Als aanstaande vader tast ik nog met veel dingen in het duister Nu is mijn vrouw 17 weken, en heb kleine dingen ervaren wat ik niet van te voren wist als dat bijv. je vrouw echt goed ziek er van kan zijn, en soms ook wat anders reageert als "normaal". Zijn er vaders of aanstaande vaders die tips hebben voor de minder ervaren aanstaande vader
Ik ben dan wel geen aanstaande vader. Heb wel wat tips voor je!. Probeer lief te zijn voor haar. En dan hoef je natuurlijk niet alles te pikken. Maar zorg dat ze weet dat je er voor haar bent. En dat je niet te serieus neemt wat ze zegt in een hormoonbui. En verders wil ik je meegeven. Probeer wat interesse te tonen in wat er met haar gebeurt. Een vrouw voelt de hele dag dat ze zwanger is. Word er de hele dag mee geconfronteerd. Voor mannen is het een beetje een ver van zijn bed show in het begin. Maar toch is het leuk als vader dan een keer vraagt hoe het is. Of ze al iets voelt. Enz enz.. En last but not least. Geef haar het gevoel dat ze de mooiste is van de wereld.... Daar twijfelen vrouwen nog wel eens aan wanneer ze uitgroeien tot een enorm moederschip Hoop dat je er iets mee kunt.. Groetjes joyce
Ik ben geen vader, maar moeder.... Maar idd, ik merk dat ik soms echt veel feller reageer dan wanneer ik niet zwanger ben. Na de kraamtijd van de eerste zei mn man zelfs dat ik de eerste 2 maanden dat onze zoon er was, erger was dan toen ik zwanger was... Slik.... Ik vind het zelf moeilijk om er naderhand mn excuses over aan te bieden, misschien kun je op een goed moment zelf aan je vrouw aangeven/vragen wat je ervaart. misschien heeft ze het zelf niet in de gaten of heeft ze het er zelf ook moeilijk mee. Advies is wel, om er niet meteen bovenop te gaan zitten door zelf ook meteen boos te reageren.... Heb begrip voor haar, want het is niet niks als je lijf ineens verandert! Ook al zie je dat aan de buitenkant meestal niet eens zo goed (behalve het buikje) er verandert heel veel en die hormonen zijn nniet mis. Wat niet betekent dat zwanger zijn HET excuus is om de hele dag de sjagerijnen, vreten en janken. Daar heb ik zelf ook een hekel aan... Maar sommige buitjes, ja daar ontkom je helaas niet aan! Succes met zn 2e en straks 3e!! En
Hier de man van... Hé Gast, Gefeliciteerd, je wordt vader (ik word het nu voor de tweede keer). Best spannend hè? Ik weet nog dat ik in het begin het erg spannend vond, daarna een tijdje erg saai en vervolgens irritant en toen weer spannend Ibevalling). Mijn tips - Probeer het e.e.a. te lezen (liefst ook nog zo dat je vrouw het ziet). Het is best handig om dingen te weten (ook al hoef je zelf niet zoveel te doen) en het toont interesse - Geef aandacht. Ik masseerde voeten, haar rug, kocht bloemen etc - Zeg nooit tegen anderen dat het wel 'meevalt' (zwangerschap of bevalling). Dat is mij heel duidelijk gemaakt toen ik een keertje zei 'Ach, het valt allemaal wel mee'. Vrouw had die nacht 3 uur geslapen maar dat wist ik niet.... Was niet gezellig in huize S. - Sex.. tja, hier ging dat op een heel laag pitje.. Balen. Ik heb het maar geaccepteerd, veel keus had ik niet. Kon het gelukkig wel tegen haar zeggen - Ga mee naar controles e.d. als het enigzins kan - Ga nu nog lekker samen naar de film, uit eten etc. Dat wordt straks een stuk moeilijker - Rij wat langzamer. Oja, eerst laten instappen, gordel om en dan pas wegrijden - Doe dingen in het huis (ik heb bij de eerste veel gekookt omdat zij misselijk was) - Lees: "Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt" (Kluun) . Erg lachen en erg waar Van mijn vrouw moet ik nog zeggen dat ik je erop in moet stellen dat de wereld gaat veranderen als straks de baby er is. Dat is ook wel zo maar voor haar meer dan voor mij. Wel is mijn vrouw die ooit mijn vriendinnetje was nu ook vooral moeder van mijn zoon. Natuurlijk ben ik papa maar als ik aan het werk ben, op het veld sta etc ben ik gewoon O. Zij is altijd mama (wel heel mooi hoor) Veel succes met z'n 2-en! O. PS: ik ben een enorme schijtbroek als het gaat om ziekenhuizen en bloed enzo maar de bevalling was een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb! Oja: Zeg NOOOOIT dik maar zeg 'groot'
Bedenk je hoe je straks de verdeling arbeid-zorg zou willen en bespreek dit met haar. Veel mensen gaan gemakkelijk uit van het gevestigde rollenpatroon, maar wil jij dat wel? En wil zij dat ook? Zijn er nog andere mogelijkheden? Uiteindelijk maakt het niet uit waar je voor kiest, als het maar een bewuste keuze is en niet gedaan omdat het voor de hand lag. Ik denk namelijk dat dat ontevredenheid in de hand werkt op de lange termijn. Oh, en ik sluit me aan bij de tip hierboven: ga mee naar controles. Mijn man is bij alle controles geweest en ook al duren ze meestal nog geen 10 minuten, het draagt wel enorm bij aan het gevoel dat je samen een kind krijgt.
Zelf geen man maar moest dit zeggen van mijn man: Lees t boek van kluun help ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt.. Is een leuk boek vol met tips voor vaders tijdens een zwangerschap en ook hoe je klaar kunt staan voor je vrouw. En verder volg de tips die hier boven staan..!! Succes met de bevalling en de verdere zwangerschap.
Wat leuk, dit topic! Wil even laten weten dat ik het erg heel erg leuk vind dat je je er zo voor interesseert en je best doet om "alles" te begrijpen! Geniet ervan samen! Succes!
Leuke reacties allemaal Een aantal tips doe ik al, lief zijn, er voor haar zijn etc. Dit vind ik ook niet meer dan normaal, ik bedoel, je kan al veel info lezen voordat je samen / vrouw zwanger word en kan je je al een beetje voorbereiden er op. De 1e trimester deed mijn vrouw helemaal niets ivm de klachten die ze heeft gehad. Dit vind ik niet erg hoor, maar er komt wel heel veel bij om in je 1tje te doen gelukkig word het al minder en ben ik blij om vanwege ze zich beter gaat voelen en weer een beetje normaal kan eten (en meehelpen natuurlijk). Over de felheid, daar ben ik wel achtergekomen, maar valt mee allemaal, ik ben zelf heel rustig, maar kan wel heel erg fel zijn als het om onrecht gaat. ik heb deze topic ook niet helemaal voor mezelf gestart, maar in de hoop dat er tips komen voor mannen die ook in deze positie komen (binnenkort of al net zijn) En het is zeker leuk om te lezen allemaal...