Studiekosten belastingdienst

Discussion in 'De lounge' started by Lentes, Mar 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

Mijn vriend is een studie gaan volgen om zijn beroep uit te kunnen oefenen, in eerste instantie zou hij dit zelf betalen omdat zijn contract afliep en om zo zijn kansen te vergroten bij het solliciteren.

Hij heeft de studie eerst dus zelf betaald.

Toen is zijn contract alsnog verlengd en als extra/bonus heeft zijn baas besloten om de studiekosten te vergoeden (wanneer hij niet binnen het jaar het bedrijf verlaat tenminste)

Hoe kunnen we dit opgeven bij de belasting aangifte 2012?

- De rekeningen zijn betaald door mijn vriend (in 2012)
    - De werkgever heeft de kosten betaald aan mijn vriend (in 2012)
    - Mocht mijn vriend het bedrijf nu verlaten (kans zit erin, sollicitaties lopen) dan moet mijn vriend het bedrag terugbetalen en heeft dus alsnog de studie zelf betaald.

2. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Niet opgeven want hij heeft dus per saldo geen kosten gemaakt...
    Hij had het in eerste instantie zelf betaald maar dit is alsnog rechtgetrokken door de werkgever, dus kom je uit op 0, tenzij je de belastingdienst wilt flessen, maar daar zou ik niet aan beginnen... ;)
    Als hij binnen een jaar het bedrijf verlaat is dat zijn eigen risico, de werkgever heeft duidelijke voorwaarden geschept voor het betalen van de studie en dat is dus dat jaar in dienst blijven, hij had het ook uit voorzorg kunnen weigeren, dan had hij het wel op kunnen geven bij de belastingdienst.

3. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Niet, je vriend heeft immers in 2012 per saldo niks betaald. Rekent hij de studiekosten alsnog in 2013 met zijn werkgever af, dan kan je het aan de werkgever betaalde bedrag aan studiekosten in 2013 opvoeren.

4. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Mango, wij zijn het met elkaar eens! ;)

5. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Je was me een seconde voor met deze rea... :D

6. Lentes

Lentes Niet meer actief

Kun je in 2013 nog een rekening van 2012 invoeren dan?
    En hoe ziet de belastingdienst dat hij het bedrag teruggekregen heeft voor studiekosten ipv een bonus?
    Geeft de werkgever dat bedrag ook op?

7. Lentes

Lentes Niet meer actief

Wil de belastingdienst niet oplichten!
    Het is meer door de onduidelijkheid, in de onderhandeling kwam eruit dat hij een bonus kreeg ter hoogte van de studiekosten (of hoe ze het ook maar geformuleerd hebben)
    Ipv extra loon kreeg hij een bedrag gelijk aan de studiekosten dus als bonus/beloning als hij een jaar blijft.

8. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Op vraag 1 durf ik je geen antwoord te geven, zou daar even de belastingdienst zelf over bellen...

Op je tweede vraag... Maar dat weet je zelf toch?
    Wil je dan dubbelop profiteren?
    Hij heeft zijn studie niet zelf betaald (achteraf verrekend, maar dan nog) dus ook geen recht op aftrek van studiekosten!

9. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Zie nu deze reactie...
    Tsja, weet je, jullie en de werkgever weten dat die bonus is uitgekeerd als vergoeding voor de studie, mits hij een jaar in dienst blijft.
    Hij is daarmee akkoord gegaan, dus of de werkgever het nu als betaalde studiekosten werknemer opgeeft of als bonus, dat moet eigenlijk voor het opgeven aan de belastindienst niet uitmaken, het saldo is voor je vriend 0.
    Daarnaast, als de belastingdienst bij toeval (of bewust) onderzoek wil doen door bijv. de studiekosten van je vriend op papier op te vragen (als hij deze toch indient), en vragen hebben over de 'plotselinge' bonus die eenzelfde waarde had als de studiekosten zit je met een probleem...

Share This Page