Tips voor als je baby moet overgeven?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door EvelineThijssen, 20 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Een onderwerpje om eens te kijken hoe jullie ervaringen zijn.
    Jelle is ziek, of heeft wat verkeerds/teveel gegeten vanavond.
    Toen ik net na 10 uur even boven bij hem ging kijken lag ie te slapen in het braaksel. Ik had verder eerder niks opvallends gehoord, en gehuild heeft ie sowieso niet.
    Tja, toen moest ie dus toch maar wakker worden, want alles zat onder, heel het beddegoed, slaapzak, pyamatruitje, knuffelbeer, en zelf tot achter zijn oren. Flinke tijd later, schoon bed en schoon kind weer, wasmachine aangezet...
    En uiteraard, ik ging checken of ie ondertussen al sliep en toen kon ik opnieuw beginnen... weer alles vol.
    De keer daarna was ik er op tijd bij, kon ik het nog 'opvangen', en hoefde niet alles verschoond, bleef de schade beperkt tot 2 hydrofiel luiers die ik ondertussen onder zijn hoofd had gelegd.
    Zielig trouwens om te zien, zo'n uk die op zijn rug ligt, omhoog kijkend zodat ie het spul niet eens kwijt kan als ie overgeeft... nog niet het benul dat ie beter zijn hoofd kan draaien :(

Maar nu dan mijn vraag, ik vroeg me dus nu af wat jullie ervaringen met overgevende babietjes zijn, of jullie nog tips hebben of bepaalde handigheidjes. Wat doe je bijvoorbeeld met je uk als je dat bed aan het verschonen bent; waar laat je hem dan?

2. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    ik heb t gelukkig nog nooit bij de hand gehad, maar als ik alleen was legde ik het aankleedkussen op de grond en lars daarop, kan ie iig niet vallen. nu leg ik hem gewoon in mijn bed

3. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    ohja, beterschap voor jelle !

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik zou Louise ook op het aankleedkussen op de grond hebben gelegd, dat doe ik ook als ze zich helemaal heeft ondergepoept. Of ik geef haar aan papa ;)

Gelukkig heb ik het nog niet meegemaakt. Ze heeft 1 keer flink gespuugd en toen stonden we net op de overloop. Ze spuugde dus de vloer, de muur en de trap naar beneden helemaal onder.

Veel beterschap voor Jelle!

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Beterschap voor jullie kleine mannetje!

Ik zou hem overigens even niet op zn rug te slapen leggen, maar op zn zij, zodat als ie overgeeft het er gewoon uit kan als het ware ;)!

Verder geen tips, nog nooit meegemaakt eigeniljk ;)!

6. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    waarschijnlijk zal ie vanzelf weer terug draaien op zijn rug op deze leeftijd dus daar heb je jammer genoeg niets aan, wij hebben het 1x meegemaakt dat ik iets vreemds hoorde (ze was ook niet lekker) en ik ging kijken en ze lag op dat moment over te geven en alles droop al langs haar gezicht naar beneden en ook haar mondje was nog helemaal vol met hetgeen ze savonds gegeten had (groente) ik ben me kapot geschrokken en ben er van overtuigd dat hadden we de babyfoon al weggedaan ik haar zeker weten kwijt was geweest, want ook zij kon haar braaksel niet kwijt en was er echt in aan het stikken.

ik heb haar toen wel meegenomen naar onze kamer en haar in haar wipstoel te slapen gelegd, zo kon ik de volgende 2 keren dat ze weer wilde overgeven gelukkig alles opvangen in de handdoekk. ik heb wel de volgende dag de hap gebeld en uitgelegd hoe en wat maar ze was gelukkig wel weer redelijk goed. toen ik haar vroeg hoe dat met kindjes zat dat ik altijd in de veronderstelling verkeerde dat ze zelf hun hoofdje opzij deden als ze moesten braken en daardoor nooit zouden kunnen stikken, zei ze dat dat inderdaad ook zo was en dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken.

nee right zeker niet, toen ik die zondag ging zoeken via google was er toevallig de maand (juni of juli) ervoor een kindje op een kinderdagverblijf gestikt en overleden in haar fruithapje. en dan maar vertellen dat ze er niet in stikken, nou als ik maar half het idee heb dat de kleine weer niet lekker is en of gaat spugen, dan krijgt ze van mij geen warme hap maar alleen de fles en gebeurt het na de warme hap gaat ze in het vervolg direct met ons mee en blijft ze bij ons op de kamer slapen, je zou het toch niet mee willen maken zeg dat ze stikken in hun eigen braaksel.

overigens als de kleine het bedje onder had gespuugd riep ik altijd mijn man erbij die hield haar dan vast, en was er niemand in de buurt legde ik haar in de box-wipstoel of liet haar met de kamerdeur dicht maar op de grond kruipen.

