaadjes die planten worden en waar dan de vruchten aan groeien. (en er zullen vast nog wel een paar uitzonderingen zijn.) Ik heb vandaag 2 kweekkasjes bij de lidl gekocht. (voor buiten, van die halve meter bakken) Ook een hele lading groentenzaden en wat bloemzaad, dan kan ik weer aan de slag. Wat ik wel leuk vind is dat de lidl nu zakjes heeft voor 0,19 met een kleine hoeveelheid. Ik vind het namelijk altijd leuk om meerdere soorten sla te gebruiken en die grotere zakjes van het tuincentrum vind ik te veel. Nu heb ik dus voor een paar euro heel veel verschillenden soorten en kan ik lekker allerlei dingen zaaien en uitproberen. Erg leuk en lekker. Nu even weer mijn kweekbakken uit het stof halen en stekgrond halen bij het tuincentrum, dan kan ik de plantjes weer binnen opkweken voordat ze naar buiten gaan. Ik heb er weer zin in, laat het mooie weer maar komen!!!!
Die vierkante meter bakken kun je heel makkelijk zelf maken met een paar planken. Google er maar eens op en je komt heel wat inspiratie tegen.
Manlief en ik gaan dit jaar ook een poging wagen met zijn 2en, eerst deed mijn vader het. Eerst gaat de grond omgewoeld worden en dan een laag mest erop, daarna nog een keer omwoelen. Wij hebben er ook een kas bij van glas voor de tomaten. Zijn paprika's mislukte hier altijd in. Waar zouden jullie die neer zetten?
Hier ook weer de zaadjes in huis, leuk! Laat het mooie weer maar komen! Vorig jaar hele grote trostomaatplantjes gehad, nu de gewone en de vleestomaten zaadjes gekocht, courgette en aubergine, wortels, en zelfs watermeloen! Leuk als het snel resultaat geeft! Wie heeft er veel snijbonen zaadjes...? Wellicht kunnen we ruilen...?
Hier vandaag ook een paar voorkweekkastjes van de Lidl gekocht dus we kunnen weer zaaien! Ik heb vorig jaar zelf zaadjes van de Rucola sla ge-oogst, dus daar heb ik echt massa's van. Ook voor de liefhebben te ruil! (helaas houd ik niet zo van snijbonen...)
Sommige groenten mag je niet verspenen, dus die moet je meteen in de volle grond zaaien. Wortelen, radijs enzo. Mbt sla.... wanneer je al zo'n voorkweekbak hebt... iedere 2 weken in een paar potjes een aantal zaadjes voorzaaien.... en daarna weer uitplanten. Dus zo dat je steeds bijv 4 kroppen sla hebt die semi-tegelijkertijd "klaar" zijn. Oh en de vraag over paprika verspenen. Je hebt ook van die mooie turfpotjes, daarin voorkweken en dan met potje en al de grond in. Evt kun je ook lege closetrolletjes gebruiken. Check ook eens het moestuinforum.... goede tips en ideëen ook voor kleine tuintjes enzo. Ik zal me binnenkort eerst een buigen over iets van een tomatenkas cq kweekkas. Dat roep ik al een hele poos dat ik die wil, tomaten en komkommerplanten mogen nl geen water "op de kop" krijgen. Dus regenwater is niet zo geliefd, alleen maar bij de wortels van de plant.
Owh en die "vierkante meter moestuin bakken"... kijk eens bij boerenbond/welkoop. maar ze zijn ook prima zelf te maken hoor
Wij hebben een kweekkas van glas en de tomaten gaan als een tierelier daar in. Het gekke is mijn oma zaaide ze altijd in de volle grond op een zonnige plek in de tuin. Dat ging bij haar weer beter. De komkommer wilde volgens mijn vader niet lekker in de kas, ik ga dus beide doen. zowel in de kas als er buiten.
