Mijn man is momenteel eigenaar van zijn eigen bedrijf en verdient hier een leuk salaris mee. Wegens persoonlijke omstandigheden wil hij hier mee gaan stoppen en aan de slag als vertegenwoordiger in zijn eigen vakgebied. Nu heeft hij al een aantal positieve gesprekken achter de rug maar het bruto salaris valt iedere keer zo vies tegen (hij heeft nog geen nee gezegt). Daar staat wel tegenover dat hij altijd een auto/laptop/telefoon van de zaak krijgt. Daarnaast wordt volgens zijn werkgever zijn salaris iedere maand leuk aangevuld met bonussen. Maar hoeveel ongeveer... daar krijgen we maar niet echt duidelijkheid over. Dus probeer ik het maar hier Zijn hier vertegenwoordigers of partners van vertegenwoordigers aanwezig. Zo ja, hoeveel verdienen jullie ongeveer netto per maand? Dus incl. bonussen. Mag natuurlijk ook via PB als jullie dat prettiger vinden! Ik ben erg benieuwd.
hangt denk ik een beetje af van de branche waar je man in werkt en de ervaring die je man heeft. Ik denk ook dat je het inkomen uit het eigen bedrijf moet loslaten, dat is appels met peren vergelijken denk ik Mijn man is salesmanager, maar in een opstartfase van het bedrijf dus geen vergelijkingsmateriaal. Maar als ik kijk wat de sales representatives in ons bedrijf verdienen (grote pharmaceut), 1 tot 3 jaar werkervaring (dus junior) die zitten rond de 60.000 p/j en nog een auto.
Kheb dr geen ervaring mee, maar ik denk dat ze je daar geen antwoord op geven omdat de bonus afhankelijk is van zn verkopen. Dus hoe meer hij verkoopt hoe meer bonus hij zal krijgen.
Strijkkraal, je hebt gelijk, het is appels met peren vergelijken. Maar dat maakt het best lastig. We zijn gewend aan een bepaalde manier van leven (we zijn zeker niet rijk, maar we kunnen er leuk van leven). Natuurlijk willen we best inleveren, maar het moet nog wel haalbaar zijn. Het salaris wat jij noemt is best hoog vergeleken met wat ik voorbij heb horen komen. Nu heb ik ook begrepen dat de pharmaceutische industrie niet slecht verdient Is dit incl. de bonussen? pcootje, ik zoek ook niet naar een vast bedrag, ik wil graag wat indrukken opdoen. Vandaar mijn vraag. Natuurlijk hangt het ook van zijn verkoopprestaties en het product af, maar ik ben benieuwd naar een gemiddelde. De antwoorden zullen vast erg uiteen lopen, maar het helpt hem straks misschien in de salarisonderhandelingen
Mijn vriend is account-manager voor een meubelfabriek (hoeft geen targets te halen maar doet voornamelijk acquisitie en klantenbinding) en heeft een vast salaris van ± 2.500,- netto p/m. Daar komt nog een eenmalige winstdeling bonus bij (of hoe ze het ook willen noemen) van ± 2.000,- netto bij. Verder krijgt hij geen bonussen maar heeft wel een auto, laptop en telefoon van de zaak. Hij zit nog niet aan z'n top bij dit bedrijf want hij zit pas in z'n 3e jaar. Ik vind het een prima deal en hijzelf ook want hij krijgt alle vrijheid om z'n eigen tijd in te delen en kan veel thuiswerken. Ideaal!
Daar komt nog wel een bonus bij, maar dat is geen target gebonden bonus in de zin zoals jij die denk ik bedoelt. Bij ons wordt een jaarlijkse bonus uitgekeerd, die voor de sales wel gerelateerd is aan behaalde resultaten, maar het is echt een extraatje, geen flexibel deel van je maandsalaris (geloof ik hoor, maar gezien het jaarsalaris kan ik me niet indenken dat er ook nog een maandelijks flexibel deel op komt). Van eigen baas naar loonslaaf (om het maar even oneerbiedig te zetten ) vergt aanpassing, zowel qua salaris maar ook qua manier van werken. Aan de andere kant heb je wel de maandelijkse zekerheid van een inkomen, die als eigen baas toch altijd wat onzeker kan zijn (mits je een heel goed lopend bedrijf heb, en dan zou ik het zonde vinden om dan te switchen), pensioen, recht op ww en ziektewet e.d., die je als eigen baas niet hebt, of je helemaal blauw aan moet betalen aan verzekeringen. Het is een afweging. En al die extra dingen kunnen ook wat waard zijn. Het is dan maar net waar je de waarde aan hecht.
Ik bedoel inderdaad een targetgebonden bonus. Met je laatste stuk sla je de spijker op zijn kop. Mijn man verdient een leuk salaris, maar we vinden het inmiddels niet meer opwegen tegen de stress, onzekerheid en het werk wat hij ervoor moet verzetten. Het geeft een hoop onrust in ons gezin... Vandaar deze beslissing. Aan de andere kant, als we straks de eindjes aan elkaar moeten gaan knopen worden we daar ook niet gelukkiger van vrees ik (en hij ook ) Daarom is het belangrijk dat hij straks goed beslagen ten ijs komt bij de salarisonderhandelingen.
Ik vrees dat jullie toch een teruggang in inkomen zullen moeten accepteren. Ik weet niet of het verschil tussen beide erg groot is (met wat er nu aan salarisaanbiedingen op tafel ligt), maar het zal echt niet hetzelfde zijn. Dat is nu eenmaal het voordeel van eigen baas, je weet waar je voor werkt. Zeker als je een auto van de zaak krijgt, maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden (vakantiedagen, pensioen, tegemoetkoming ziektekosten etc.). Die zijn ook geld waard. Als je het allemaal met elkaar wilt gaan vergelijken, zal je aan alle andere zaken ook een geldelijke waarde moeten hechten. Hoeveel is vrije tijd je waard, en hoe belangrijk is de zekerheid van een inkomen, pensioen? En die auto, wat is de waarde daarvan t.o. wat je nu voor je auto moet betalen? en die telefoon en de laptop? Allemaal dingen die jullie nu zelf betalen. En zeker als een deel van het salaris target gerelateerd is, in hoeverre denk je dat de stress en onrust minder zou gaan worden? Want ik kan me voorstellen dat om een hogere bonus te behalen om jullie levensstandaard te behouden, ook stress met zich meebrengt? Bereik je dan je doel waarvoor je in de eerste plaatst in loondienst ging? Mijn punt is dat het niet alleen om salaris gaat dan. Daarbij lever je een groot stuk "vrijheid" in als je in loondienst gaat. Waar je voorheen altijd gewend was om je eigen beslissingen te nemen, zal je man nu zich aan de regels van het bedrijf moeten houden en "orders" aannemen. Zou hij dat kunnen? Aan de andere kant kan het ook een bevrijding zijn om niet altijd maar de beslisser te moeten zijn. Aan alles zitten voor en nadelen ... (je begrijpt dat wij met exact hetzelfde bijltje hebben gehakt thuis - mijn man is ondernemer in hart en nieren en zal nooit voor een gewone baas kunnen werken. Gelukkig heeft hij nu een functie in een bedrijf waar hij zijn ondernemerszin kwijt kan, met de voordelen van loondienst ... soms moet je geluk hebben )