Ik vind dit zo lastig... Wanneer weet je nou of je kind een hoogsensitief persoon is? Ik hou er niet van om mensen in hokjes te plaatsen, maar soms kan het zo fijn zijn om (h)erkenning te krijgen voor een situatie. Ik heb zelf behoorlijk wat trekjes van een hsp. Overgevoelig voor geluid en licht, ik vermijd grote groepen mensen en ben heel graag alleen. Ben een perfectionist en heb grote moeite om me aan te passen aan nieuwe situaties. Onze dochter wordt in augustus 2 jaar en begint steeds meer tekenen te vertonen. Ze is overgevoelig voor geluid, als onze wekker 's ochtends gaat (waar ik zelf al bijna niet wakker van word) wordt ze wakker, ze huilt als de zon op haar schijnt in bijvoorbeeld de auto, ze zondert zich af in groepen kinderen en ze pikt de kleinste details op in tekenfilmpjes, liedjes en verhaaltjes. Wanneer weet je nou of het "normaal" gedrag is of dat je kan spreken van hsp? Elaine Aron heeft in haar boek een soort van checklist, als je de vragen grotendeels met ja beantwoord kun je van een hsp spreken. Alleen werken die vragen niet bij zulke kleintjes... Ik hoop dat er hier wat mensen zijn met ervaringen. Bedankt alvast!
Ik heb net de test gedaan voor Megan en ze heeft wel heel veel vakjes waar een vinkje in komt te staan. Maar wat het betekende en wat je er verder mee zou moeten doen....geen idee...