iemand al begonnen? ik ga maandag achter hout aan voor de vierkantemeter moestuin. Mijn vader wist een adresje, dus ga daar ff langs. Ik ga er 3 van maken, en die komen door de tuin te staan. 1 met veel aardbeien, 1 met tomaatjes, wortels, sla, en de andere moet ik nog ff kijken of ik daar voor kruiden ga of bloemen. Deze zijn voor mijn dochter om lekker van te kunnen snoepen/plukken. Aan de zijkant van de tuin komen nog rijen met wortels, kolen en broccoli en ik wil stokken plaatsen voor bonen. Als het goed is heeft mijn schoonmoeder nog een ongebruikte schoenenzak, dus die mag ik hebben en daar komen ook kruiden in. Morgen ga ik de zaadjes die nu gezaaid kunnen worden in potjes maken. Oa de paprika. Ben benieuwd! Heerlijk! Met het mooie weet van volgende week begin ik er echt zin in te krijgen.
Een tip. De potgrond is op het ogenblik in de aanbieding bij de welkoop. Ook de vierkante meterbakken zijn in de reclame (15 euro). Wij hebben hem vandaag ingericht. Erg leuk om te doen met de kleine meid. Nu kijken wat er gaat groeien.
Hier is de vorst net uit de grond dus nog niet buiten begonnen. Nu het er wat beter uit begint te zien gaat mijn man de compost er in werken. Maar al wel met het voorzaaien van de peultjes en de kerstomaten en weer heel veel nieuwe verse basilicum, maar dat lijft toch binnen. @Nijntje: ik weet niet of je een koude kas of een tunnel hebt maar als dat niet zo is kun je de paprika beter binnen houden hoor! Het is net als met tomaten, eigenlijk te gevoelig voor ons klimaat en als het er een paar keer goed op geregend heeft rot het zo weg. Ik heb het hier buiten nooit goed aan de gang gekregen! Potgrond en vierkante meter bakken in de aanbieding bij de Welkoop, ik heb nog zo'n bak liggen maar gebruik hem nooit meer. Ik vind het makkelijker om gewoon de contouren af te bakenen met stoeptegels, dan loop je er ook makkelijker omheeb. En is hij heel makkelijk uit te breiden. Ik heb nu een tuintje van 1.50 omhoog en 1 breed (dus 12 vakken) en dan twee van die naast elkaar, met gewoon een pad van tegels er tussendoor.
het zaaien binnen is al begonnen voor de dingen die in de kas gaan. wat in de volle grond gaat, dat zaaien we pas later uit.
Afgelopen vrijdag heb ik het een en ander binnen gezaaid. Tomaatjes, sla, komkommers, aubergine en wat kruiden. Ik heb een bak van 70 cm bij 2,5 meter. Dit zijn 16 vakken. Verder komen er kruiden aan de schuurmuur te hangen en heb ik nog wat potten. Het wordt mijn tweede seizoen, erg leuk vind ik het. Zeker ook om met de kinderen te doen.
leuk om te lezen allemaal zeg wij hebben nu eindelijk ook een tuin dus nu geen moesbalkon meer maar een tuin heb ook zaden van tomaat en komkommer die wou ik eigenlijk meteen buiten gaan zaaien! ja laat de lente maar komen hoor!
Wij gaan ook 3 bakken van 1.20x1.20 in de tuin zetten. Heb gister ook een tomatenkasje gekocht, om te proberen. Lukt het, gaan we volgend jaar kijken voor een grotere (muur)kas. Dan misschien nog een paar bakken er bij (eventueel op 't dak van de schuur). Heb vorige week vrijdag kruiden in een kweekbak gedaan, meeste is nu al mooi opgekomen. Aankomende donderdag even grond kopen voor de potten in huis. Voor in de tuin heb ik 22 soorten, verschillende soorten sla, verschillende tomaten, peultjes, courgettes, mais, broccoli, etc. Hopelijk lukt het! Morgen even bellen naar een bedrijf in een nabijgelegen dorp, vragen wat de vermiculiet kost en of ze ook turfmolm en compost verkopen (makkelijk als het in 1 keer kan).