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoeft natuurlijk helemaal niet! Hier slaapt er 1 altijd op zn zij! En je kan er gewoon iets van een opgerolde handdoek of kruik (gewoon met lauw water) achter leggen, zodat hij op zn zij blijft liggen. Op zn rug zou ik in ieder geval echt niet doen, desnoods houd ik ze vast ;)!

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.239
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn vriend is vaak ook thuis als Eva in bed ligt, dus doen we het samen (verschonen/Eva vasthouden). Als ik alleen was geweest had ik Eva gewoon zittend op de grond gezet. En Eva slaapt trouwens altijd op haar buik en soms op haar zij, dus het probleem van erin stikken hebben we gelukkig niet.
    Eva is ook niet helemaal lekker trouwens, gisterochtend haar bed ondergespuugd. Matras was ook doorweekt :(, dus bij Ikea nieuw matrasje gehaald en de oude gewassen. Altijd handig 2 matrassen in huis ;), maar het kost toch niets bij de Ikea.

Hanneke, klinkt heel logisch wat je schrijft hoor, maar Eva is zo'n woelwater, die zou echt niet blijven liggen, als je iets achter haar rug zou leggen zou ze net zo lang woelen tot ze erbij kan en bekijken wat het is ;). En vasthouden.... ze wil liggen zoals ze wil liggen, als je haar tegenhoudt/teruglegt, draait ze óf meteen terug, óf ze wordt wakker....

9. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    dan zou ik denk ik iets onder de matras leggen zodat hij niet plat ligt, dat doe ik ook als lars heel erg verkouden is. lars ligt trouwens ook maar heeeel zelden op zijn rug.

10. Nee, ik geloof ook niet dat Jelle op zijn zij zou blijven liggen; hij slaapt echt zowat altijd op zijn rug.
    Maar ik denk ook niet dat ie zo 1,2,3 in zijn braaksel zou stikken; voor die tijd denk ik wel dat ie zijn hoofd zou draaien. Alleen deed ie dat nog niet zo snel toen ik erbij stond. De eerste keer dat ie overgaf was ik er ook niet bij, toen ik het zag lag ie er dus ondertussen gewoon rustig in te slapen.
    Gek hè, dat ze dat kunnen.

Maar toch ga ik het de volgende keer eens proberen, op zijn zij leggen met iets in zijn rug.

Ik was uiteraard toevallig net alleen thuis met Jelle. Maar ik heb hem ook even in het wipstoeltje gezet, dat stond toevallig toch op zijn kamertje. En een keer daarna zittend op de grond. Maar hij zit dan wel te rillen van de kou. Ook niet gek, met vieze natte kleertjes die ik dan natuurlijk meteen uittrek, en ik moest zijn hele hoofdje afpoetsen met een natte doek...

Jelles matras was overigens ook nat; het enige dat ik kon doen was het omdraaien. Naja, keer daarna had de andere kant ook een vochtige plek :(
    Hoe was je een matrasje?

Hoeveel beddegoed hebben jullie? Nu met 3 keer overgeven was het bij mij echt wel op hoor, gelukkig dat het daarbij gebleven is.
    Het was trouwens alleen maar zijn eten dat verkeerd gevallen was; vanochtend was er niks meer aan de hand. Nouja, hij heeft niet zijn hele boterham op vanmiddag (doet ie normaal anders wel), en hij is zijn gemiste slaap van vannacht aan het inhalen.
    Vanochtend 9 uur wakker geworden voor de fles, 10 uur weer in bed en geslapen tot 1 uur! toen zijn brood, om 2 uur weer in bed, en nu slaapt ie nog.

11. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Als je beddegoed op is, dan zou ik er een grote badhanddoek op leggen en deze zo strak mogelijk instoppen. Of desnoods een andere grote handdoek er dwars overheen en die strak instoppen.
    Flanellen luiers zijn ook erg fijn om onder je hoeslaken te leggen. Hier ligt trouwens ook nog standaard een molton op het matras om het te beschermen.

12. Ja, hier ook hoor, maar daar was het dus ook doorheen getrokken. De eerste keer omdat het er al best een tijd lag waarschijnlijk, en de tweede keer omdat het toen erg dun was.

13. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Volgens mij heb ik je (of was dat iemand anders) deze tip net ook in een ander topic gegeven :) Maar beter te vaak dan te weinig...
    Probeer of je het bedje iets omhoog kan zetten. Bijvoorbeeld op twee doeken (of op drie opgestapelde handdoeken ofzo)

In het ziekenhuis waar mn dochtertje destijds lag voor dr reflux lag ze zelfs bijna helemaal rechtop maar daar hadden ze een systeem waar ze dan in bleef 'hangen'en een refluxbedje, dus dat is voor thuis geen optie..maar het hoofdeind hoger zetten voorkomt wel dat t braaksel in zn mondje blijft en dat ie t meteen weer inslikt/ zich er in verslikt. Tenminste..voorkomen ?..zo goed als mogelijk.
    Onze meisje slaapt nu nog steeds zo (gewenning) maar dat was tot ze een jaar was ook echt wel nodig ivm spugen.

Verder kun je inderdaad een hydrofielluier onder zn hoofdje leggen zodat je niet steeds t hele bedje hoeft te verschonen (of een laken dubbelgevouwen)

Wij hadden een goedkoop wipstoeltje erbij gekocht voor boven (daar zat ze s ochtends ook wel es in als wij dan boven op bed ontbeten) daar legde ik haar dan even in als mn vriend er niet was als ik t bedje moest verschonen. maar t aankleedkussen op de grond had idd ook gekund..goeie tip voor een eventuele tweede :) ;)

14. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    tuurlijk hoeft dat ook niet, maar vandaar dat ik ook waarschijnlijk erbij vermelde ;)

de meeste kindjes blijven ondanks een kruik of opgerolde handdoek op die leeftijd echt niet meer liggen en gaan hun hele bed door, dus behalve erbij blijven en ze desnoods vasthouden zoals jij zegt kun je dan niet doen, maar ik kan je uit mijn ervaring vertellen dat ik die van mij echt niet had hoeven vast te houden ;)

die kruik of handdoek zijn mooie uitvindingen om het zo maar te zeggen zolang ze zich nog niet zelf kunnen omdraaien, maar zodra ze zich zelf kunnen omdraaien buik>rug, rug>buik is die optie 9 van de 10 keer alweer verleden tijd.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.239
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik weet niet wat voor matras je hebt, maar wij hebben gewoon een foam matras, dat was ik in bad met wat wasmiddel, maar het kan ook in de wasmachine. Wij gebruiken ook een molton, maar dun braaksel gaat daar helemaal doorheen, zeker als het er een tijdje ligt.

16. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Even reactie op dat kindjes zelf hun hoofd wegdraaien, Louise heeft wel eens op het aankleedkussen met een golf overgegeven, en toen inderdaad zelf er bijna in gestikt, gelukkig stond ik ernaast en kon ik haar gelijk overeind houden.

17. Ik haal dit onderwerp toch nog eens omhoog.
    Afgelopen zaterdagavond is Jelle dus ziek geworden, heeft toen overgegeven.
    Zondag niet, toen hebben we alleen fles en een beetje brood gegeven.
    Maandagmiddag toch weer wat fruit geprobeerd, dat kwam er een dik uur later weer uit.
    Dinsdag leek het wel weer oké te gaan, fruit wel overgeslagen maar ik had een potje Olvarit voor 6 maanden gehaald als avondeten. Fijngepureerde boontjes met aardappel en rundvlees, lichtverteerbaar dus moet wel kunnen, dacht ik zo. Niet dus; nog geen uur later kwam het weer in golven naar buiten.
    Dinsdag dus maar weer alleen fles en brood, en dat ging weer goed.... totdat m'n vriend Jelle woensdagochtend uit bed haalde en op het aankleedkussen legde; alsnog overgeven dus.
    Woensdag de rest van de dag dus weer alleen maar fles en tussen de middag brood zonder korstjes dun besmeerd. Gisteren, (donderdag, eerste kerstdag) zijn we bij mijn ouders geweest, en Jelle heeft uiteraard niet meegedaan met gourmetten, wat we wel een beetje in de planning hadden gehad. Weer alleen maar fles en brood.
    Vandaag ga ik voor de zekerheid nog een dag voor alleen fles en brood.
    Je ziet Jelle telkens nog wat wegslikken wat omhoog komt, boertjes klinken erg vochtig zeg maar... stinken ook naar maagzuur...
    Jelle blijft er aardig vrolijk en actief bij, is niet hangerig, jengelig of vervelend. Maar zijn darmen en maag zijn duidelijk nog niet lekker.

Ik vind het nogal lang duren; nu al 5,5 dag na de eerste keer overgeven, en nog steeds klachten.
    Zou het ondertussen niet beter moeten gaan?

18. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    zou voor de zekerheid toch even aan de ha vragen, ik zou denken dat bij een virus/griepje alles eruit komt, dus ook brood en fles.
    hoe is zijn temp.?

19. Temp heb ik helemaal niet gemeten, maar lijkt oké.
    Vandaag heeft ie wat broccoli met aardappel gehad, even afwachten of dat blijft zitten en dan wil ik morgen wel weer fruit geven, een half banaantje als Jelle dat wil.
    Maar als het er dan weer uit komt ga ik inderdaad echt naar de huisartsenpost.

20. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    hihi, ik meet ook bijna nooit, tenzei ik het idee heb dat hij echt koorts heeft :-D

Deel Deze Pagina